ورزش

آیا این اجحاف در حق تکواندو نیست؟

افتخاری که بچه‌های تکواندوکار برای ورزش ایران به ارمغان آوردند چرا باید کمتر از ورزش‌های دیگر باشد. ما شبانه‌روز تمرین کردیم تا با بهترین کیفیت به مصاف حریفان‌مان برویم. نتیجه‌اش هم که مشخص است. در میان 144 کشور دنیا قهرمان شدیم؛ اما چه اتفاقی رخ داد! آیا آب از آب تکان خورد؟! کسی آمد که از ما تقدیری داشته باشد و تشکری بکند.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- تیم ملی تکواندوی ایران موفق شد در مسابقات قهرمانی جهان در روسیه بالاتر از تمامی تیم‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرد تا این افتخار برای دومین بار نصیب ورزش ایران شود. در این میان شادی حاصل از کسب این قهرمانی، در میان ملی‌پوشان تکواندو دیده نمی‌شود. مسعود حجی‌زواره یکی از ملی‌پوشان کشورمان که در این رقابت‌ها یکی از 3 طلای ایران را به دست آورد این پیروزی بزرگ را مهم نمی‌داند.


دلیل اینکه حجی‌زواره قهرمانی جهان را مهم نمی‌داند چیست؟

افتخاری که بچه‌های تکواندوکار برای ورزش ایران به ارمغان آوردند چرا باید کمتر از ورزش‌های دیگر باشد. ما شبانه‌روز تمرین کردیم تا با بهترین کیفیت به مصاف حریفان‌مان برویم. نتیجه‌اش هم که مشخص است. در میان 144 کشور دنیا قهرمان شدیم؛ اما چه اتفاقی رخ داد! آیا آب از آب تکان خورد؟! کسی آمد که از ما تقدیری داشته باشد و تشکری بکند.

یعنی هیچ‌گونه تقدیری از سوی مسئولان وزارت ورزش انجام نشد؟

تکواندو در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین ورزش‌های کشور بوده است؛ اما این رفتاری که مسئولین وزرات ورزش با ما دارند، درست نیست. چه تفاوتی بین تکواندو و ورزش‌های موفق دیگر است. چرا فقط به فکر فوتبال و والیبال هستند. اینکه این ورزش‌ها مخاطب بیشتری دارند نباید منجر به این شود که تلاش ما دیده نشود. ما تنها تیمی بودیم که از 8 وزنی که در آن حضور داشتیم 3 مدال طلا گرفتیم؛ اما نتیجه این شد که پس از گذشت 10 روز کسی نیامد حالمان را بپرسد.

گویا شرایط سرمربی تیم ملی تکواندو نیز بهتر از ملی پوشان نیست؟

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال قرارداد میلیاردی با فدراسیون فوتبال بسته است. این اتفاق در فدراسیون والیبال نیز رخ داده و با اسلوبودان کواچ قرارداد بالایی امضاء کرده است. اگر گرفتن چنین پول‌هایی ایرادی ندارد چرا بودجه‌ لازم در اختیار فدراسیون تکواندو قرار نمی‌گیرد که با بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی تکواندو قرارداد بالایی بسته شود.

شرط موفقیت هر ورزشی چیست که اعضای تیم ملی تکواندو محروم از گرفتن مبالغ بالاتر است. کادرفنی تیم ملی تکواندو نیز همانند ورزش‌های دیگر زحمت می‌کشد و برای موفقیت تیمش از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند. تیمش هم قهرمان جهان شده و پرچم کشورش را به اهتزاز درآورده است. در بازی‌های آسیایی اینچئون از بین 6 تکواندوکار تیم ملی 4 نفر طلا گرفتند؛ اما تنها 15 سکه به اعضای کادر فنی داده شد. آیا این اجحاف در حق تکواندو نیست؟

مهدی طارمی در حرکتی جالب 250 میلیون تومان از مبلغ قراردادش را به افراد نیازمند تقدیم کرد، ‌این خبر را شنیده‌ای؟

وقتی مهدی طارمی 400 میلیون قرارداد بسته و دو اتومبیل گران‌قیمت تحویل گرفته، دل بزرگی دارد که یک اتومبیل و بخش عمده پولش را می‌بخشد؛ اما اگر پول‌هایی زیادی که به فوتبالیست‌ها داده می‌شود به تکواندوکاران نیز پرداخت شود آن‌وقت در میان ما نیز افرادی وجود دارند که بخش عمده‌ای از پولشان را به نیازمندان می‌دهند. خود من اولین کسی هستم که حاضرم بیش از نیمی از درآمد بالایم را به مستحقان پرداخت کنم.

تکواندو می‌تواند در المپیک 4 طلای خوش‌رنگ برای کشورمان به ارمغان بیاورد؟

زمانی که دغدغه مالی نداشته باشیم تمام تمرکزمان را معطوف به موفقیت در مسابقات پیش رو که مهم‌ترین آنها المپیک است، می‌کنیم. تکواندو ثابت کرده که با ادامه این روند از 4 طلای موجود در المپیک می‌تواند هر 4 طلا را بگیرد. 4 طلا رتبه کاروان ورزشی ایران را در برزیل بالاتر از دوره‌های قبلی المپیک خواهد برد؛ چراکه کشتی و وزنه‌برداری نیز قطعا طلایی خواهند داشت.

وضعیت لیگ تکواندو به چه شکل است؟

فوتبال و والیبال دارای چندین لیگ هستند و با نظم خاصی بازی‌های‌شان برگزار می‌شود؛ اما سال گذشته لیگ تکواندو به دلیل پایین‌بودن مبالغ قراردادها بدون اکثر ملی‌پوشانش سپری شد و امسال هم اگر افزایشی در رقم قراردادها ایجاد نشود، مطمئن باشید بیشتر بچه‌ها ترجیح می‌دهند تنها در رقابت‌های لیگ جهانی تکواندو (گرندپریکس) شرکت کنند. البته اگر این اتفاق رخ دهد ضرر اصلی نصیب تکواندو خواهد شد.

حرف آخر؟

اگر نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به تکواندو عوض نشود آن‌وقت نمی‌توان انتظار زیادی از تکواندو داشت. ما خواهان آن هستیم که به همه ورزش‌ها به یک اندازه توجه نشود نه اینکه موفقیت‌های یک ورزش بی اهمیت باشد و در عوض فقط به چند ورزش برسند.

https://shoma-weekly.ir/YwBYFN