شهرستانها

آمریکا سیاست براندازی را بعنوان راهبرد نفوذ در منطقه حفظ کرده است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه کودتای ۲۸ مرداد، اولین مداخله علنی دو دولت آمریکا و انگلیس، برای سرنگون کردن یک دولت ملّی است، گفت: آمریکا سیاست براندازی را به‌عنوان راهبرد اصلی نفوذ خود در منطقه حفظ کرده است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه کودتای ۲۸ مرداد، اولین مداخله علنی دو دولت آمریکا و انگلیس، برای سرنگون کردن یک دولت ملّی است، گفت: آمریکا سیاست براندازی را به‌عنوان راهبرد اصلی نفوذ خود در منطقه حفظ کرده است.

احمد علی مقدم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب فارس، با اشاره به سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در سال 1332 اظهار داشت: این کودتا با هدایت عوامل انگلیس و آمریکا در سال ۱۳۳۲ به نام «عملیات آژاکس» شکل گرفت و به کمک دربار و شخص اشرف پهلوی هدایت شد به‌طوری که میز کودتا چندین ماه قبل توسط نیروهای سازمان سیا و ام آی‌سیکس انگلیسی در سفارت آمریکا شکل گرفته بود.

وی گفت: کودتای ۲۸ مرداد، رویدادی از نوع مداخله مستقیم و علنی دو دولت خارجی، برای سرنگون کردن یک دولت ملّی بود که به اولین دخالت عمده‌ی سیاسی آمریکا در ایران شهرت یافت . آمریکا و انگلیس خواهان سهمی از نفت ایران بودند. این دو کشور از همه اقداماتی که می‌توانستند انجام دهند از جمله تهدید، تحریم و تلاش برای نخریدن نفت ایران بهره گرفتند و طبعا در گام آخر از رویکرد خشونت‌آمیز و کودتا استفاده کردند.

وی با تاکید بر اهمیت محوری نفت در سیر تحولات تاریخ سیاسی ایران در یک قرن اخیر، افزود: قبل از شروع استخراج نفت در ایران ،همواره کشور ما بدلیل اهمیت ژئوپلیتیکی از یک سو و منابع عظیم انرژی نفت وگاز آن از دیگر سو مورد توجه قدرت های نوظهور، خصوصا آمریکا بوده است.

مقدم با بیان اینکه انگیزه اصلی از طراحی کودتا، فراهم کردن زمینه تثبیت منافع شرکت‌های نفت آمریکایی در ایران بوده ، توضیح داد:اجرای قانون ملی شدن نفت آغازی امیدبخش در کارنامه‌ی مصدق بود که ملت ایران را امیدوار به استقلال ، آزادی و توسعه نمود و امیدی که همراه شهدای ۳۰ تیر با خون پیوند خورد ولی با کودتای ۲۸ مرداد ناکام ماند ، استقلال به استبداد تبدیل شد پس باید درس‌ها و عبرت‌های فراوان از این واقعه گرفت.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان بیان کرد: انتشاراسنادی تحت عنوان اسناد از طبقه بندی خارج شده درباره این کودتا سال‌ها بعد از سوی سازمان جاسوسی آمریکا و انگلیس، نشان داد امریکا و انگلیس هر دو و با اهدافی برنامه‌ریزی شده ، جهت تسلط بر ایران ، مستقیما در این کودتا دست داشتند.

وی با اشاره به اینکه عملیات آژاکس اولین تلاش و نقطه اوج فعالیت حرفه‌ای سی‌آی‌ای برای سرنگونی یک حکومت در کشوری دیگر بود، اذعان داشت: این عملیات به رهبری کرمیت روزولت انجام شد که وی با نفوذ به ایران و پرداخت پول به برخی از ایرانیان و استفاده ازآشوبگران و اوباش، موفق شد مردم را علیه مصدق تحریک کرده و فرصت لازم را برای شاه و طرفداران او ایجاد کند تا بتوانند دولت ملی تکنوکرات و دموکراتیک مصدق را پس از ۲۸ ماه سرنگون کنند و این کودتای به نهضت ملی مردم ایران برای استقلال نفت از بیگانگان مهر خاتم زد تبدیل به استبداد شد تا اینکه درسال 1342 که امام خمینی نهضت جدید اسلامی را با توجه به تجربه‌های ملی شدن نفت و مشروطه آغاز کرد.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان مطرح کرد: دکتر مصدق با اشتباه استراتژیک خود یعنی جدایی دین از سیاست و حذف روحانیت از صحنه سیاست ایران ، سبب وقوع کودتا و شکست نهضت ملی شدن نفت شد ؛ هرچند نباید اشتباهات محمد مصدق وهوادارانش را دربه نتیجه رسیدن کودتا نادیده گرفت اما آنچه مهم است، توطئه بیگانگان بر مصالح ملت بود که دوباره بر نفت ایران سلطه یافتند و محیط خفقان و استبداد شدید نزدیک یک دهه تا سال 57 بر فضای کشور حاکم شد.

مقدم تصریح کرد: با وجود شکست کودتا در ۲۵ مرداد و فرار شاه خائن از ایران، اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد کودتا عملی و با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین ترین دوره های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خورد و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت متکبرین خصوصا آمریکا گردید و در واقع آغاز انحراف اصولی شاه از قانون اساسی مشروطه ، دخالت دائم در امور مملکت ، فرد گرایی و شهوترانی و بسیاری از انحرافاتی بود که به انقلاب منجر شد. این واقعه تاریخی درس ها و عبرت های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و باعث ثبت آن به عنوان یکی از تلخ ترین روزها در تاریخ ایران شده است.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه ملت ایران تجربه‌های زیادی از رفتار خصمانه آمریکا دارد ، عنوان کرد: سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا از زمان انجام کودتای 28 مرداد، تاکنون در چند مرحله باز طراحی شده است و این کودتا و تحلیل رفتارهای سیاسی آمریکا در قبال ایران نشان داد که باید به اهداف منطقه‌ای توجه بیشتری کرد زیرا آمریکا هیچگاه تمایل نداشته است که ایران بعنوان کشوری مستقل ، مانع از پیشروی سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا در منطقه شود این هدف بخصوص پس از دوران جنگ سرد از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

وی ادامه داد: باید یادمان نرود که آمریکا سیاست براندازی را همچنان بعنوان راهبرد اصلی نفوذ خود در منطقه حفظ کرده است و این سیاست مختص ایران نیست بلکه تمام کشورهای خاورمیانه و اسلامی را شامل می شود که حادثه انفجار اخیر بندر بیروت نمونه ای بارز آنست ؛ البته با این تفاوت که، آمریکا برای نفوذ در ایران تلاش‌های فراوانی کرده است که طراحی و اجرای کودتای 28 مرداد یکی از این موارد است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری "آمریکا در پی فرصت برای تحمیل خواست خود به ملت ایران است و ذات آمریکای کنونی همان ذات آمریکای دوران ریگان است و هیچ تفاوتی میان دموکرات و جمهوری خواه وجود ندارد ".

وی در خاتمه با تاکید براینکه امریکا هیچ گاه قابل اعتماد نبوده است، خاطر نشان کرد: تاریخ روابط ایران و آمریکا در دوران قبل از پیروزی انقلاب حاکی از مداخلات علنی با هدف سلطه مستقیم بر ایران و منطقه است و خصومت ورزی‌های آمریکا ضد ایران هیچگاه متوقف نشده است و بفرموده مقام معظم رهبری " مصدق به امریکا اعتماد کرد و کتکش را هم خورد " لذا تجربه کودتای 28 مرداد و برجام نشان داد که هرگز نباید به آمریکا اعتماد و حتی مذاکره کرد زیرا دشمن همواره دشمن است و قصدش دوشیدن است حتی اگر رنگ عوض کند و در قالب دوست و مذاکره کننده ظاهر شود.


https://shoma-weekly.ir/ul4CdU