اقتصاد

آل اسحاق: اگر ادعای دولت واقعی بود، نرخ‌ها کاهش می‌یافت

تا زمانی که تعرفه ها بالا،قیمت کالا بیشتر و کیفیت آن کمتر از نمونه ی خارجی است قاچاق ادامه دارد و اقدامات سخت هم در این باره پاسخگو نیست
مرغ این روزها چهره برتر رسانه ها است. مسئولان صنفی مرتبط با "مرغ" یکی از پر حضورترین چهره ها در رسانه ها بوده اند؛ از آن جمله نسیم نوشت؛ حسین مقدم نیا رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور هیچ پاسخ روشنی به سؤال «نسیم» مبنی بر اینکه 'چرا مرغداران به بهانه افزایش قیمت کنجاله سویا که سهم فقط پنج تا هشت درصدی در خوراک مرغ دارد، قیمت مرغ را تا سه برابر افزایش داده‌اند' نداد و تنها افزود: تاثیر پروتئینی سویا در جیره غذایی بیشتر است.
وی با اعلام این که تعادل عرضه وتقاضا در نهاده‌های دامی به هم خورده است، گفت: قرار گرفتن انحصار خوراک دام در اختیار شرکت پشتیبانی اموردام باعث سخت شدن نحوه دریافت کنجاله سویا شده است.
ساسان سروری، نایب رییس اتحادیه مرغداران گوشتی اما با بیان اینکه کنجاله سویا صنعت مرغداری افزایش قیمت 150 درصدی را تجربه کرده است؛ معتقد است که سهم کنجاله سویا در جیره مرغ گوشتی بین 25 تا 30 درصد بوده و با توجه به ضریب تبدیل دان که به ازای مصرف 2 کیلو و 100 گرم از آن 1 کیلو گوشت تولید می شود، صعود بهای کنجاله سویا افزایش 420 تومانی در قیمت هر کیلو مرغ زنده را به همراه دارد.
وی با اشاره به افزایش بهای ذرت و سایر نهاده های مورد استفاده در صنعت طیور اذعان داشت: به طور متوسط دان مورد نیاز صنعت با افزایش 30 درصدی در قیمت ها مواجه بوده است.
اما حتی با پذیرش ادعای سهم 30 درصدی کنجاله سویا، باید پرسید چه نسبتی بین تغییر قیمت 420 تومانی تولید مورد ادعا با تغییر قیمت غیرقابل انتظار در عرضه به مصرف کننده است.
اما مرغ تنها کالایی نیست که در آستانه ماه مبارک رمضان باعث ایجاد شوک در بازار شده است. امری که سبب می شود این سئوال مطرح شود که آیا کنترل بازار از دست دولت در رفته است؟
دکتر یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه عرضه کالا متناسب با تقاضا راه حل مشکل گرانی‌ها است، گفت: گرچه دولت این ادعا را دارد، اما اگر این ادعا واقعی بود، قطعا باید نرخ‌ها کاهش می‌یافت.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در خصوص مصوبات اخیر صندوق توسعه ملی و سلب اختیار شدن هیات امنای این صندوق، گفت: این مصوبات نباید منجر به منفی‌نگری نسبت به آینده این صندوق شود زیرا مصوبات اخیر در راستای رفع برخی مشکلات اجرایی موجود بوده است.
وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه جنس مبارزه با مسأله قاچاق کالا و ارز جنس اقتصادی است، گفت: روش‌ها و رویکردهای امنیتی در مبارزه با این امر عملی نیست.
وی با تأکید بر این که معضل قاچاق با 'بگیر و ببند' برطرف نمی‌شود،‌ گفت: تا زمانی که تعرفه‌ها بالا، قیمت کالا بیشتر و کیفیت آن کمتر از نمونه خارجی است، قاچاق ادامه دارد و اقدامات سخت هم در این باره پاسخگو نیست.

https://shoma-weekly.ir/qKBj4i