شهرستانها

آلودگی هوا در تبریز بحرانی است

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آلودگی هوا و رسیدن آن به سطح بحرانی پدیده ای نگران کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آلودگی هوا و رسیدن آن به سطح بحرانی پدیده ای نگران کننده است که سلامت شهروندان را به خطر  می اندازد.

رحیم جهانی اظهار کرد: به علت همین آلودگی ها جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیتهای فوق العاده است.

وی افزود: این روزها شهر تبریز همچون سالهای گذشته با افزایش سطح آلودگی هوا مواجه شده است.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی با تشریح اینکه عوامل انتشار آلاینده های جوی عواملی همچون خدمات حمل و نقل عمومی، نیروگاهها ، صنایع ، مصارف خانگی و کشاورزی هستند افزود بی شک ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستمهای گرمایشی خانگی بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهر به شمار می روند، به خصوص، وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیط های با ترافیک سنگین نقش محوری در وضعیت نامناسب هوا ایفا می کنند.

جهانی با اعلام اینکه به ویژه در دوره زمستان اغلب به دلیل پدیده وارونگی گرمایی که موجب
می شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود خاطرنشان کرد: ترافیک سنگین می تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد که بایستی نتایج نامطلوب آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان را مورد توجه قرارگرفته و توجه و سیاست گذاری علمی و عملی همراه با با قابلیت اجرا یی بودن و بلند مدت مورد نظر مسئولان امر باشد.

رحیم جهانی ضمن بیان اینکه مشکل آلودگی باید و می تواند از طریق سیاستهای درست حل شود افزود برای مثال با سرمایه گذاریهای صحیح در بخش حمل و نقل عمومی می توان به طور کامل از تردد خودروهای شخصی در طول روز جلوگیری کرد . وی با اعلام اینکه بنا بر تحقیقات بیش از 70 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است ضمن انتقاد از اعلام مواضع مسئولان مرتبط با این امر مبنی بر تمرکز بر نیروگاه حرارتی تبریز افزود: نیروگاه حرارتی و سایر صنایع از جمله صنایع بزرگی همچون پالایشگاه و پتروشیمی و .. می توانند در این امر تاثیرگذار باشند لکن شاخص های آلودگی در مرکز شهر نشان از تاثیر بیشتر وسائط حمل و نقل خصوص و عمومی است که بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان با بیان اینکه پدیده وارونگی یک امر طبیعی است و تلاش دست اندرکاران بایستی بر کاهش اثرات مخرب و مضر این پدیده طبیعی باشد یادآورشد: راهکارهای موقت همانند تعطیلی مدارس و ... علیرغم اینکه میتواند موجب کاهش به خطر افتادن شهروندان شده و شاخصهای آلودگی را تا حدود بسیار کمی بهبود ببخشد لکن برای شهری مثل تبریز بایستی برنامه های مشخصی بصورت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و آرمانی در نظر گرفته شده و علاوه بر راهکارهای موقتی به سمت این اهداف و آرمانها حرکت شود.

دکتر جهانی در خاتمه ضمن یاد آوری سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سیاستهای کلی محیط زیست از همه مسئولان خواست ضمن سرلوحه قرار دادن این سیاستها در برنامه ریزیها و هدفگذاریها نقشه راه کاملی را برای حل این مشکل تدوین نموده و از تصمیمات احساسی و مقطعی در زمان بروز مشکل پرهیز نمایند.

https://shoma-weekly.ir/CwT19k