اندیشه

آقای مجتهدی برای ما اهل بیت زحمت می کشند

آقای مجتهدی از جمله آقایانی هستند که (برای ما اهل بیت) زحمت می‌کشند، لذا سهم ایشان را بدهید و این مدتی را هم که قطع شده است معوّقه آن را هم پرداخت کنید. جناب استاد می گوید بعد از این جریان، وضع مالی ما خوب شد و توانستیم به طلاب شهریه بپردازیم.
بیست و سوم دی ماه سال 1386 یکی از اساتید اخلاق شهر تهران دعوت حق را لبیک گفت. مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی که ضمن تحصیل، به تدریس کتب حوزوی هم میپرداخت و وقتی که از قم به تهران آمد، شبها در مسجدامینالدوله که مرحوم شیخ محمدحسین زاهد در آنجا مشغول به تدریس و اقامه نماز بود. پس از رحلت شیخ زاهد و به درخواست عدهای از علما و مردم متدین، حوزه علمیه را به مسجد مرحوم حاج ملا جعفر منتقل کرد. بعدها با همت تجار و مردم، توانست حوزه علمیهای را در تهران خیابان 15 خرداد شرقی تأسیس کند که امروز مزار خود ایشان نیز در اتاقی در همین مدرسه قرار دارد. در زیر به ذکر برخی سخنان ایشان از کتاب «آداب الطلاب» میپردازیم:

خواب عجیب

آیت الله مجتهدی میگوید: شبی در عالم رویا دیدم که حضرت حجت بن الحسن امام زمان(عج) از بعضی روحانیون و پیشنمازان گله دارند و ناراحت هستند و میفرمایند که این آقایان کار نمیکنند(تبلیغ، تعلیم و تعلم، سخنرانی و گفتن احکام شرعیه و غیره ندارند.) لذا به نمایندگان و مقسّمین خود فرمودند: سهم امام زمان(عج) را از این قسم افراد قطع کنید و با گفتن این جمله، مقسّمین هم سهم روحانیون و پیشنمازان را قطع کردند، از جمله سهم مرا و این کار 5 ماه به طول انجامید، بعد از مدتی من به مقسّمین برخوردم و عرض کردم که شما میدانید که من حوزه علمیه را اداره میکنم، تدریس و منبر دارم!

مقسّمین گفتند: بله ولی امام(عج) به طور کلی فرمودند، لذا ما سهم همه را قطع کردیم از جمله شما را، بعد گفتند: حالا شما اینجا بمانید تا ما خدمت امام(عج) برسیم و این مسئله را به عرض ایشان برسانیم.

مقسّمین رفتند و بعد از حدود نیم ساعت برگشتند و گفتند که امام(عج) فرمودند: آقای مجتهدی از جمله آقایانی هستند که (برای ما اهل بیت) زحمت میکشند، لذا سهم ایشان را بدهید و این مدتی را هم که قطع شده است معوّقه آن را هم پرداخت کنید. جناب استاد می گوید بعد از این جریان، وضع مالی ما خوب شد و توانستیم به طلاب شهریه بپردازیم.

علت تأثیر نکردن موعظه

آیتالله مجتهدی تهرانی بیان میکرد: به دو علت موعظه و پند و اندرز، در مردم تأثیر نمیکند، یکی اینکه طرف مقابل زمینه پذیرش سخنان خوب را ندارد، مثل یزیدها و معاویهها، اگر چه بزرگوارانی مثل امام حسین(ع) و یا امیرمؤمنان(ع) موعظه کنند اثر نمیکند و دوم اینکه گوینده موعظه، خود اهل عمل نیست، هنوز نتوانسته است خود را بسازد و گناهان را ترک کند و تقوای الهی را رعایت کند، لذا طرف مقابل وقتی که از او احکام حلال و حرام را میشنود و عملاً میبیند که خود خطیب مبتلا به افعال حرام است، مثل غیبت کردن و دیگر رذائل اخلاقی، کلام خطیب در او تأثیری نخواهد داشت.

دست مادرتان را ببوسید

اگر میخواهید در زندگی موفق باشید و از آن لذت ببرید، به پدر و مادرتان نیکی کنید، خصوصاً به مادر، دست او را ببوسید، دل او را به دست آورید و بدانید اگر آنها از تو راضی باشند، خدا هم از تو راضی خواهد بود و اگر خدایی نکرده آنها را از خود برنجانی خداوند را از خود ناخشنود کردهای.

https://shoma-weekly.ir/FksaM8