شهرستانها

آسیب‌های تحزب گریزی در مردم سالاری دینی

لازمه نظام مردم‌سالاری دینی تحزب اسلامی است. تحزب اسلامی مهدی است که نیروهای نظام سریع‌تر تربیت، کشف و در مدیریت کشور به کار گرفته می‌شوند و فرهنگ اسلامی راحت‌تر به بدنه جامعه انتقال می‌یابد.

سید حسن سیدی- لازمه نظام مردمسالاری دینی تحزب اسلامی است. تحزب اسلامی مهدی است که نیروهای نظام سریعتر تربیت، کشف و در مدیریت کشور به کار گرفته میشوند و فرهنگ اسلامی راحتتر به بدنه جامعه انتقال مییابد.

متأسفانه بیتوجهی به تحزب در دولت نهم و دهم توسعه پیدا کرد، درحالیکه پیروزی احمدینژاد محصول یک کار تشکیلاتی بود، این بیتوجهی باعث شد که تحزب اسلامی از جایگاه خود تنزل کند و تحزب پذیری دارای هزینه سنگین گردد و بسیاری از افراد برای عدم پرداخت هزینه، یا خود را از احزاب موجود کنار کشیدند و یا اینکه جذب تشکلی نشدند. این عدم توجه به کار جمعی وضعیتی را در دولت به وجود آورد که لرزانترین مدیریتها را در دولت نهم و دهم داشته باشیم. عامل دیگری که از رشد تحزب میکاهد، فقدان قانون جامع نقش احزاب در مدیریت کشوراست به گونهای که برخی بر این اساس معتقد هستند که جامعه ما فاقد تحزب است دولت تدبیر و امید نیز از فقدان تحزب رنج میبرد رویکرد دولت به افراد سالمند و بازگشت برخی از بازنشستگان به سیستم اداری و معرفی آنها برای تصدی پستها و تکیه بر شخصیتها برای صدور ابلاغ مسئولین جدید، همین مسئله را تأیید میکند. آیا وضعیت موجود قابلقبول است؟ عدم توجه به تحزب اسلامی باعث میشود که امور جامعه در موارد مربوطه از مسیر خود منحرف شود برای نمونه فعالیت نمایندگان به گونهای است که هر کدام به تنهایی برای رقابت سیاسی در انتخابات آینده فعالیت حزبی میکنند که پایداری آن وابسته به بقای نماینده دارد و البته که این نوع فعالیت میتواند شکل ناقصی از فعالیتهای حزبی باشد طبیعی است که این روش منجر به تربیت، شناخت و گسترش فرهنگ اسلامی نمیشود.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی گلستان
https://shoma-weekly.ir/VH0L6J