شهرستانها

آسمانی ترین جای زمین

سی و یکم مرداد ماه را روز جهانی مسجد نامیده‌اند زیرا در چهل و سه سال پیش یک صهیونیست خبیث اولین قبله مسلمین جهان یعنی مسجد‌الاقصی را با چراغ سبز نظامیان رژیم منحوس و اشغالگر اسرائیل به آتش کشید و قلوب میلیاردی مسلمانان را جریحه‌دار نمود.
سید موسی بلادیان - سی و یکم مرداد ماه را روز جهانی مسجد نامیده‌اند زیرا در چهل و سه سال پیش یک صهیونیست خبیث اولین قبله مسلمین جهان یعنی مسجد‌الاقصی را با چراغ سبز نظامیان رژیم منحوس و اشغالگر اسرائیل به آتش کشید و قلوب میلیاردی مسلمانان را جریحه‌دار نمود. به دنبال این عمل زشت و شیطانی صدها میلیون مسلمان در سراسر عالم با اقداماتی نظیر راهپیمایی و تجمعات مردم اعتراضات خود را مطرح و به عالمیان نشان دادند که هتک حرمت را به قبله‌گاه اولیه خود هرگز بی پاسخ نخواهند گذاشت. از آن تاریخ تا کنون هزاران مسجد در مناطق مسلمان نشین احداث و صاحب‌نظران و علمای دین در اهمیت این مکان مقدس اجلاس‌ها برگزار کرده و می‌کنند.
در ایران نیز در شهریور ماه جاری اجلاس بزرگ نماز و نهضت مسجدسازی در شهر کرمانشاه برگزار می گردد به همین جهت بر آن شدیم تا در مقاله‌ای به مسجد و نقش مهم و تاثیرگذار آن بپردازیم و نخست از پیامبر اعظم(ص) تبرک می‌جوئیم که فرمود: «هر کس در مسجدی از مساجد خدا چراغی روشن کند تا زمانی که نوری از آن چراغ در آن مسجد باشد فرشتگان و حاملان عرش برای او طلب آمرزش می‌کنند». به گفته بسیاری از علما مسجد بهترین مکان بر روی زمین است، عبادت و نماز در مسجد با هیچ مکان دیگری قابل مقایسه نیست. زیرا اولین خانه‌ای که به امر ذات اقدس الهی احداث شده است مسجد بوده است.
پیامبر عزیز ما از مسجدالحرام به مسجد الاقصی برده می‌شود و از آنجا به معراج می‌رود و همین برگزیده الهی اولین کاری که بعد از هجرت انجام می‌دهد بنای مسجد است.
مسجد آسمانی‌ترین مکان بر روی زمین است کسانی که به مسجد وارد می‌شوند از تعلقات مادی فاصله می‌گیرند و خود را برای عبادت خداوند و اظهار بندگی خالصانه به درگاه او مهیا می‌سازند.
رفت و آمد در مسجد و به اصطلاح مسجدی شدن منافع متعددی را برای اشخاص به ارمغان می‌آورد که می‌توان برخی از آنها را فهرست‌وار شرح داد:
1-    طبق آموزه‌های دینی مسجد جایگاهی است که برای تامین نیازهای معنوی انسان برپا شده و انگیزه حضور در مسجد کسب معنویات و دوری از خطا و گناه است. بنابر این روابط و رفاقت‌هایی که در محیطی با چنین خصوصیتی شکل می‌گیرد از آلودگی‌های زندگی مادی به دور بوده و از زمره سالم ترین روابط و پایدارترین آنها به شمار می‌رود. دوستان مسجدیها برای اهداف گناه آلود و شیطانی دور هم جمع نمی‌شوند بلکه برای یاری دیگران و مسائل عام‌المنفعه سخن می‌گویند.
2- علم و معرفت آموزی و شناخت معارف اسلامی از دیگر کارکردهای مسجد است. در مسجداست که علمای دین به تشریح و تفسیر کتاب خدا و گفتار پیامبر(ص) و امامان شیعه می‌پردازند و از این طریق ضروری‌ترین دانش و آگاهی را به مسلمانان می‌آموزند.
3- تخلق به اخلاق الهی: در روایات اسلامی بسیار آمده است که مساجد نقش اساسی در اصلاح رفتارهای مردم دارند. امر به معروف و نهی از منکر به صورت عملی و کار برای هر کسی که مسجدی می‌شود اثر می‌گذارد و روحیه هماهنگی با جمع، رعایت حقوق دیگران و اصلاح کاستی‌های رفتاری را به ارمغان می‌آورد.
4- مسجد محل عبادت و خانه خداست و بنده‌ای که وارد خانه خالق خود می‌شود در پناه خدا احساس امنیت نموده و بنابر این یأس از رحمت خدا نخواهد داشت و همیشه در انتظار رحمت و نعمت خدای خود به سر می‌برد.
5- امروزه بحمداله مساجد محل پرورش جوانان و نوجوانان میهن اسلامی ما است و فعالیتهای بسیجی و کانونهای تربیتی عاملی برای آماده‌باش دائمی جامعه در برابر بمبارانهای تبلیغاتی رسانه‌های دشمنان انقلاب است. شایسته است که مساجد به عنوان مقدس‌ترین مکانها پاکیزه، زیبا و آرامش بخش باشد به فرموده مقام معظم رهبری مدیریت محتوایی و معنوی مسجد بر دوش روحانی مسجد است باید خردمندانه، مسئولانه و حتی عاشقانه باشد.

* دبیر حزب موتلفه اسلامی استان خوزستان

https://shoma-weekly.ir/5jN7wv