زنان

آرایش بخش اصلی زندگی آنها

استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی. امروزه برخی از دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جزو لاینفک زندگی خود می دانند. از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایشی نیز به 15 سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند. همه این موارد نشان دهنده یک مشکل ساختار فرهنگی است و قطعا می تواند کشور ما را که با اندیشه های اسلامی نزج یافته است با آسیب های جدی مواجه سازد.

استفاده از مواد آرایشی از دیرباز مرسوم بوده است و شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند . اما در سال‌های اخیر میزان استفاده از این مواد رشد چشمگیری داشته است و صنایع فعال در این حوزه بازار بسیار وسیعی را در پیش روی خود مشاهده می کنند  زیرا همواره مواد آرایشی مصرف کنندگان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است و سهم تولید کنندگان در این بازار پرسود بسیار خیره کننده است بنابراین ده کشور برتر در زمینه لوازم آرایشی بیش از نیمی از بازار این محصولات را در اختیار دارند. این شرکت‌ها با ایجاد مافیایی قدرتمند، از تصویب قانون‌ها و انجام اقداماتی که با منافع شرکت‌های تولیدی مواد آرایشی سازگار نباشند، جلوگیری می کنند  و این اقدامات سبب می شود علیرغم انتشار  مقاله¬ های زیادی درباره خطر استفاده از برخی روان سازها در مواد آرایشی از خطر استفاده از این مواد جلوگیری کند به گونه ای که هنوز موادی نظیر سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده شده در این مواد سبب مشکلات پوستی متعددی می شود که آماس پوستی شایع ترین آنهاست. از مواد رایجی که در بعضی محصولات یافت می شود، می توان به ماده ای اشاره کرد که به ویژه در محصولات حاوی سورفاکتانت یافت می شود و از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می شود، علاوه بر خشکی و التهاب پوست و مخاط ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد، اما استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی پدیده ای روانی و اجتماعی است که در این دهه گریبان اکثر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را گرفته است به گونه ای که مطابق آمار سوء مصرف مواد آرایشی در منطقه مسلمان نشین خاورمیانه بیداد می کند و سهم ایران در این بین بسیار چشمگیر است ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند. در این حال 14 میلیون زن ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا از کل کشورهای منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.
اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان و اماکنی نظیر مترو به فروش می رسند. در سطح جهانی نیز ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است.
به هر حال درباره افزایش گرایش جوانان به استفاده از مواد آرایشی، جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران، جدای از دلایل شخصیتی و رفتاری فردی ازجمله به عدم اعتماد به نفس، اختلالات شخصیتی و مانند آن تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می شود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می دهند. روش های پرورشی نسنجیده، تعصبات کور و بی منطق جوانان را عصیان زده خواهد کرد که بی احترامی به عرف جامعه از پیامدهای آن است همچنین تغییر ملاک های ازدواج از دیگر علل علاقه مندی دختران جوان به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان، اولین ملاک ها برای ازدواج، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد.به هر حال، استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی. امروزه برخی از دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جزو لاینفک زندگی خود می دانند. از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایشی نیز به 15 سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند. همه این موارد نشان دهنده یک مشکل ساختار فرهنگی است و قطعا می تواند کشور ما را که با اندیشه های اسلامی نزج یافته است با آسیب های جدی مواجه سازد. مشکلی که اگر برای آن چاره اندیشی نشود چه بسا می تواند به بحرانی برای سلامت و هنجارهای جامعه ما تبدیل شود و زنان و دختران ما را با آسیب های مادی و البته معنوی بسیاری نظیر ترویج فساد و ضربه خوردن از این فساد مواجه سازد

https://shoma-weekly.ir/8QcWYD