نگاه

9 دی؛ دریافت مردم، پیامد جهانی

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی*
در تاریخ امت‌ها و ملت‌ها، لحظات طلایی و حساسی مشاهده می‌شود که بسیار ارزشمند و جزء حوادث ماندگار است که قرآن از آنها به عنوان ایام الله یاد می‌کند. یکی از حوادث حماسی تاریخ می‌تواند 9 دی باشد که از ویژگی‌های آن خودجوش بودن، مردمی بودن و همگانی بودن است که جوششی درونی داشت.
مردم در 9 دی بدون آنکه گروه و یا حزبی از آنها دعوت کند، احساس کردند که باید با تمام وجود به میدان بیایند و از خواسته‌های رهبری حمایت کنند.
دریافت‌های مردم
1- باور عینی جنگ نرم:  مردم به صورت عینی باور کردند که دشمن وارد عرصه جنگ نرم تمام عیار شده است
2- درک حضور عینی استکبار در براندازی نظام:مردم فهمیدند که جریان فتنه در بسیاری از نقاط با استکبار جهانی گره خورده است و باید به میدان بیایند و این نقطه کور را از بین ببرند.
3- علنی شدن رابطه جریان فتنه با خارجی‌ها :جریان فتنه پیوندی واقعی با سران کشورهای غربی مانند رژیم صهیونیستی، آمریکا و سران اروپا برقرار کرده بودند که مردم این پیوند را به صورت ملموس دریافت کردند.
4- پی بردن به انگیزه انحرافی جریان فتنه:مردم باور کردند که جریان فتنه انحرافی است و در خط منحرف کردن مسیر انقلاب حرکت می‌کند و به همین دلیل مردم به صورت خودجوش به میدان آمدند که آثار و برکات بسیاری داشت.
پیامدهای 9 دی
1- نمایان شدن قدرت مردم:مردم به قدرت خود پی بردند که با حضور در صحنه می‌توانند تمامی موانعی که بر سر راه انقلاب قرار دارد را بردارند.
2- مرزبندی بین خواص:از دستاوردهای حماسه نهم دی این بود که مرزبندی میان خواص متعهد، متدین و انقلابی که وفادار به آرمانهای امام و رهبری بودند با خواصی که دچار گسست شده و نتوانسته بودند درک درستی از وقایع داشته باشند به وجود آمد.
3- افزایش اقتدار نظام:جریان فتنه تا قبل از 9 دی ماه متاسفانه باعث شده بود مانور نظام افت پیدا کند که حماسه قدرتمند نهم دی توانست قدرت مانور نظام را افزایش دهد.
4- شکست توطئه دشمن در انقلاب مخملی:دشمنان با شبیه‌سازی انقلاب‌های مخملی همچون اوکراین و گرجستان می‌خواستند مثل همان انقلاب‌ها را برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنندکه با حضور مردم در 9 دی این توطئه دشمنان خنثی شد.
5- تقویت اتحاد و انسجام ملی
6- تقویت پیوند مردم با رهبری
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی*
https://shoma-weekly.ir/YI93LT