نگاه

7 دلیل برای عدم اعتماد به اروپا

حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد
حمیدرضا ترقی- حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، 19/2/97

بی اعتمادی رهبر معظم انقلاب به دشمنان انقلاب اسلامی بویژه آمریکا و غرب یک نظر فاقد تجربه و استدلال و منطق

نیست ؛ بلکه کاملا از منطق و دلایل متقن برخوردار است این دلایل را می‌توان از سخنان معظم له استنتاج کرد:

1-کشورهای غربی سلطه گرند.

امروز شما این را مشاهده می‌کنید؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌خاطر علمی که تحصیل کرده‌اند، توانسته‌اند همه‌ی دنیا را تصرّف کنند. شما می‌دانید آمریکا، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی -حتّی کشورهای کوچک- سالهای متمادی، بعضی‌شان قرنها، توانستند کشورهایی را تصرّف کنند، هستی‌های آنها را به باد بدهند و نابودشان کنند؛ بر ملّتها اقتدار پیدا کردند و مسلّط شدند.بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی 26/7/1396

سلطه کشورهای غربی مثل انگلیس بر هند وجنوب ایران و کشورهای عربی و..یا فرانسه برآفریقا ولبنان والجزایر و تونس..یا ایتالیا برلیبی و...در کنار برخورداری تبعیض آمیز از حق وتو در سازمان ملل و شورای امنیت و انحصار سلاح هسته ای در بین خودشان نمونه روشنی از خوی سلطه گری در این کشور ها مثل آمریکاست که امکان اعتماد به آنها را ازبین می‌برد.

2-اتفاق نظراروپا و آمریکا دراسلام ستیزی

توطئه‌‌ علیه دنیای اسلام و این منطقه بالخصوص، جدید نیست؛ از سالها قبل -از صد سال قبل، از دوران جنگ جهانی اوّل به این طرف- این منطقه دستخوش فشارهای فراوان قدرتهای مستکبر بوده؛ حالا یک روز انگلیس بود، یک روز آمریکا است، یک روزی در یک دوره فرانسه بود؛ قدرتهای استکباری صد سال یا بیشتر است که اینجا مشغولند.

بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی 26/5/1394

امپریالیسم غرب در کلیت خود، با همکاری عملی «واتیکان» و بخش اعظم ارباب کلیسا در بلاد دیگر، تا آنجا که در توان دارند، بر مسئله «اسلام ‌هراسی» در همه جای جهان، به ویژه کشورهای غربی ـ اعم از اروپا و آمریکا ـ دامن می‌ زنند تا آن‌جا که هم ‌اکنون از مرحله اسلام هراسی، به فاز «اسلام ستیزی»! رسیده اند و با استفاده از وسایل و ابزاری که در اختیار دارند، به این توطئه شوم و ضد اخلاقی خود ادامه می دهند.

به نظرآقایخسروشاهی، نویسنده کتاب «اسلام ستیزی غرب و کلیسا»، موج جدید اسلام ستیزی با یک سخنرانی جناب ژوزف راتزینگر یا پاپ بندیکت شانزدهم، پاپ سابق، علیه پیامبر اکرم(ص) به این دشمنی، جنبه رسمی و علنی داد و جورج بوش پسر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، همزمان و به صراحت از «جنگ مقدس» ـ صلیبی ـ سخن گفت و پس از این مقدمه چینی‌ها، توطئه تجاوز رسمی و علنی بر ضد کشورهای اسلامی آغاز شد و صدها هزار نفر از مسلمانان در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، یمن، لیبی، لبنان و... با هجوم وحشیانه جنایتکاران صلیبی عصر ما، قتل‌عام شدند که هنوز هم این جنایات به شکل روشن و آشکاری در این کشورها ادامه دارد.

نقشی که رسانه‌ها، احزاب سیاسی بیگانه ستیز و برخی از سیاستمداران تندرو و نیز برخی از اندیشمندان و نخبگان فکری در اروپا در گسترش اسلام هراسی و در نهایت اسلام ستیزی در این قاره داشته‌اند بسیار قابل توجه است؛ لذا فعالیت این گروه‌ها در جوامع اروپایی در گسترش پدیده اسلام هراسی و اسلام ستیزی تأثیر بسزایی در افکار عمومی جوامع خود بر جای گذارده است، که این امر منجر به ایجاد شرایط سخت و نامناسب برای برخی از ساکنان مسلمان در جوامع اروپایی گردیده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسلام‌هراسی در اروپا، تقریباً به یک اندازه وجود دارد. یافته‌های مطالعه‌ای اخیر نشان داده است که 34 تا 37 درصد از فرانسوی‌ها، هلندی‌ها، پرتغالی‌ها و دانمارکی‌ها پذیرفته‌اند که نسبت به مسلمان‌ها نگرشی منفی دارند. این رقم در آلمان 59 درصد است.

3-حمایت آمریکا و اروپا از رژیم ضد اسلامی وغاصب صهیونیستی

این وحشیگریهائی که در این یک هفته‌ی اخیر در غزه انجام گرفت... سردمداران نظام استکبار، آنقدر وقیح برخورد میکنند با این قضیه که انسان را متعجب میکنند؛ یعنی نه فقط اخم نمیکنند، نه فقط بازداری نمی‌کنند این رژیم سنگدل و ددمنش را از کارهایش، بلکه او را تقویت میکنند، تشویق میکنند، حمایت میکنند! آمریکا صریحاً حمایت کرد، انگلیس حمایت کرد، فرانسه حمایت کرد. اینها سردمداران دنیای استکبارند. اینها همان کسانی هستند که ملتهای مسلمان، امروز در اعماق دل خود، دشمنی خشن‌تر و منفورتر از اینها ندارند.

بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین» 1/9/1391

مستندات فراوانی وجود دارد که اروپا متاثر از اسرائیل و خواسته های صهیونیستهاست وبا دشمن اسرائیل دشمن است .

4- پیشگامی آمریکا و اروپا درمقابله با انقلاب اسلامی

اوّلین تحریمها، اوّلین حمله‌ها، اوّلین خیانتها، اوّلین جاسوسی‌ها، اوّلین نفوذهای امنیّتی، اوّلین تهاجمات وسیع و همه‌جانبه‌ تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی از طرف غربی‌ها شد دیگر؛ از طرف آمریکا و از طرف اروپا؛ و بعد همین‌طور جلو بیایید: قبل از جنگ تحمیلی، کمک به گروهکهای چپ؛ گروهکها چپ بودند، [امّا] حامی‌شان آمریکای راست بود!

بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان 12/4/1395

امروز کشورهای اروپائی مامن ضد انقلابها و اپوزسیون نظام جمهوری اسلامی است و پارلمانهای آنها پاتوق وپذیرای اراجیف سران منافق و سلطنت طلب و ..است

5-تلاش مشترک آمریکا و اروپا برای براندازی جمهوری اسلامی از طریق جنگ تحمیلی

آمریکا برای همین موشکها و برای ابزارهای دفاعی و حتّی برای نقشه‌ میدان جنگ به صدّام کمک می‌کرد؛ ماهواره‌هایش و دیگران کمک می‌کردند. فرانسه کمک می‌کرد؛ فرانسه، هم موشک می‌داد، هم هواپیما می‌داد. آلمان کمک می‌کرد؛ موادّ شیمیایی می‌داد. می‌دانید در موارد زیادی لشکر صدّام کار شیمیایی کردند. ما چقدر جانباز شیمیایی داریم، چقدر از آنها از دنیا رفتند! موادّش را آلمان به اینها می‌داد. آلمان موادّ شیمیایی در اختیار اینها می‌گذاشت که اینها بمب شیمیایی درست کنند. حتّی گاهی شاید بمب شیمیایی هم بهشان می‌داد.

بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی 26/7/1396

همین کشور فرانسه در وسط جنگ، پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خودش را داد به عراق؛ همین کشور آلمان، موادّ شیمیایی و سمّی را در اختیار رژیم صدّام گذاشت برای اینکه بتواند در جبهه‌های جنگ از موادّ شیمیایی استفاده کند.

اینهایی که امروز به اتّهام مصرف موادّ شیمیایی، فلان گروه را، فلان کشور را مورد تهاجم قرار میدهند، رسماً، علناً موادّ شیمیایی را در اختیار صدّام قرار دادند که او بمب شیمیایی درست کند، سلاح شیمیایی درست کند و در جبهه‌ها به‌ کار ببرد و به ‌کار برد.

بیانات در دیدار نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در کاروان‌های راهیان نور 19/12/1396

حال کشورهایی که از هیچگونه تلاشی برای براندازی نظام جهوری اسلامی در قالب جنگ صدام با ایران دریغ نکردند و امروز هم با میدان دادن به اپوزسیون ایران ودر اختیار گذاشتن ماهواره هاو شبکه های تبلیغی برای براندازی وتغییر نظر مردم نسبت به انقلاب تلاش می‌کنند؛چگونه می‌توانند قابل اعتماد بوده و با آنها پیمان دوستی بست .

6- تبعیت مستمراروپا از آمریکا

با اروپا هم ما مشکلی نداریم، اروپایی‌ها با ما مشکل ایجاد کرده‌اند. بنده به یکی از این رؤسای اروپایی که اخیراً اینجا آمده بود گفتم که اروپا باید خودش را از تبعیّت آمریکا در سیاستهایش نجات بدهد. اروپایی‌ها تبعیّت از سیاست آمریکا کردند؛ او ما را تحریم کرد، اینها هم تبعیّت کردند؛ او علیه ما تبلیغات کرد، اینها هم تبعیّت کردند. خب، ما چه کار کنیم؟ در قضایای مختلف، اروپایی‌ها بودند که ابتدای به دشمنی کردند.

بیانات در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى 20/12/1394

دستیار یکی از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه بعد ازارزیابی سند7 ماده ای «گلدبرگ» درکنگره آمریکا ,گفت پیش‌بینی می‌کند اروپا در نهایت از تحریم‌های آمریکا بعد از برجام تبعیت کند. او گفت: «اروپایی‌ها مانعی در برابر تلاش ترامپ برای احیای تحریم‌ها ایجاد نخواهند کرد و آنها بعد از از سرگیری تحریم‌ها از آنها تبعیت خواهند کرد».

او گفت: «آمریکا از اهرم فشاربسیار فراگیر برخوردار استو اقتصاد ایران هم چندان قابل توجه نیست».

او گفت: «دیپلمات‌های اروپایی در محافل غیرعلنی در نهایت اذعان می‌کنند که شرکت‌های آنها کاملاً از تحریم‌های آمریکا تبعیت خواهند کرد. لازم است ما فشار خودمان را روی سوئیفت متمرکز کنیم تا طبق قوانین آمریکا ارتباط با بانک‌های ایرانی را قطع کنیم.»

«گلدبرگ» در سند جدید توصیه کرده به تمامی اعضای هیئت رئیسه سوئیفت یادآوری شود که در صورت عدم تبعیت از احیای تحریم‌ها و عدم قطع ارتباط با بانک‌های تحت تحریم، از جمله بانک مرکزی ایران مشمول تحریم خواهند شد».

در این سند همچنین پیشنهاد شده ماهیت پیچیده تحریم‌های بازگشتی علیه ایران به دولت‌های اروپایی یادآوری شود. از جمله، بایستی به آنها هشدار داده شود «تحریم‌های مالی آمریکا تمامی موسسات مالی خارجی، اعم از بانک‌های مرکزی یا بانک‌های تحت تملک یا کنترل دولت‌های خارجی را شامل می‌شود».

در ادامه این توصیه‌ها آمده است: «کشورهایی که به دنبال تغییر دادن مسیر تراکنش‌های مالی از موسسات خصوصی به بانک‌های مرکزی باشند، نظام‌های مالی خودشان را در معرض خطری جدی قرار می‌دهند».

یک توصیه دیگر این است: «به شرکت‌های بیمه یا بیمه اتکایی گفته شود تأمین خدمات بیمه یا پذیره‌نویسی برای پروژه‌ها مرتبط با ایران، آنها را در معرض خطر جدی نقض تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد».

از طرف دیگر روابط اقتصادی اروپا با آمریکا این تبعیت را جدی تر می‌کند زیرا:

مجموع صادرات کالای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران فقط ۸.۲ میلیارد یورو بوده است. به عبارتی صادرات کالای اروپایی‌ها به آمریکا ۴۴ برابر بیشتر از صادرات کالای آنها به ایران است.

مطابق این گزارش، واردات کالای کشورهای قاره سبز از آمریکا در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۴۶ میلیارد یورو رسید، در حالی که واردات کالای این کشورها از ایران فقط ۵.۵ میلیارد یورو بوده است؛ یعنی اتکای اقتصاد اروپا به واردات کالا از آمریکا ۴۵ برابر بیشتر از واردات کالای آنها از ایران است.

در مجموع، تجارت کالایی اروپا و آمریکا (مجموع واردات و صادرات کالا بین دو طرف) در سال ۲۰۱۶ به رقم ۶۰۸ میلیارد یورو رسید در حالی که سهم ایران از تجارت کالایی با اروپا فقط ۱۳.۷ میلیارد یورو بوده است.

در بخش مبادلات خدمات، فاصله آمریکا با ایران در شراکت با اروپا بسیار بیشتر است. مطابق آخرین آمار، صادرات خدمات اروپا به ایران در سال ۲۰۱۵ فقط یک میلیارد یورو بوده، در حالی که در همان سال اروپایی‌ها ۲۲۵ میلیارد یورو از صادرات خدمات به آمریکا درآمد کسب کرده‌اند، یعنی فاصله ۲۲۵ برابری.

نمونه دیگر از تبعیت اروپا از آمریکا را رهبرمعظم انقلاب اینگونه برشمردند:

اینکه دولتهای اروپایی بیایند همان حرفی را بزنند که او دارد می‌زند که ایران چرا در منطقه حضور دارد -خب تا چشمتان کور! چرا حضور نداشته باشد؟- یا [وقتی] او ایراد کند که چرا شما موشک دو هزار کیلومتری یا مثلاً فرض کنید سه هزار کیلومتری دارید، اینها هم بیایند همان حرف را بزنند، اینکه خب معنی ندارد! به شما چه ربطی دارد؟ [خود] شما چرا موشک دارید؟ شما چرا موشک اتمی دارید؟ چرا سلاح اتمی دارید؟ اینکه در قدرت دفاعی جمهوری اسلامی بخواهند دخالت بکنند و حرف بزنند، نه؛ این را هم مطلقاً از اروپایی‌ها ما قبول نمی‌کنیم؛ و هم‌آواز نشوند با آمریکا در حرف زوری که می‌زند و حرف غلطی که از او سر می‌زند.

بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی 26/7/1396

7- خباثت ذاتی ولج بازی اروپا مثل آمریکاست

جمهوری اسلامی نسبت به فرانسه چه ستیزه‌گری‌ای کرده؟ کشور فرانسه چون امام مدّتی در آنجا بود، حتّی مورد تمجید نیروهای انقلابی هم بود امّا خب می‌بینید که چه‌ کار می‌کنند. دیدید در قضیّه‌ هسته‌ای که فرانسوی‌ها نقش پلیس بد را اجرا کردند -البتّه مدیریّت برنامه با آمریکایی‌ها بود، معلوم بود لکن در قضیّه‌ هسته‌ای بدترین موضع را فرانسوی‌ها [گرفتند]- ما با فرانسوی‌ها چه‌کار کرده بودیم؟ ستیزه‌گری کرده بودیم؟

بیانات در دیدار مسئولان نظام 25/3/1395

گاهی در تعبیرات آدم می‌شنود از بعضی از دوستان که می‌گویند جامعه‌ بین‌المللی! جامعه بین‌المللی را آنها می‌گویند، جامعه‌ بین‌المللی‌ای در مقابل ما نیست؛ یک آمریکا و سه کشور اروپایی؛ همین. آنهایی که در این مسئله دارند با ملّت ایران لج‌بازی و کج‌تابی و بدعهدی و خباثت می‌کنند، یکی آمریکا است، یکی [هم] سه کشور اروپایی؛ کس دیگری در مقابل ما نیست.

بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 20/1/1394

علی رغم اینکه ، در طول 11 ماه گذشته از سال 2017 صادرات فرانسه به ایران با افزایشی 120 درصدی همراه بوده است.

لازم به ذکر است که فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کرد، پس از امضای برجام علی‌رغم امتیازات اقتصادی گسترده و یک‌جانبه برجامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.فرانسه تاکنون میلیاردها دلار قرارداد اقتصادی با ایران امضا کرده که بخش عمده آن، از جمله یک قلمش حدود 27 میلیارد دلار برای خرید هواپیما و بخش قابل توجه دیگر آن برای خرید محصولات شرکت بدعهد پژو و دیگر شرکت‌های خودروساز ورشکسته فرانسه صرف می‌شود. در عرصه نفت و گاز نیز فرانسه با شرکت نفتی بدسابقه توتال پیش آمد که آن هم با وجود سودآوری زیاد برای توتال، هر روز با کرشمه طرف فرانسوی و زیر سایه ترس از تحریم‌های آمریکا دچار ابهام بیشتری می‌شود.

حامی تروریست ها!

فرانسه علاوه ‌بر حمایت از گروهک تروریستی منافقین و تجهیز صدام در حمله به ایران، نقش ویژه‌ای در حمایت از گروهک‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا و به ویژه در سوریه دارد.

کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های غربی از گروه تکفیری صهیونیستی داعش حمایت مالی کرده‌اند و فرانسه از همان آغاز تجهیزات نظامی و سلاح در اختیار این گروه تروریستی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کارخانه فرانسوی«لافارژ»-اسفند 95- اذعان کرد که به گروههای تروریستی در سوریه کمک مالی کرده است.

بررسی‌های بعدی مشخص کرد که این شرکت به طور مستقیم از داعش حمایت مالی کرده است.براساس مستندات به دست آمده، فرانسه برای گروه‌های تروریستی، دوربین دید در شب و سلاح و تجهیزات نظامی ارسال کرده است.

چندی پیش روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: «فرانسه از گروه‌های مسلح [تروریست‌های تکفیری] در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند».

حال سؤالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که فرانسه با کارنامه سیاه در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی، آیا اصلا در جایگاهی هست که بخواهد درباره مسائل منطقه‌ای اظهارنظر کند و یا راهکاری ارائه دهد؟!

فرانسه خود یکی از دلایل مشکلات موجود در منطقه است و پیش از آنکه بخواهد ژست یک مذاکره ‌کننده در امور منطقه‌ای به خود بگیرد باید درباره حمایت و تجهیز گروهک‌های تروریستی پاسخگو باشد.

این دلایل 7 گانه اثبات میکند که اعتماد به اروپا مثل اعتماد به آمریکا اشتباه وتصوری غلط است

https://shoma-weekly.ir/xMyBBb