نگاه

22 بهمن و انتظار

در ملاقاتی که استاد ارجمند جناب آقای حبیب‌الله عسگراولادی در دهه آخر اسفند 1341 با حضرت امام‌خمینی(ره) در محل سکونت حضرت ایشان در قم داشتند، امام رضوانالله تعالی علیه فرموده بودند مبارزه ما سه مرحله دارد: 1-اسلامی کردن ایران 2-اسلامی شدن جهان اسلام 3-جهانی شدن اسلام. آن روز است که محضر مولا عرض می‌کنیم مولای ما جهان منتظر قدوم مبارک شما است. عجلالله تعالی فرجه الشریف
محمدنبی حبیبی- پروردگار حکیم در قرآن مجید میفرماید «وَ لَقَد کتَبْنا فِی الزَّبُورِمِن بَعدِ الذِّکرِ أَنَّ الأَرْضَ یرِثُها عِبادِی الصَّالِحُونَ» (انبیا/۱۰۵) در تفسیرمجمع البیان از قول حضرت امام باقر(علیه السلام) درتفسیرآیه مذکور آمده است که منظور از آنانکه زمین را به ارث میبرند، حضرت مهدى (عجلالله فرجه) و یاران او هستند که در واپسین حرکت تاریخ و آخر الزّمان خواهند آمد.

امام علی (علیه السلام) در خطبه 150 نهج البلاغه میفرمایند: او (حضرت مهدی عجلالله فرجه) بر سیره و روش پیامبر (صلیالله علیه و آله) وامامان (علیهم السلام) رفتار مینماید؛ گرهها را میگشاید و بردگان و ملتهای دربند را آزاد میسازد؛ جمعیتها و احزاب گمراه و ستمگر را شکست داده و پراکنده میسازد و حقطلبان دور از یکدیگر را به هم رسانده و پیوند میدهد.

این آیه را برخی چنین تفسیر میکردند که وظیفه ما انتظار برای آن روز است و با تعابیر غلط، انتظار را به معنای بیتحرکی ترجمه مینمودند. امام خمینی (ره) با آغاز نهضت خویش این تفسیر را مردود دانستند و تصریح فرمودند: همان طوری که تزریق کرده بودند به ملتها، به مسلمین، به دیگر اقشار دنیا که سیاست کار شماها نیست؛ بروید سراغ کار خودتان و آن چیزی که مربوط به سیاست است، بدهید بهدست امپراتورها . . . همه چیز مسلمانها را ببرند، همه چیز مستضعفان را ببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید حکومت باشد. . . خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است.

اینچنین راه انتظار حقیقی را نه از سکون که از میان تلاش برای اجرای فرامین اسلامی دنبال کردند و دستور کار جامعه را بر این اساس تنظیم کردند که منتظران مصلح خود باید صالح باشند.

برای این رفتار ممتاز امام خمینی(ره) شواهدی از تأیید در روایات ائمه معصومین برای آن میتوان یافت. آنچنان که از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده است که «مردى از اهل قم مردم رابه حق دعوت مى کند و گروه و ملتى گرد او جمع میشوند که درمقاومت همچون پارههای آهن، سخت و پایدارهستند، تندباد حوادث آنان را سست و متزلزل نمىسازد، از جنگ و نبرد با دشمنان خسته نمىشوند و نمىترسند، برخدا توکل و اعتماد میکنند و سرانجام کار به سود انسانهاى متقى و پرهیزکاراست. » (بحارالانوار ج۵۷ ص۲۱۶)

ثمره این تلاش در 22 بهمن 1357 جلوه گر شد و شاید بتوان پیروزی انقلاب اسلامی را هدیهای در قبال این تشخیص صحیح معنای انتظار دانست. جلوهای که یکی از عرفای بزرگ معاصر از آن به عنوان مقدمه ظهور یاد کرده و میفرماید«امام معصوم، خورشید آسمان حیات معنوی بشر است و طلوع و غروب ایشان در صحنه حیات بشر تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است،  اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت (که به مثابه طلوع و غروب خورشید است) بهطور دفعی و بدون هیچ زمینهای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت. »

بنیانگذار کبیر انقلاب در نیمه شعبان 1360 درباره ادامه تکلیف الهی ما فرمودند«اکنون ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهی را در این کشور ولی عصر ـ عجل‏اللّه‏ تعالی فرجه ـ حاکم کنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازی بپرهیزیم و رضای خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادری و برابری به پیشبرد انقلاب اسلامی کوشا باشیم و حق متعال را در همۀ احوال حاضر و ناظر بدانیم و تخلف از دستورات اسلام ننماییم و به وسوسۀ فتنه‏انگیزان اعتنا نکنیم. »

با این وصف میتوان از سیره امام خمینی(ره) چنین یافت که وظیفه امروز ما برای ظهور، افزایش وحدت جبهه حق طلبان و فشرده کردن صفوف در مبارزه با احزاب گمراه است.

در ملاقاتی که استاد ارجمند جناب آقای حبیبالله عسگراولادی در دهه آخر اسفند 1341 با حضرت امامخمینی(ره) در محل سکونت حضرت ایشان در قم داشتند، امام رضوانالله تعالی علیه فرموده بودند مبارزه ما سه مرحله دارد:

1-اسلامی کردن ایران

2-اسلامی شدن جهان اسلام

3-جهانی شدن اسلام. آن روز است که محضر مولا عرض میکنیم مولای ما جهان منتظر قدوم مبارک شما است.

عجلالله تعالی فرجه الشریف

https://shoma-weekly.ir/7xYw3h