نگاه

15 خرداد و گفتمان سازی "ولایت فقیه"

”این روزها برخی حزب موتلفه اسلامی را به دلیل اعلام مکرر تبعیت از جامعتین، نکوهش کرده و می پرسند چرا باید یک تشکل سیاسی دنباله رو تشکلهای روحانی باشد ، نه آنکه از خود رأی و نظری مستقل ارائه دهد. حزب موتلفه اسلامی که یکی از ریشه های قیام 15 خرداد است، از ابتدای تاسیس با رهنمود بنیانگذار خود مسیری را برگزیده که مبنای عقیدتی دارد.

محمد نبی حبیبی- "پانزده خرداد چرا به وجود آمد؟ مبدأ وجود آن چه بود؟ دنباله آن در سابق چه بود؟ و الان چیست؟ و بعدها چه خواهد بود؟ 15 خرداد را چه کسی به وجود آورد و دنباله آن را چه کسی تعقیب کرد؟ الان چه کسی همان دنباله را تعقیب میکند؟ پس از این امید به کیست؟ "

این سوالات آغازگر سخنرانی امام خمینی در نخستین سالگرد 15 خرداد پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. بنیانگذار کبیر انقلاب بارها تاکید داشتند که "باید 15 خرداد را شناخت و دریافت که 15 خرداد برای چه مقصدی بود و بعدها چه مقصدی خواهد داشت؟” اینک در پنجاهمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد، پاسخ به سوالهای امام خمینی ضروری است. قیامی که خودجوش و بدون برنامه قبلی بود و انگیزه آن محکومیت توهین و بازداشت مرجعیت بود، و قصد آن بسط ید فقیه شجاع و مبارزی بود که در مسیر جد خویش به مقابله با ظلم قیام کرده بود. از این رو می توان 15 خرداد را مبدأ گفتمان "ولایت فقیه” در عصر حاضر دانست. زیرا همین خروش مردمی بود که در زمان ما زمینه ساز تدوین و تدریس موضوع ولایت فقیه در سالهای پس از آن شد و همین قدرت مردمی بود که زمینه ساز اخراج دیکتاتوری شد که مستظهر به حمایت نظامهای قدرمتمند جهان و مسلح به آخرین تجهیزات نظامی و امنیتی بود.شاید هیچ کس بیشتر از امام صلاحیت پاسخ به سوالهای ایشان را ندارد و او چنین پاسخ داده است " برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز اسلام نداشتند و 15 خرداد را به وجود آوردند. همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام ندارند، 15 خرداد را تا حالا دنبال کردهاند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از اسلام ندارند، امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.”اما برای امروز ما امام چنین نسخه می نویسند که " من نصیحت می‏کنم که ... مسیر خودتان را از روحانیت جدا نکنید. این قدرت الهی را. این قدرت روحانیت که یک قدرت الهی است، از دست ندهید. اگر این قدرت از دست برود، شما هیچ خواهید بود... قدرت اسلام است که از حلقوم روحانیت بیرون می‏آید. اینها را نشکنید... این قشرند که می‏توانند ملت را نجات بدهند...”این دیدگاه امام به پس از پیروزی انقلاب تعلق ندارد و از همان ابتدای نهضت اعلام شده بود، به عنوان نمونه در سال 44 در نامه ای از نجف به فضلای تهرانی مقیم حوزه علمیه قم ، می نویسند: " اینجانب در این تبعیدگاه ثانوی چشم امیدم به آتیه طبقه جوان متدین ممالک اسلامی و خصوص محصلین ارجمند حوزه‏های دینی دوخته شده ...”این روزها برخی حزب موتلفه اسلامی را به دلیل اعلام مکرر تبعیت از جامعتین، نکوهش کرده و می پرسند چرا باید یک تشکل سیاسی دنباله رو تشکلهای روحانی باشد ، نه آنکه از خود رأی و نظری مستقل ارائه دهد. حزب موتلفه اسلامی که یکی از ریشه های قیام 15 خرداد است، از ابتدای تاسیس با رهنمود بنیانگذار خود مسیری را برگزیده که مبنای عقیدتی دارد.

https://shoma-weekly.ir/E7AmOJ