ادب و هنر

یک وود اسلامی برای مقابله با وودهای ضد اسلامی

- صنعت سینما و ساخت آثار سینمایی علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بنگاه‌های تجاری و در آمدزا شناخته می‌شود؛ به نوعی مرکز فرهنگی هم محسوب می‌شود. مرکزی که فرهنگ را منتشر می‌کند و یا اینکه فرهنگ مورد علاقه‌اش را می‌سازد و بعد آن را منتقل می‌کند. یکی از این بنگاه‌های فرهنگ ساز منتشر کننده هالیوود و مشابه‌های آن هستند.
سید مجتبی مومنی- صنعت سینما و ساخت آثار سینمایی علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بنگاههای تجاری و در آمدزا شناخته میشود؛ به نوعی مرکز فرهنگی هم محسوب میشود. مرکزی که فرهنگ را منتشر میکند و یا اینکه فرهنگ مورد علاقهاش را میسازد و بعد آن را منتقل میکند. یکی از این بنگاههای فرهنگ ساز منتشر کننده هالیوود و مشابههای آن هستند.

هالیوود در یک منظقه جغرافیایی در ناحیه ای در  لسآنجلس، در آمریکا است که در شمال غربی مرکز شهر واقع شده است. در این ناحیه به خاطر شهرت و هویت فرهنگیاش بهعنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلمسازی و ستارگان، واژه «هالیوود» اغلب بهعنوان کنایهای برای «صنعت سینما و تلویزیون آمریکایی» به کار برده میشود. این روزها بسیاری از سالنهای تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنههای کنسرتها و تئاترهای مهم، و میزبانی مراسم آکادمی اسکار بکار می‌‌روند. هالیوود مقصد مشهوری برای زندگی های شبانه و توریستها و خانهای برای کسانی که قدم بر شهرت میگذارند است. برخی معتقدند نام هالیوود از سال ۱۹۱۰ توسط یک کارگردان به نام گریفیث بر روی آن منطقه گذاشته شده است. در آن زمان او به همراه تیم تصویر برداریاش برای ساخت فیلم در آن محدوده کارهای خود را تصویر برداری کردند. بعد از چندین اثر دیگر در همین محدوده ساخته شد و رفته رفته به استودیویی برای ساخت فیلم تبدیل شد.

این مادر سینمایی آمریکا برای خود فرزندانی هم دارد که هر کدام از آنها در گوشهای از دنیا متولد شده و ارتباطات نامرئی با مادر خود دارند. یکی از این فرزندان بالیوود است. بالیوود در واقع نام غیر رسمی صنعت  فیلم‌‌سازی به زبان هندی در سینمای هند است. بر خلاف هالیوود در لسآنجلس آمریکا، بالیوود یک مکان مشخص فیزیکی ندارد. این نام در حقیقت نام یک شرکت
فیلم
سازی در شهر بمبئی است، اما معمولا به تمام سینمای هند گفته می‌‌شود. بالیوود از بزرگترین کمپانی های فیلم سازی جهان است که مخاطب زیادی در دنیا دارد. شاید بیراه نباشد که بگوییم مخاطبان فیلم های این کمپانی، در شبه قاره هند، کشورهای غربی، آسیای غربی، آسیای میانه اقلیتهای هندی و اردو زبان سراسر جهان هستند.

بیشتر محصولات بالیوود به زبان هندی، اردو و زبان انگلیسی هندی است. اخیرا از زبان انگلیسی بیشتر در این فیلمها یا آهنگها بهره میگیرند. نام بالیوود، از نام هالیوود، صنعت فیلمسازی ایالات متحده آمریکا اقتباس شده، اما اخیرا به فرهنگ لغات انگلیسی (دیکشنری) نامدار آکسفورد نیز راه یافته است. در این بین این مادر فرزندان دیگری هم دارد از «کالیوود» گرفته تا «نالیوود» که هرکدام‌‌ همان طور نماینده این نوع از سینما هستند که همهشان با خطوط نامرئی به مادرشان متصلاند.

در این بین عدهای از بازیگران مسلمان آمریکا گرد هم آمدند تا یک کمپانی سینمایی در مقایل این وودها بنا کنند کمپانیای که بتواند در مقابل این فرا فکنیهای ضد اسلامی که توسط کمپانیهایی مانند هالیوود و هم پیمانانش ساخته میشود، مبارزه کنند. در حالی که شاهد فعالیت گسترده سینماهای «هالیوود» (آمریکا)، بالیوود (هند)، کالیوود (پاکستان)، نالیوود (نیجریه) در سراسر دنیا هستیم، عده‌‌ای از بازیگران مسلمان و در رأس آنها، «عمر ریگان»، کمدین مسلمان هالیوود، اقدام به تأسیس یک صنعت سینمایی جدید مختص مسلمانان و
فیلم
‌‌های اسلامی تحت عنوان «حلالیوود» خواهند کرد. قرار است این صنعت سینمایی از اواخر سال میلادی جاری، با هدف تحت پوشش قرار دادن زیر مجموعه سرگرمی های اسلامی، ارائه چهره ای حقیقی از اسلام و با ساخت یک فیلم اکشن کمدی تحت عنوان «شریعت آمریکایی»، آغاز به کار خواهد کرد.

این فیلم داستان سیاست مداران آمریکایی است که با دامن زدن به مسئله اسلام ستیزی در آمریکا تلاش می‌‌کنند نه تنها در رأس قدرت باقی بمانند بلکه بر قدرت خود بیفزایند. «عمر ریگان»، همبازی «جکی چان» در فیلم پرفروش «ساعت شلوغی ۲» در یک فیلم ویدئویی ضمن انتشار این خبر از مردم خواست تا برای تأسیس این صنعت سینمایی از هرگونه کمک مادی و معنوی دریغ نکنند. «ریگان» گفت: در سراسر جهان، یک میلیارد مسلمان وجود دارد ولی هیچ کس و هیچ جایی برای روایت و تصویر ما و داستانهایمان وجود ندارد. وی افزود: بنا بر این من هالیوود را ترک کرده ام و از هم اکنون به حلالیوود می‌‌پیوندم و تمام تلاش خود را برای مقابله با تصویر کلیشه‌‌ای و نادرستی که در رسانه‌‌های آمریکایی و غربی وجود دارد، به کار خواهم گرفت. «ریگان» در ادامه متذکر شد: این ماموریت و هدف اصلی ماست: ما یک صنعت سرگرمی حلال راهاندازی خواهیم کرد، یک صنعت سرگرمی که ما (مسلمانان) بتوانیم به آن اعتماد کنیم. همچنین ما میخواهیم از این طریق مردم جهان را نسبت به اسلام و مسلمانان آگاه کنیم و حقیقت را در اینباره بگوییم. هدف دیگر ما نیز ایجاد بستری مناسب برای نویسندگان، بازیگران و کارگردانان مسلمان است، جایی که آنها بتوانند از طریق آن داستانشان را تبدیل به فیلم کنند، بدون آنکه در این میان حقایق تحریف شود. این خبر و تاسیس چنین شرکتی بهانهای است برای تلنگر به خودمان. شاید بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی و داشتن چندین کیلومتر سازمان فرهنگی و هنری در طول و عرض و ارتفاع توقع زیادی نباشد که گروهی از هنرمندان نه تنها در سینما بلکه در هر کدام از حوزههای هنریشان به فکر تشکیل یک تشکل مردم نهاد (اِن جیاُ) هنری با رویکرد تولید کردن محصولات اسلامی باشند. محصولاتی که کارکرد داشته باشند و صرفا برای بیلان کاری و گزارش ارائه نشوند، محصولاتی که مخاطبی به پهنای جهان اسلام را تامین کند.

https://shoma-weekly.ir/LsNyHh