ادب و هنر

یک شب معتدل!

نهاد ریاست جمهوری هم که بر اساس پیام رئیس‌جمهور به افتتاحیه جشنواره امسال وعده داده بود فیلم برگزیده‌ خود را در اختتامیه فجر سی و دوم اعطا خواهد کرد، طی پیامی که رضاداد آن را قرائت نمود، اعلام کرد که هیچ فیلمی که آن جامعیت لازم را از نظر نهاد ریاست جمهوری داشته باشد، در جشنواره امسال حضور نداشت و از همین رو، این جایزه امسال اعطا نمی‌شود! کمی بعد، «نهاوندیان» -رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم پشت تریبون رفت و در مورد اعتدال، پیام ۲۴ خرداد و البته ویژگی‌هایی که باید فیلم برگزیده نهاد ریاست جمهوری داشته باشد، اشاره کرد. اما گویا هیچ کدام از آثار شایسته‌ این جایزه نبودند.
سیدمجتبی‌مومنی- دولت اعتدال برای اولینسال بانی برگزاری جشنواره فیلم فجر شد؛ جشنوارهای که به گفته شاهدان و متخصصین امر جزء سالهای ضعیف برگزاریاش بود. شاید هیچکس پیشبینی نمیکرد که در شب اختتامیه، فیلم ضعیف «رستاخیز» به کارگردانی «احمدرضا درویش»، به سیمرغ بلورین بهترین فیلم (بهصورت مشترک) و کارگردانی را به همراه پنج سیمرغ دیگر به خانه ببرد و تا این حد مورد لطف هیئت داوران نخستین جشنواره دولت تدبیر و امید قرار گیرد. از طرف دیگر، بدبینترین افراد هم پیشبینی نمیکردند که دست حاتمیکیا و فیلمش تا این حد از جوایز اصلی جشنواره مانند سیمرغ کارگردانی و فیلمنامه و بهترین فیلم خالی بماند. آن هم در شرایطی که دوست و دشمن به استانداردهای فنی و کارگردانی فراتر از انتظار «چ» اذعان داشتند.

البته این استفاده و تاکید بر این دو فیلم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم سیمرغهای اصلی تنها بین دو فیلم تقسیم شود. آن دو فیلمی که یکیشان کلی حرف و حدیث به همراه داشت؛ از اشکالات ساخت گرفته تا حفرههای محتوایی در تولیداش. در مورد اینکه چرا در شب اختتامیه تا این حد با رستاخیز با تسامح برخورد شد، گمانه زنیهای مخالفی وجود دارد از آن جمله اینکه عدهای معتقدند، مهربانی بیشازحد داوران با فیلم «رستاخیز»؛ ممکن است با نزدیکی سیاسی «احمدرضا درویش» با دولت فعلی و روابط حسنهای که حتی یکماه مانده به جشنواره موجب اکران خصوصی «رستاخیز» با حضور هیئت دولت در سینما فرهنگ شد، مرتبط باشد. چنان که علی جنتی که سخنان طولانیاش چندین بار با دستزدنهای حاضران روبرو شده بود، در پایان سخنانش با وجود عدم اشاره به نام فیلم «رستاخیز»، در اتفاقی عجیب و قبل از اهدای جوایز صراحتاً از این فیلم دفاع کرد و گفت: «ابتکار برخی هنرمندان متدین و متعهد در نمایش نمادین چهره برخی از ذوات معصومین، تاثیر اثر دینی را صد چندان میکند؛ کاری که از راههای تبلیغی دیگر دشوار وگاه دستنیافتنی است. ضمن درک برخی از روحیات و نگرانیها، ابتکار این گروه را قابل ستایش میدانم.» یادش به خیر در سریال مختارنامه در مورد شش دقیقهای که میرباقری تصویر حضرت عباس (ع) را نشان داد مراجع چه فتاوایی صادر کردند!

 

  خودش از حقاش دفاع کرد

با اینکه در ابتدا قرار نبود فیلم شیار در جشنواره حاضر باشد، اما هیئت داوران جشنواره سی و دوم فجر بر خلاف فیلم «چ» نتوانستند فیلم ارزشمند و مخاطبپسند شیار ۱۴۳ را نادیده بگیرند و بدین ترتیب فیلمی که هیئت انتخاب جشنواره آن را لایق حضور در جشنواره نمیدانست، موفق به دریافت سیمرغ ویژه هیئت داوران برای نرگس آبیار کارگردان این فیلم، سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول زن برای مریلا زارعی و از همه مهمتر، سیمرغ بهترین فیلم از نظر مردم به طور مشترک با فیلم خط ویژه شد. «مریلا زارعی» هم پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگری نقش اول زن در فیلم شیار، گفت: «تشکر میکنم از هیئت داوران که بازی من به دلشان نشست. خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد تا در نقشی سنگین، حساس و مسئولیتبرانگیز بازی کنم و باز خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که در قلب شما بنشینم. این سیمرغ حاصل سالها مهری است که از شما گرفتم و تجربهای که از کار کردن با کارگردانان بزرگ به دست آوردم. از آقای ابراهیم حاتمیکیا تشکر میکنم. چراکه اجازه دادند در مقابل دوربینشان در فیلم ارزشمند «چ» قرار بگیرم و بیاموزم و دوم به دلیل کار متعهدانه و ارزشمندشان که باعث شدند توجه هیئت داوران به «شیار ۱۴۳» جلب شود. اینجایزه برای من خیلی ارزشمند است. خواهش میکنم به جای تشویق من و این سیمرغ، به احترام همه مادران و زنان سرزمینم که در این سالها صبورانه ایستادند، عزیزانشان را برای جان و مال و ناموس این کشور دادند و باز هم سکوت کردند، به احترام بایستید.»

 

   جایزه رئیسجمهور؟

شاید قضاوت در مورد نمادین بودن یا نبودن جایزه رئیس جمهوری کمی زود باشد؛ اما نهاد ریاست جمهوری هم که بر اساس پیام رئیسجمهور به افتتاحیه جشنواره امسال وعده داده بود فیلم برگزیده خود را در اختتامیه فجر سی و دوم اعطا خواهد کرد، طی پیامی که رضاداد آن را قرائت نمود، اعلام کرد که هیچ فیلمی که آن جامعیت لازم را از نظر نهاد ریاست جمهوری داشته باشد، در جشنواره امسال حضور نداشت و از همین رو، این جایزه امسال اعطا نمیشود! کمی بعد، «نهاوندیان» -رئیس دفتر رئیسجمهور هم پشت تریبون رفت و در مورد اعتدال، پیام ۲۴ خرداد و البته ویژگیهایی که باید فیلم برگزیده نهاد ریاست جمهوری داشته باشد، اشاره کرد. اما گویا هیچ کدام از آثار شایسته این جایزه نبودند.

 

  سانسور ناشیانه

صدا و سیما مانند سالهای گذشته پخش زنده مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را از شبکه نمایش پخش کرد. در این مراسم که به صورت زنده پخش میشد، مسئول پخش شبکه نمایش در مواردی پخش زنده را به بهانههای مختلف قطع کرده و به پخش موسیقی یا نمایش محل اجرای مجری شبکه نمایش میپرداخت.

در ابتدای این مراسم قطع صدا مانع نشان دادن ورود هنرمندان بر فرش قرمز شد. این در شرایطی است که پوشش منتشر شده از هنرمندان در خبرگزاریها نشان میدهد که نگرانی از نحوه پوشش مانع این امر شده است.

 تقاضای محسن دارسنج، برنده دریافت جایزه بهترین چهرهپردازی برای فیلم «همه چیز برای فروش» از وزیر ارشاد قسمت دیگر برنامه اختتامیه بود که حذف شد.

در این بخش دارسنج از وزیر ارشاد خواست تا به فکر مسکن هنرمندان باشد. در قسمت دیگر مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس به مجید میرفخرایی اهدا شد. وی سیمرغ خود را به همسرش اهدا کرد که با واکنش شهیدیفر مبنی بر حضور همسرش در میان حضار روبرو شد.

هنگام نمایش همسر وی، برنامه قطع و تبلیغ شبکه نمایش نشان داده شد.

تلویزیون تاخیر خود را در بخش بهترین موسیقی متن به بهترین شکل به نمایش گذاشت. سخنان شهیدیفر هنگام معرفی کیانوش عیاری قطع شد و بوق معروف تلویزیون به نمایش درآمد. همین سخنان با تاخیر چند ثانیهای تکرار و تاخیر تلویزیون در پخش برنامه زنده این بار به خوبی خودنمایی کرد.

یکی از نکات جالب و شاید تاسف بر انگیز این سانسورها که شاید نمیشد از آن اجتناب هم کرد؛ ناگهانی بودن رفت و برگشتها به فضای بیرون سالن بود که احتمالا بدون اطلاع و امکان رادیویی بود؛ طوری که گاهی مجری برنامه در حالت لم داده روی مبلاش برنامه را شروع و اجرا میکرد.

https://shoma-weekly.ir/Out3Us