ادب و هنر

یک خاطره نگاری خوب اما دیر

درویژه برنامه بهمن جاویدان در گرامیداشت ۳۵ مین فجر انقلاب اسلامی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد؛ با حضور محمد نبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، محسن رفیقدوست، عبدالله علی آبادی (نویسنده کتاب خاطرات حاج هاشم امانی) از کتاب خاطرات حاج هاشم امانی رونمایی و از این مبارز با سابقه تجلیل شد.
درویژه برنامه بهمن جاویدان در گرامیداشت ۳۵ مین فجر انقلاب اسلامی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد؛ با حضور محمد نبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، محسن رفیقدوست، عبدالله علی آبادی (نویسنده کتاب خاطرات حاج هاشم امانی) از کتاب خاطرات حاج هاشم امانی رونمایی و از این مبارز با سابقه تجلیل شد.

کتاب «خاطرات حاج هاشم امانی» که در۱۲ فصل و ۲۹۷ صفحه به همت عبدالله علی آبادی تدوین شده، توسط مرکز نشر اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در این مراسم اسدالله بادامچیان ضمن تبریک سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت ما مدیون خدمات شهدا در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان خاطرات انقلاب اسلامی به نقش این مبارز انقلابی پرداخته وگفت: این شهید بزرگوار در عرصههای مختلف انقلاب اسلامی تلاش به سزایی کرد و ما امید داریم که راه این عزیزان در ایران اسلامی همواره ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: این گونه مجالس که با اخلاص برگزار میشود موجب شده که خداوند از همه برگزارکنندگان خالصش راضی باشد. امام امت را در کشورمان مخیر کرد و امروزه شاهدیم که موج دیدگاههایش به دیگر کشورهای منطقه نیز رسیده است.

 نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: مردم انقلابی ما در آن برهه زمانی از آنان درس شجاعت آموختند و همانند آنها حاج هاشم امانیها برخاستند و در دوران نهضت امام (ره) مسئولیتهایی را بر عهده گرفته و در حزب موتلفه اسلامی افتخار آفریدند.

 وی با بیان اینکه تشکیل این مجالس برای نوجوانانی که راهگشای این میهن اسلامی هستند، بسیار تاثیرگذار است، بیان داشت: نوجوانان و جوانان ما بدانند که امروزه درآرامش و بدون حرکتهای تروریستی داعش و النصره در کشور به سر میبرند، مدیون راه شهدای انقلاب اسلامیاند و باید آنان نیز این راه را با عزت و شرف بپیمایند.

بادامچیان تاکید کرد: آرامش امروز ما حاصل خدمات آن عزیزانی است که شکنجههای طاغوت را تحمل کردند و ۱۳ سال در زندان و شکنجهگاههای رژیم شاه خدمات ارزشمندی را ارائه دادندکه البته همگی با توفیق الهی بوده است.

همچنین محسن رفیقدوست دیگر سخنران این برنامه از حاج هاشم امانی نیز به عنوان بازاری مذهبی که در دوران مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی فعالیتهای چشمگیری داشته است یاد کرد.

نخستین وزیر سپاه جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به آیه «لئن شکرتم لازیدنکم»، خاطرنشان کرد: انشالله همه شاکریم، ما نسل اولیها، امانت انقلاب را به نسلهای دوم و سوم دادیم، آنها هم انشاا... این امانت را آنقدر پاسداری میکنند تا امام زمان (عج) ظهور کنند.

 «خاطرات حاج هاشم امانی» تدوین عبدالله علیآبادی درون کلا از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. ناشر در معرفی کتاب نوشته است: «برای رسیدن به دلایل ایجاد هر انقلابی بررسی و فهم همهجانبه رویدادها و پدیدههای آن انقلاب لازم است و یکی از راههای آن ثبت خاطرات و بررسی افکار و اعمال افرادی است که در متن حادثه بودند.

 پدر امانیها، حاج احمد امانی همدانی که فرد روحانی و در حد اجتهاد بود، در دوره رضاشاه بهعلت مقاومتهایش در برابر اقدامات ضدمذهبی وی مجبور به خلع لباس شد.

ایشان که در بازار به امانتفروشی اشتغال داشت، بهرغم تمام فسادها و بیبندوباریهای محیط جامعهاش، همه سعی و کوشش خود را صرف اعتلای فرهنگ اسلام در خانه و خانواده و پایبندی فرزندان به مسائل مذهبی نمود.

نتیجه این تربیت صحیح، همراهی پسران وی با گروههای مبارز دینی پس از سقوط رضاشاه مانند جمعیت فدائیان اسلام، مجمع مسلمانان مجاهد که با آیتالله کاشانی همکاری میکرد و گروه شیعیان بود. با آغاز نهضت امام خمینی (ره)، ایشان به فعالیت در هیئتهای مؤتلفه اسلامی مشغول شدند.

حضور همزمان سه نفر از پسران حاج احمد امانی در کادر مرکزی هیئت مؤتلفه اسلامی، اهمیت بررسی و ثبتِ خاطرات یکیکِ اعضای این خانواده را در مبارزات علیه رژیم بیشتر مینمایاند. حاج هاشم امانی یکی از اشخاصی بود که بهعنوان یک بازاری مذهبی در مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه رژیم پهلوی فعالیت داشت.»

تدوین کننده کتاب معتقد است آنچه در این خاطرات برایم جالب بود عملکرد مصدق و تلاش وی برای صادر کردن نفت ایران به دیگر کشورها در جریان توقف صادرات نفت بود و دیگر، نکاتی از اختلافهای مصدق و آیتالله کاشانی است که کمتر به آنها پرداخته شده است. زندانهای رژیم پهلوی و رفتار زندانبانان در زندانهای قصر و کمیته مشترک ضد خرابکاری با زندانیان از موارد قابل توجه دیگر در این کتاب است.

https://shoma-weekly.ir/IfQFcQ