ادب و هنر

یک بازدید حرفه ای

در مواجهه با غرفه اولین ناشر هر کتابی که چشم شما را گرفت خریداری نکنید و به ناشران دیگری که تجربه لذت بخشی از خواندن کتاب‌هایشان در سال‌های قبل داشته‌اید هم مراجعه کنید چون حتما امسال هم پیشنهادهای شگفت آور و هیجان انگیزی برای شما خواهند داشت. پ
حسام آبنویس- نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که جمعیت بسیار زیادی را به سوی خود جذب میکند و در واقع بزرگترین فروشگاه کتاب کشور است. این نمایشگاه فرصتی برای تازه کردن دیدار با کتاب های نازنین است و خوانندگان نیز فرصتی دارند تا ساعاتی را در میان این یار مهربان سپری کنند. خب طبیعتا در این محیط خرید و فروش کتاب نیز رونق دارد و اغلب به نمایشگاه میآیند تا کتابهای تازه منتشر شده را خریداری کنند. نکتهای که مهم است باز میگردد به همان مثلی که در ابتدا مورد اشاره قرار گرفت که در نمایشگاه کتاب باید مورد توجه قرار داد و «تمام تخم مرغها را توی یک سبد نگذاشت» به این معنی که اگر میخواهید کتابی از نمایشگاه کتاب تهیه کنید حتما حواستان را جمع کنید و به نکات زیر دقت کنید.

لیست خرید تهیه کنید

تهیه کردن فهرست از اقلام مورد نیاز در هر خریدی امری ضروری و کمک کننده است و فرقی ندارد که میخواهید تره بار خرید کنید یا کتاب. پس از کتابهایی که میخواهید خریداری کنید حتما یک فهرست داشته باشید تا بدانید برنامهتان برای خرید کتاب چیست. اما در کنار نام کتاب و نویسندهاش حتما اسم ناشر آن را نیز بنویسید که در زمان صرفه جویی کنید، حتی اگر موضوع آن یعنی عمومی، دانشگاهی و ... را نیز قید کنید میتوانید در زمانتان صرفه جویی بیشتری کنید و کمتر خسته شوید و در فضای نمایشگاه کتاب که ازدحام جمعیت دارد سرگردان نشوید.

«تمام تخم مرغها را توی یک سبد نگذار»

اگر شما یک فرد کتابخوار یا اصطلاحا book worm هستید نکات بالا زیاد نمیتواند به شما کمک کند؛ چون شاید اگر تمام ثروت عالم را هم در اختیار داشته باشید باز هم نمیتوانید آن را در خرید کتاب مدیریت کنید و از همان بدو ورود به جایی مثل نمایشگاه کتاب شروع به خرید میکنید و توجهی به لیست و اولویت و ... نمیکنید. اما یادتان باشد که بهتر است در مواجهه با غرفه اولین ناشر هر کتابی که چشم شما را گرفت خریداری نکنید و به ناشران دیگری که تجربه لذت بخشی از خواندن کتابهایشان در سالهای قبل داشتهاید هم مراجعه کنید چون حتما امسال هم پیشنهادهای شگفت آور و هیجان انگیزی برای شما خواهند داشت. پس حالا فهمیدید که چرا نباید «تمام تخم مرغها را در یک سبد قرار نداد».

خودتان انتخاب کنید

خودتان انتخاب کنید، البته همه در نهایت خودشان تصمیم میگیرند و انتخاب میکنند اما در این انتخابها توضیحات غرفه­داران و فروشندگان غرفه ناشران بیتأثیر نیست. پس سعی کنید زیاد تحت تأثیر تعاریف غرفهداران قرار نگیرید و بیشتر به نیازها و اولویتهایتان فکر کنید تا بتوانید از خرید کتاب لذت ببرید. حتما بارها برای خودتان پیش آمده کتابی را در اثر توصیه یک دوست یا یکی از همین فروشندگان خریداری کردهاید اما هنوز فهرست آن را نیز نگاه نکردهاید و موفق به مطالعه آن نشدهاید. پس باز هم تکرار میکنم که خودتان انتخاب کنید.

حسرت به دل نمانید

البته باید یادآوری کرد که همیشه هم پایبندی به لیست و فهرست و قواعد اینچنینی اماکن پذیر نیست ولی این نکات در نوع خود یک جور برنامهریزی است و برنامه داشتن برای هرکاری اتفاقی مثبت است که خب انسان را در کارها منضبط میکند. اما بد نیست اگر در غرفه یک ناشر کتابی چشمتان را گرفت که در فهرست شما نیست و جزء اولویتهای شما هم نبود آن را بخرید تا حسرت آن کتاب تا خرید بعدی روی دل شما نماند اما این نکته موجب نشود که فهرست و برنامهریزی را از ریشه کنار بگذارید.

https://shoma-weekly.ir/oCx5ze