ادب و هنر

گزارشی از اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر

صنعت سینما با توجه به نقش انکار ناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشان ترین پدیده های عصر حاضر است که با گستردگی آثار ژرفی بر جای می نهد و به نزدیکی فرهنگ های مختلف کمک می کند

اختتامیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان سخنران اصلی روی سن رفت. وی خطاب به هنرمندان خارجی گفت: شما به سرزمینی پای نهادهاید که میراثدار فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در خاورمیانه است و مردمان آن، به مهمان نوازی و هنر شهرهاند و آوازه علم و دانش فناوری آنان عالم گیر است.

جنتی افزود: بر این باوریم که تعالی دانش و فرهنگ و هنر جز با تعامل و تبادل فکر و اندیشه امکانپذیر نیست و در این میان صنعت سینما با توجه به نقش انکارناپذیر آن در فرهنگ، یکی از درخشانترین پدیدههای عصر حاضر است که با گستردگی، آثار ژرفی بر جای مینهد و به نزدیکی فرهنگهای مختلف کمک میکند.

وی در ادامه به جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: جشنواره بینالمللی فیلم فجر تلاش میکند از پنجره هنر هفتم به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت، پاسخ دهد و این‌‌‌ همان ویژگی است که این جشنواره را نسبتبه دیگر جشنوارههای بینالمللی متفاوت میسازد. در جهانی که هنوز به رغم همه پیشرفتها و نوآوریها، تروریست، خشونت و دیکتاوری، مردم را میآزارد، سینمای درد آشنا و منطق بر وجدان بشری، مورد پسند آزادیخواهان و
حق
طلبان جهانی خواهد بود. وی ادامه داد: من این جشنواره را یکی از جنبههای بارز دیپلماسی فرهنگی میدانم که میتواند رابطهای نزدیک و تنگاتنگ با ملتهای جهان برقرار کند و امیدوارم این توافق نهایی ایران و قدرتهای جهانی در زمینه برنامه صلحآمیز هستهای ایران و رفع برخی محدودیتهای بینالمللی، جهشی چشمگیر در سینمای ایران رخ دهد و به تبع آن این جشنواره نیز شاهد استقبالی شگرف باشد. در این دوره فیلمهای متنوع از فرهنگهای مختلف ارائه شد؛ فیلمهایی که به لحاظ مضمونی و محتوا، کاملا متفاوت بود؛ اما همگی برای تحقق یک هدف مشترک حضور یافتند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: مشارکت سینماگران از ۵ قاره جهان بیانگر تنوع و تکثر ایدهها و جایگاه سینمای ایران و گونه خاص سینمایی آن است. این ویژگی بارز سینمای ایران است که فیلمهایی را از همه فرهنگها میپذیرد؛ بدون آنکه از حضور فیلمهای کشورهای ثروتمند یا صاحب سینما ذوق زده شود یا با حضور سینماگران کمتر شناختهشده بیرغبتی نشان دهد بدین ترتیب در این جشنواره امکان مشارکت و حضور سینماگران مولف و خلاق از گوشه و کنار دنیا بهتر فراهم آمد. طراحی موضوعی و هدفمند فیلمها در سه بخش سینمای سعادت، جلوهگاه شرق و هنر و تجربه ابتکار هوشمندانه و دقیقی بود که امکان رقابت فیلمسازان از فرهنگها و گرایشهای مختلف را به بهترین وجه تسهیل نمود و از این منظر باید به صاحبان این ایده و طراحان آن تبریک گفت. علاوه بر این، امسال بازار فروش فیلم با تغییرات پیشبینیشده از رونق خوبی برخوردار بود و بدون تردید در آینده با بهرهگیری از این تجربه، استقبال از این بخش بیشتر خواهد شد. من این جشنواره را دوران شکوفایی سینمای آینده نگر و حقیقتگرا میدانم که سینماگرانش دغدغه صلح و سعادت بشری را دارند و به عاقبت و عافیت انسان میاندیشند.جنتی در بحشی از صحبتهای خود به برخی کاستیهای جشنواره اشاره کرده و 6 راه کار برای آن ارائه کرد که از آن جمله میتوان به تهیه زیرنویس انگلیسی برای فیلمها، استفاده از آثاری که به سنتهای ایران کهن میپردازند و حضور دانشجویان و اساتید این حوزه در این جشنواره، اشاره کرد. وی در بخش انتهایی صحبتهای خود از دستاندرکاران برگزاری جشنواره تشکر کرد و گفت: از هیئت انتخاب و اعضای داخلی و خارجی هیئت داوران که خود از سینماگران برجسته و صاحب نام هستند و کار دشوار قضاوت را برعهده داشتند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری مینمایم. همچنین از همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که در این چند روز وظیفه میزبانی از سینماگران مهمان را عهدهدار بودند، تشکر میکنم.لازم به ذکر است، این مراسم با حضور همه مهمانان خارجی بخش بینالملل، شرکتکنندگان هجدهمین بازار فیلم تهران، داوران بخش بینالملل، شبکههای مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی، سفران خارجی، رایزنهای فرهنگی و عوامل فیلمهای شرکتکننده در بخش مسابقههای رقابتی و اهالی رسانهها برگزار گردید و جوایز بخشهای رقابتی جشنواره به «جلوهگاه شرق» و «سینمای سعادت» و «هنر و تجربه» اعطا شد. اجرای شعرخوانی، پخش تیزرهای مختلف از برنامههای فرهنگی این برنامه بود که با استقبال مهمانان روبهرو شد.

بخش اهدا جوایز هم توسط هنرمندان کشورمان برگزار شد.

اسامی برگزیدگان بخش بینالملل به شرح زیر است:

جلوگاه شرق

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به مرآت اوریپف برای بازی در فیلم «معلم» به کارگردانی نصیر سعیداُف اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به بادما برای فیلم «نور جمعه» به کارگردانی بایانرول اهدا شد.

سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران به لیو سانگ تات کارگردان فیلم «مردانی که دنیا را نجات میدهند» اهدا شد. سیمرغ بلورین به همراه جایزه نقدی بهترین کارگردانی به الچین موسی اوغلو برای فیلم «نبات» اهدا شد. سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به «نور جمعه» به تهیهکنندگی باتو منگکه و کارگردانی بایانرول از چین اهدا شد.

هنر و تجربه

تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به پاسکال فران کارگردان فیلم «اهل پرواز» اهدا شد.

تندیس هنر و تجربه بهترین فیلم به همراه جایزه نقدی به هومن سیدی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» اهدا شد.

جایزه ویژه پنج بانوی مسلمان

سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین استعداد جوان به علی ملاقلیپور برای کارگردانی «قندون جهیزیه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین با رویکرد همگرایی ملل به میشل هازاناویچز برای ساخت فیلم «جستجو» اهدا شد.

جایزه ویژه مصطفی عقاد، بیرق طلایی جشنواره به صدیق شرنیاز کارگردان فیلم «ملکه کوهستان» از قرقیزستان اهدا شد.

سینمای جهان

سیمرغ بلورین و پاداش بهترین بازیگر فیلم در این بخش به گواردان برای فیلم «ناشناس» به کارگردانی بیجو کومار دامنداران از هند اهدا شد. سیمرغ بلورین و جایزه فیلمنامه این بخش به گروه فیلمنامهنویسان «نور جمعه» شامل چن یانگ، وانگ بینگ، لوسیو، سان هایفان، لیدان، لی سانگ جون، ژانگ پنگ به کارگردانی چن یانگ از چین اهدا شد. سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیئت داوران به امیرحسین عسگری برای فیلم «بدون مرز» به تهیهکنندگی مجتبی امینی از ایران اهدا شد. سیمرغ بلورین و جایزه بهترین کارگردانی نیز در این بخش به فاروغ حافظ حاجی اوغلو برای فیلم «ماجراجویان برف» از کشور ترکیه اهدا شد. سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلم به «سیزارتا» به تهیهکنندگی و کارگردانی ریچی مهتا، محصول کانادا و هند اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر به گووارتانبرای بازی در فیلم «ناشناس» از هند اهدا شد.

https://shoma-weekly.ir/69xgqu