نگاه

گذری بر مواضع حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص شعار سال 93

حزب مؤتلفه اسلامی با رویکردهای تحقیق، بررسی، آماری، آسیب‌شناسی، استعداد‌شناسی، زمینه‌یابی،زمینه‌سازی، مانع‌شناسی و پرداختن به واقعیت‌ها و توجه به آرمان‌ها در سه حوزه مطالبه‌گری، نقد و انتقاد و ارائه راهکارها و راه‌حل‌ها پیرامون شعارهای مذکور و از جمله شعار سال 93 اقدام‌های اساسی را به‌عمل آورده و با مجموعه امکانات تبلیغاتی و به‌خصوص هفته نامه«شما» ارگان حزب به انتشار آن‌ها پرداخته است.
نصر عزیزی- نام‌گذاری سال‌ها و طرح شعارهای جامع از سوی مقام معظم رهبری گامی اساسی به‌سوی فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی متناسب با نیازهای راهبردی و جاری جامعه است که تا حدودی موضوع بحث و پردازش نهادها، سازمان‌ها، مقامات کشوری، مجامع مردم نهاد، مراجع تبلیغاتی و آحاد مردم بوده است. طرح شعارهای سال کم و بیش آثاری را در حوزه‌های متناسب هدف در برداشته؛ ولی هیچگاه رضایت مطلوب و اقناع‌سازی لازم را در سطوح توقعاتی ایجاد نکرده و حتی نقد رهبری را در مواردی به‌دنبال داشت.

شعار سال 93 تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برآیندی از مطالبات نظام و مردم در شرایط زمانی خاص با اقتضائات مدنظر بوده که از باب رابطه اعمال ولایت و نظارت ولی فقیه برای مسئولان نظام مسئولیت‌ساز بود؛ به عبارت دیگر خلاء نظام خدمت‌رسانیی ا نقایص کارکردی یا غفلت‌های برنامه‌ای و مسئولیتی ایجاب نموده تا مقام معظم رهبری هر سال به این امر مبادرت ورزیده تا طلیعه‌ای برای وظیفه‌شناسی مردم و مسئولان باشد.

حزب مؤتلفه اسلامی به‌دلیل رسالت تاریخی و آرمانی و تکلیفی هر سال خود را موظف دانسته با همه امکانات خودبرای تحقق شعارهای مذکوراز جمله ارائه طرح، تحلیل، تفسیر، اجرا با رویکرد نظام‌مند مشورتی و تشکیلاتی به بررسی ابعاد آن‌ها پرداخته و به وظیفه مردم‌منشی و مردم‌داری و مولایاری خودعمل نماید.

ازاین‌رو، حزب مؤتلفه اسلامی با رویکردهای تحقیق، بررسی، آماری، آسیب‌شناسی، استعداد‌شناسی، زمینه‌یابی،زمینه‌سازی، مانع‌شناسی و پرداختن به واقعیت‌ها و توجه به آرمان‌ها در سه حوزه مطالبه‌گری، نقد و انتقاد و ارائه راهکارها و راه‌حل‌ها پیرامون شعارهای مذکور و از جمله شعار سال 93 اقدام‌های اساسی را به‌عمل آورده و با مجموعه امکانات تبلیغاتی و به‌خصوص هفته نامه«شما» ارگان حزب به انتشار آن‌ها پرداخته است.

از آنجایی که مواضع دبیرکل جامع نظریات سازمانی حزب بوده، براساس رویکرد اشاره شده خلاصه‌ای از نظرات وی و بعضی از نویسندگان و صاحب‌نظران و نمایندگان فراکسیون حزب در خصوص شعار سال 93 رهبری فهرست‌وار که در ارگان حزب منتشر شد، ارائه می‌شود و این فهرست بخش مختصری از مواضع، مقالات، مصاحبه‌ها، طرح‌ها، مکاتبات و دیگر برنامه‌های تشکیلاتی حزب در سطح کشور است.

1- در تاریخ 18/1/93 دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی ضمن اینکه تمرکز روی دو مقوله اقتصاد و فرهنگ را تکلیفی دینی دانستند، از دولت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و قضائی و سایرین خواستند برای تحقق شعار سال طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را ارائه نمایند. همچنین سرمقاله نشریه ارگان حزب تحت عنوان نقشه راه پیروزی نگارش یافت.

2- در تاریخ 25/1/93 سرمقاله ارگان حزب درخصوص ابعاد اقدامات فرهنگی تحت عنوان ضرورتی به گستردگی یک ملت به قلم مهندس میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب منتشر گردید. در همین خصوص در شماره مذکور توسط بعضی از دبیران استان‌های حزب مصاحبه‌هایی انجام شد.

3- در تاریخ 1/2/93 در نشریه حزب متبوع راهکارهایی برای چگونگی فرهنگ‌سازی اقتصاد توسط یادداشت‌نویس نشریه منتشر گردید علاوه بر این در مواضع دبیرکل از دولت درخواست شد با عزم ملی به مقابله با زیاده‌خواهی‌های غرب برخاستند و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وظایف فرهنگی خویش عمل نماید. در ضمن تیتر بزرگ این شماره تشریح برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی توسط صاحب‌نظران حزب بود.

4- در تاریخ 8/2/93 سرمقاله نشریه حزب متبوع تحت عنوان رخنه و غلط‌کاری فرهنگی اختصاص یافت و برخی نویسندگان به مقوله نظارت‌ها و نوع اعمال و نتایج آن‌ها در حوزه‌های اقتصاد پرداخته‌اند.

5- در تاریخ 15/2/93 دبیرکل حزب خواهان سرمایه‌گذاری بیشتر برای مقاوم‌سازی فرهنگی جامعه شد و رئیس فراکسیون نمایندگان حزب به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی برای درمان سرطان اقتصادی پرداخت.

6- در تاریخ 22/2/93 قائم‌مقام دبیرکل حزب مقوله اعتکاف و خودسازی معنوی مسئولان را ضرورتی برای همت ویژه آن‌ها دانسته‌اند. همچنین درخصوص هدفمندترشدن یارانه‌ها در حوزه اقتصاد پیشنهادی توسط یادداشت‌نویس نشریه حزب ارائه شده و برای مسئولان اقتصادی ارسال شد. در این شماره صاحب‌نظران اقتصادی حزب راهکارهایی برای خروج از تصدی‌گری دولت در اقتصاد ارائه دادند.

7- در تاریخ 29/2/93 بخش قابلتوجهی از مصاحبه‌ها و مقالات صاحب‌نظران و دبیران استان‌های حزب در حوزه‌های فرهنگ و آسیب‌های موجود و راهکارهای اقتصادی اختصاص یافت.

8- در تاریخ 5/3/93 یادداشت‌نویس‌های ارگان حزب مقالاتی درخصوص وظایف نهادهای مسئول در قبال فرهنگ عفاف و حجاب و برنامه‌های اخلال در نظام اقتصادی کشور و وظایف بانک‌ها در حوزه اقتصاد اختصاص داده‌اند.

9- در تاریخ 12/3/93 در نشریه ارگان حزب در مصاحبه با نمایندگان عضو حزب به موضوع گریزگاه‌های قانون مفاسد اقتصادی ونحوه رونق فضای کسب و کار پرداخته شد. موضوع انحراف در محصولات فرهنگی یکی دیگر از مباحث فرهنگی ارگان حزب بود.

10- در تاریخ 19/3/93 موضوع ساختار بانک‌ها و سیاست‌های پولی و مالی آن‌ها درخصوص اقتصاد و عدم اقدام دولت به کارهای اساسی دراین حوزه موضوع بحث صاحب‌نظران بوده و در حوزه فرهنگ نقدهایی در رابطه با وظایف شورایعالی انقلاب فرهنگی و مقوله علوم انسانی دانشگاه‌ها ارائه گردید.

11- در تاریخ 26/3/93 دبیر کل حزب به ارزیابی عملکرد اقتصادی یکساله دولت پرداخته و خواهان پاسخ به مطالبات مردم در این حوزه شد. همچنین در رابطه با کشاورزی به کدام سمت است، توسط یادداشت‌نویس مقاله‌ای ارائه گردید و ضمن انتقاد پیشنهادهایی به دولت داده شد.

12- در تاریخ 2/4/93 قائم‌مقام دبیرکل موتلفه اسلامی در مواضع حزب التزام به بیداری در صحنه‌های نبرد نرم فرهنگی و سیاسی را مطرح کرده‌اند.

13- در تاریخ 9/4/93 توسط صاحب‌نظران و نمایندگان عضو حزب به ابعادمختلف اقتصاد مقاومتی پرداخته شد.

14- در تاریخ 16/4/93 دبیرکل حزب در مواضع خویش خواهان برخورد دولت به تعبیری با قاتلان فرهنگی جامعه شد.

15- در تاریخ 23/4/93 تیتر اول و سرمقاله نشریه توسط صاحب‌نظران حزب به موضوع خطر بیکاری بیش از رکود از ابعاد تورم و رکود و آسیب‌شناسی این حوزه و راهکارها اختصاص یافت.

16- در تاریخ 30/4/93 راهکارهایی برای خروج غیرتورمی از رکود توسط صاحب‌نظران اقتصادی حزب ارائه گردید.

17- در تاریخ 13/5/93 دبیرکل حزب در مواضع خویش به نادرست‌بودن سیاست کاهش تورم از طریق رکود تأکید داشته‌اند؛ همچنین نمایندگان عضو حزب خواهان اصلاح سیستم بانکی و کنترل هوشمند نقدینگی شدند.

18- درتاریخ 20/5/93 در مواضع دبیرکل به کلیدهای قفل مبارزه با مفاسد، آزمون پاکدستی دولت، هزینه‌های مهار تورم و ساختار بودجه 94 در حوزه اقتصاد پرداخته شد و در حوزه فرهنگ در گفتگو با صاحب‌نظران ابعاد مختلف سرطان فرهنگی بحث و بررسی گردید. همچنین انتقاد از خلاء مدیریت جهادی و نسبت رکود و فساد در مقولات اقتصادی موضوع بحث نشریه حزب متبوع بود.

19- در تاریخ 27/5/93 در مواضع دبیرکل برای پرداختن به امور اقتصادی مردم تأکید شد که کشور با سخنرانی اداره نمی‌شود در سرمقاله نشریه حزب و سایر مقالات به انتقادات مواضع اقتصادی و ارزیابی بسته پیشنهادی خروج از رکود پرداخته شد. همچنین در مواضع رئیس شورای مرکزی حزب جنگ اقتصادی دشمن هم ردیف جنگ تحمیلی مقایسه شد.

20- در تاریخ 3/6/93 در مواضع فرهنگی دبیرکل تأکید شد نباید بودجه دولتی صرف پدیده‌های ضد فرهنگی شود، همچنین در مواضع سایر مسئولان حزب به عملکرد بانک مرکزی اقتصاد و جهاد درون‌گرا مبتنی‌بر اقتصاد مقاومتی تحلیل شد و راهکارهای نجات اقتصاد از طریق تولید ارائه شد.

21- در تاریخ 10/6/93 در مواضع دبیرکل خواهان اجرای توصیه‌های رهبری که مطالبات مردم هستندتأکید و در نقد اقتصادی دولت را فاقد فصل الخطاب اقتصادی دانسته‌اند همچنین از دولت در‌خواست گردید، پیوست‌های فرهنگی را برای سال فرهنگ ارائه نمایند در یادداشت دیگری به مطالبه گزارش اقتصادی و فرهنگی دولت برای پاسخ به رهبری پرداخته شد.

22- در تاریخ 17/6/93 مقالات و مصاحبه‌های مسئولان حزب، نمایندگان فراکسیون حزب و دبیران استان‌ها درخصوص اقتصاد و فرهنگ منعکس گردید و درخصوص نقشه راه فضای مجازی غیر انفعالی تأکید گردید.

23- در تاریخ 31/6/93 دبیرکل در مواضع خود در راستای اعمال مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ از دولت درخواست نمود نسبت‌به تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع مهندسی فرهنگی در راستای سند چشم‌انداز بیست ساله اقدام نمایند.

24- در تاریخ5/8/93 در مقاله یادداشت‌نویس نشریه حزب به آفت‌های اقتصاد متکی به نفت پرداخته شد و راهکارهای لازم ارائه گردید.

25- در تاریخ 19/8/93 در مواضع دبیرکل به تحرکات التقاطی در فرهنگ عاشورا پرداخته شد. در بخش دیگری صاحب‌نظران رفع موانع تجارت را پیش نیاز اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند.

26- در تاریخ 26/8/93 در مواضع دبیرکل از خلاء اساسنامه بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور انتقاد شد و دولت را به اقدام لازم دعوت نمود. همچنین تضعیف اقتدار علمی کشور توسط مسئولان مرتبط دولتی از دیگر انتقادهای صاحب‌نظران بود.

27- در تاریخ 4/9/93 در مواضع دبیرکل به کاستی‌های اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 پرداخته شد و خواهان جبران در حوزه فرهنگ نمایند. عضو حزب به تفاهم‌نامه جمعیتی دولت با صندوق جمعیت سازمان ملل اعتراض نمود.

28- در تاریخ 10/9/93 دبیرکل حزب در مواضع خویش مدیریت جهادی را موجب تحول اقتصادی دانسته و مدیران نظام را به اهتمام به این امر فرا خواندند. در یادداشت‌ها و مواضع سایر مسئولان حزب به بخش‌های دیگری از اقتصاد مقاومتی و نهادسازی فرهنگ در وزارت علوم پرداخته شد.

29- در 17/9/93 دبیرکل حزب حادثه اربعین 93 رادر کربلا، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و سیاسی و مانور قدرت در برابر اسلام آمریکایی قلمداد نمودند. همچنین وی خواستار ارائه بودجه‌ای ضد رکودی و ضد تورمی توسط دولت شد.

30- در تاریخ 24/9/93 دبیرکل حزب از کم کاری نهادهای نظارتی سه قوه در عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد کشور انتقاد داشته‌اند و با توجه به بیانات رهبری سایر مسئولان حزب به موضوع فساد همه جانبه و کم کاری مسئولان و علل و ریشه‌ها و راهکارهای مرتبط پرداخته‌اند.

31- در تاریخ 1/10/93 دلایل و ریشه‌های عدم تحقق مطالبات رهبری در یادداشت‌های نشریه مورد بررسی قرار گرفت.

32- درتاریخ 8/10/93 در مواضع دبیرکل موضوع افزایش مالیات بدون درآمد را فقرزدایی دانست و به موضوع خصوصی‌سازی در سال اقتصاد اشاره نموده و به راه‌های مؤثر علیه تهاجم فرهنگی پرداخته‌اند. در سایر یادداشت‌های نشریه رشد اقتصادی اعلام‌شده مورد انتقاد قرار گرفت.

33- در تاریخ 15/10/93 دبیرکل به انتقاد از معافیت مالیاتی بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی پرداخت. سایر یادداشت‌ها به‌خصوص نحوه سوزن‌بانی فرهنگ و ارتقاء تمدن اسلامی و فرهنگ عفاف و حجاب و مسئولیت‌های دولت بوده است.

34- در تاریخ 22/10/93 نشریه شما در گفتگو با کارشناسان موفقیت یا عدم موفقیت دولت را در تحقق شعار سال جاری مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند و دبیرکل حزب در مواضع خویش دولت را از حاشیه‌سازی برحذر داشته و توجه به مطالبات مردم و رهبری را از دولت خواستار شدند.

35- در تاریخ 29/10/93 دبیرکل بار دیگر مطالبات مراجع تقلید و مردم را در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ به مسئولان گوشزد نمودند و سایر صاحب‌نظران به بحث مالیات و نحوه وصول آن پرداخته‌اند همچنین شکوفایی اقتصاد دانش بنیان و برطرف‌ساختن موانع صادرات و مبارزه با قاچاق از دیگر محورهای مباحث صاحب‌نظران بود.

36- در تاریخ 6/11/93 اصلاح ساختار اقتصادی و توانمندسازی بخش خصوصی از محورهای مباحث صاحب‌نظران حزب در حوزه اقتصاد بوده است. همچنین مدیریت فرهنگی برخی مدیران دولت مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. همچنین پرداختن به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی از محورها و موضوعات مباحث عرصه فرهنگ بوده است.

37- در تاریخ 13/11/93 نمایندگان عضو، بررسی برخوردهای انفعالی با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی را در نشریه حزب بحث و بررسی نمودند.

38- در تاریخ 20/11/93 دبیرکل به جدی‌گرفتن گلایه مراجع تقلید توسط دولت درخصوص مسائل فرهنگی تأکید و به بی توجهی دولت به برنامه و چشم‌انداز انتقاد و خواهان جدی‌گرفتن تفریغ بودجه شد، همچنین توسط صاحب‌نظران درخصوص زمینه‌های تحقق فرهنگ و تمدن نوین اسلامی بحث و بررسی گردید.

39- در تاریخ 27/11/93 بحث و بررسی ویژگی‌های مدیرانی که توان حل مشکلات مردم را دارند، موضوع گفتگوی عضو برجسته شورای مرکزی در نشریه بود.

40- در تاریخ 2/12/93 دبیرکل حزب در مواضع خویش به نقد مقاوم‌نبودن بودجه 94 در برابر جنگ اقتصادی پرداخت. سایر صاحب‌نظران حزب درخصوص ابعاد بودجه سال آینده و نحوه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در نشریه راهکارهایی ارائه داده‌اند، همچنین بنگاه‌داری دولت نقد دیگر صاحب‌نظران حزب بود.

41- در تاریخ 11/12/93 دبیرکل حزب به مشکل‌گشا‌نبودن گزارش اقتصادی دولت پرداخت. سایر صاحب‌نظران حزب درخصوص انقلاب اقتصادی، توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، ساماندهی شبکه‌های اجتماعی مقالاتی ارائه نمودند و تعلل در اجرای اصل 44 قانون اساسی یکی دیگر از مباحث اقتصادی بود.

42- در تاریخ 18/12/93 سرمقاله نشریه به ارزیابی کارنامه سال 93 از شعار تا عمل توسط مسئولان پرداخت و نگاه حزب را در این خصوص مورد توجه قرار داد.

https://shoma-weekly.ir/EgT40C