ادب و هنر

گذری بر جریان خاص

کتاب تشیع انگلیسی، معادله‌ای برای مهار تمدنی شیعه، که به همت مرکز توزیع پیام دیدار منتشر شده است، به بررسی مبانی فکری و معرفی برخی چهره‌های منتسب به این جریان خاص می‌پردازد.
محمد حیدری- در سالهای اخیر جریانی بنام خاندان شیرازی در کشور فعال تر شده است،گروهی که با در اختیار داشتن سرمایههای فراوان و رسانههای متنوع سعی در یارگیری عمیق و عظیم در بین جوانان کشور دارند. جریانی که به طور وهم آلود شناختی نسبت به شیعیان ایجاد کردهاند.

کتاب تشیع انگلیسی، معادلهای برای مهار تمدنی شیعه، که به همت مرکز توزیع پیام دیدار منتشر شده است، به بررسی مبانی فکری و معرفی برخی چهرههای منتسب به این جریان خاص میپردازد.

در این کتاب که در شش فصل به رشته تحریر درآمده است با آثار و گفتاری از آیتالله اراکی، حجتالاسلام مسائلی، حجتالاسلام کاشانی، دکتر کچوئیان، دکتر سیدافقهی، دکتر رجبی دوانی و دیگر کارشناسان و صاحبنظران به واکاوی ابعاد مختلف جریان موسوم به تشیع انگلیسی و تهدیدات پیرامون آن پرداخته شده است. در فصل اول این کتاب حجت الاسلام مهدی مسائلی به بررسی مبانی فکری این جریان میپردازد و به طور کلی اهداف آن را چنین برمیشمارد: «جریان موسوم به تشیع انگلیسی میکوشد اولا جاذبههای تشیع را به دافعه تبدیل کند و با ارائه چهرهای متفاوت و زشت از تشیع در منظر جهانیان، مانعی در مقابل نفوذ تفکر انقلاب اسلامیایران به وجود آورد. در ثانی از درون مذهب به مقابله و ایستادگی در برابر تشیع اصیل بپردازند و با این مبارزه درون مذهبی، در قدمهای شیعیان تزلزل به وجود آورده و آنها را از آرمانها و شعارهای والای تشیع دور سازد.»

فصل دوم این کتاب تهدیداتی که از جانب تشیع انگلیسی متوجه تشیع ناب و اصیل میشود مورد ارزیابی قرار گرفته است. آیت الله اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب به تلاش فرقه شیرازیها برای ترویج قمهزنی در جهان اشاره میکند و معتقد است: «قمه زنی را آمریکایی‌‌ها و انگلیسیها بسیار ترویج میکنند و هر کتابی درباره شیعه بنویسند علامت و نماد شیعهگرایی را قمه زنی قرار میدهند، حتی در کتاب دینی رسمیخود که در مدارس آنها برای دبیرستانیها بیان میشود در بخش تشیع تمام عکسها را افراد قمه زن قرار میدهند.» در فصل سوم این کتاب که متن
پیاده
شده میزگرد تخصصی با حضور محمد حسین رجبی دوانی، سیدهادی سید افقهی و سجاد اسلامیان میباشد به پیشینهشناسی جریان شیرازی پرداخته شده و بر این نکته اذعان شده است که تشیع انگلیسی به دنبال نوعی مرجع تراشی در جهان تشیع است. سیدهادی سیدافقهی با اشاره به این موضوع معتقد است: «خطری که تشیع را از درون تهدید میکند» خطر «تقابل تشیع با تشیع» است. این خطر از شگردهای استعمار پیر انگلیس است که در فرقه سازی ید طولانی دارد. در کشورهای مهمیمثل مصر، عراق و دیگر کشورهای منطقه همچون ایران، فرقههایی را میبینیم که توسط انگلیس تاسیس و مهندسی شدند.» در فصل چهارم این کتاب دکتر کچوئیان احیای تخاصمهای شیعه و سنی را متوجه گرایشهای ملیگرایانه در دولت سازندگی در دهه هفتاد میکند و میگوید: « ابتدای انقلاب همه جریانات اسلامیمنطقه با ما ارتباط داشتند و ما از افریقا و مراکش گرفته تا فیلیپین به آنها کمک میکردیم، ولی بعد از دهه 70 و تحت تأثیر سیاستهای داخلی و گرایشهای ملیگرایی دوران آقایهاشمیو نگاه به درون، مؤلفههای بیرونی انقلاب ما رها و حتی سرکوب و این جریانات به حال خود رها شدند. در همین دوران است که تخاصمهای قبلی بین شیعه و سنی احیا میشود.» فصل پنجم این کتاب برخی روایاتی که دستمایه این جریان برای انجام اقدامات وهنآلود میشود مورد برررسی قرار گرفته است و در نهایت در فصل ششم نگاه حضرت امام خمینی(ره) در مورد جریانهای منحرف در جهان اسلام تبیین شده است.

https://shoma-weekly.ir/pBeW89