ادب و هنر

گام استوار و رو به جلوی یک جشنواره گفتمانی

سیزدهمین جشنواره سینمای مقاومت در حالی برگزار می‌شود که نگاه‌هایی زیادی از کشورهای مختلف منطقه و دنیا به آن جلب شده است. این جشنواره را می‌توان مهم‌ترین رخداد سینمایی متعلق به گفتمان جمهوری اسلامی طی سه دهه در عرصه بین المللی دانست
حامد یامینپور- سیزدهمین جشنواره سینمای مقاومت در حالی برگزار میشود که نگاههایی زیادی از کشورهای مختلف منطقه و دنیا به آن جلب شده است. این جشنواره را میتوان مهمترین رخداد سینمایی متعلق به گفتمان جمهوری اسلامی طی سه دهه در عرصه بین المللی دانست که با اتخاذ راهبردهای بینالمللی و تکیهاش بر محور مقاومت در سالهای اخیر به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضدصهیونیسم در منطقه و جهان تبدیل شده است. اهم رویدادهای سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت که طی روزهای جاری در حال برگزاری است از این قرار است:

- جشنواره پس از آغاز در ۳۰ شهریور در ۵ مهر ماه به اختتامیه رسمی و اعلام برگزیدگان در تهران به پایان میرسد اما برنامههای آن تا ابتدای آذر ادامه خواهد داشت. چرا که علاوه بر تهران در ۴۰۰ شهرستان نیز برنامه نمایش فیلم برقرار خواهد بود.

- آثار منتخب این جشنواره در تمام استانها و شهرهای مختلف نمایش داده میشود. این اکران در حوزههای علمیه و دانشگاهها و برخی از پارکها، فرهنگسراها و مدارس خواهد بود. همچنین کشورهای روسیه، فلسطین، هند، گرجستان، لبنان، کوبا، آمریکا، سوریه، و لبنان از کشورهای میزبان این جشنواره هستند.

- طبق اعلام دبیرخانه جشنواره بالغ بر ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که از میان این آثار ۲۵۹ اثر شرایط مورد نظر را برای حضور و اکران در این جشنواره داشتند و توسط کمیته ارزشیابی شرایط را برای ورود به بخشهای مختلف این جشنواره احراز کردند.

- در این جشنواره از ۱۵عنوان کتاب در موضوعات ضد صهیونیستی، ماجرای ۱۱ سپتامبر، بازتاب دفاع مقدس در دنیا و پرونده هستهای ایران که به همت دبیرخانه این جشنواره ترجمه و تولید شده است رونمایی خواهد شد.

- امسال در مراسم افتتاحیه برای ابوالقاسم طالبی، جهانگیر سلطانی، مرتضی شعبانی و محمدتقی فهیم به عنوان چهار تن از پیشکسوتان هنر دفاع مقدس بزرگداشت گرفته میشود. علی لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز به عنوان سخنران افتتاحیه این جشنواره بین المللی اعلام شده است.

- ابعاد وسیع برگزاری این جشنواره نکتهای است که محمد خزایی دبیر جشنواره درباره آن میگوید: برخی میگویند با این حجم و ابعاد برگزاری از اهداف فاصله نمیگیرید که پاسخ ما این است که انجام کارهای بزرگ در عرصه فرهنگ اثر گذار است و دیده میشود و کار کوچک کردن در این عرصه چندان مهم جلوه نمیکند.

دو فیلم ویژه

اکران فیلم جنجالی «پادشاه شنها» با موضوع شکل گیری خاندان آل سعود در عربستان از نقاط مهم این جشنواره است. این مسئله حواشی و فشارهایی را از سوی عربستان را درپی داشته بود که در رسانهها نیز بازتاب داشت. اما این فیلم در بخش مسابقه جشنواره نیز حضور دارد و کارگردان اهل سوریه آن نیز قرار است به ایران سفر کند.

«پادشاه شنها» فیلمی است به کارگردانی کارگردان معروف سینمای عرب «نجدت اسماعیل انزور» که «مارکو فوچی» و «فابیو تستی» دو هنرپیشه ایتالیایی به ترتیب نقشهای جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کردهاند. این فیلم با یک دید انتقادی، تاریخ به وجود آمدن دولت
آل سعود در سرزمین نجد و حجاز را حکایت می
کند.

همچنین فیلم سینمایی «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری که در لبنان ساخته شده نیز در نخستین روز این جشنواره در سینما فلسطین رونمایی میشود. «ابوزینب» به داستان خانوادهای میپردازد که در سالهای اشغال خاک لبنان توسط اسرائیل درگیر اتفاقاتی میشوند. غفاری پیش از این فیلمهای سینمایی «استرداد»، «شاهرگ» و «چراغ قرمز» را در کارنامه سینمایی خود به ثبت رسانده است.

اولین همایش علمی سینمای مقاومت

امسال برای نخستین بار چنین بخشی به این جشنواره اضافه شده است و این به دلیل حجم درخواستهایی بوده که سالهای گذشته از جانب نخبگان حوزه مطالعات سینمای دفاع مقدس به دبیرخانه میرسیده است. این همایش طی روزهای ۵ تا ۸ مهرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر برگزار میشود.

شهاب اسفندیاری مدیر کمیته عملی و پژوهشی جشنواره فیلم مقاومت در این باره میگوید: سینمای دفاع مقدس بدون پژوهش و چشم انداز و افق مشخص به سرنوشت سایر جشنوارههایی دچار خواهد شد که ابتدا رسالت اصلی خود را انقلاب اسلامی تعریف کرده بودند و امروز نشانی از انقلاب در آثار آن جشنوارهها نیست.

بازگشت افق نو

دومین کنفرانس بین المللی افق نو که برگزاری آن در سال گذشته توسط مدیران وزارت ارشاد و فشار وزارت خارجه لغو شده بود ۵ تا ۷ مهرماه امسال با حضور مهمانان خارجی و چهرههای مطرح رسانهای و علمی بین المللی در قالب زیر مجموعه جشنواره مقاومت به میزبانی تهران برگزار میشود.

غلامرضا منتظمی مدیر اجرایی کنفرانس افق نو درباره آن میگوید: تا کنون بیش از یکصد مقاله با در موضاعاتی نظیر پرونده هستهای ایران، لابی اسرائیل در آمریکا و ۱۱ سپتامبر به دبیرخانه کنفرانس افق نو رسیده است. این کنفرانس به مدت ۳ روز و در محل هتل لاله برگزار خواهدشد

https://shoma-weekly.ir/nhDHiQ