ادب و هنر

کوتاه از شب شعر انقلاب در حوزه هنری

علیرضا قزوه که با اجرای سعید بیابانکی همراه بود، با حضور سیدمحمد حسینی‌، کریم نجفی برزگر‌، سیدمحمود دعایی‌، محسن مؤمنی،‌ محمدرضا سنگری‌، امیر خوراکیان‌، محمد حمزه‌زاده‌، علی انسانی‌، جواد محقق‌، ابوالقاسم حسینجانی‌، وحید جلیلی‌، علی‌محمد مؤدب‌، عبدالرحیم سعیدی‌راد،‌ مرتضی امیری اسفندقه‌، علی داودی، محمد سرشار‌، همسر علیرضا قزوه‌، محمدرضا ترکی و محسن پرویز، هدایایی به این شاعر انقلاب اسلامی تقدیم شد.
محمدمهدی شیخ صراف- مراسم بزرگداشت استاد علیرضا قزوه در حوزه هنری برگزار شد. در مراسم بزرگداشت قزوه علاوه بر شاعران، محمد حسینی وزیر ارشاد، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس، محسن پرویز معاون فرهنگی سابق وزارت ارشاد و همچنین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات حضور داشتند. محسن مؤمنی که به نوعی میزبان مراسم هم محسوب میشد، در سخنانی قزوه را شاعری دانست که همواره حرمت پیشکسوتان ادبیات را نگاه داشته و هیچ گاه بدگویی کسی را نکرده و حتی به آنها که در حقش جفا کردند نیز نیکی کرده است. او قزوه را شاعری دانست که به خاطر احساس وظیفه  همواره در صحنه شعر و انقلاب حاضر بوده است. آنجایی هم که انحرافی در مسیر انقلاب بوده، تذکر داده و فریاد زده است.

حسین اسرافیلی یکی دیگر از سخنرانان بود، این شاعر در مورد همقطار خود گفت: «من از قزوه غیر از پاکی ندیدهام. در حوزه کاریاش همواره تلاش کرده است. بسیاری شعر میگویند و کتاب دارند، مدیر فرهنگی هم هستند، اما کمتر کسی مانند قزوه دلسوزانه کار میکند.» او با تأکید بر اینکه قزوه نسبت به انقلاب با تعهدی خاص حرکت کرده و آثار خوبی را در دفاع از ارزشهای انقلاب خلق کرده است، به مرور خاطره همکاریاش با این شاعر انقلاب اسلامی در سالهای دهه 60 در مجله «پیام انقلاب» پرداخت و همچنین اظهار داشت: «اعتراض قزوه از حنجره خودی است و اعتراض به کمرنگ شدن ارزشهاست.» در این مراسم همچنین کریم نجفی برزگر معاون بینالملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مرور خاطرههایی از همکاریاش با علیرضا قزوه در هند پرداخت. در ادامه، مصطفی محدثی خراسانی شعر خواند و موسی بیدج، مترجم و شاعر، با بیان اینکه آشناییاش با علیرضا قزوه به سال 65 برمیگردد، گفت: «با همکاری همدیگر صفحه «بشنو از نی» را در روزنامه اطلاعات منتشر میکردیم که طرحی نو درانداخت. با قزوه به سفرهای متعددی رفتیم و نخستین سفرمان سال 71 از همین حوزه هنری بود که به سوریه و لبنان رفتیم و زمینه دعوت و حضور سمیع‌‌القاسم و مظفر نواب و دیگر شاعران عرب را به ایران فراهم آوردیم. در بیان صمیمیت و سادگی قزوه بگویم هروقت به جمعی میرسد، انگار همین الآن از سر زمین با بیلش آمده است. » او سپس به مرور خاطرههای همسفریاش با قزوه پرداخت. سخنران بعدی این مراسم، یوسفعلی میرشکاک دیگر شاعر انقلاب بود که در سخنانی گفت: «هنگامی که قزوه طلوع کرد، ظهور شاعر و هنرمند در ایران دشوار بود. اندک اندک برآمد و در بین شاعران نسل اول انقلاب قرار گرفت و در نهایت فرارفت. او مرا واداشت مجموعه به مجموعه شعر دربارهاش تجدیدنظر کنم. در هیچکدام از آثارش متوقف نشد و معتقدم هرگز کلاه سرش نمیرود. صدهزار مراسم هم برایش بگیرند، او در کارهای بعدیاش ضعیفتر نمیشود.»

میرشکاک تأکید کرد: «قزوه شعر را در دایره اصلی فعالیتهایش قرار داده است و دائم رو به جلو حرکت میکند. اگر زنده باشم، در پی آنم کارنامه شاعران نسل اول انقلاب را از انتها به ابتدا بنویسم. قول میدهم این بررسی را با آثار قزوه آغاز کنم. امیدوارم هیچوقت دلمشغولی پیدا نکند و از شعر بازنماند.» وزیر ارشاد به عنوان آخرین سخنران این جلسه با تأکید بر اهمیت برگزاری جلسههای بزرگداشت و نکوداشت، نسبت به آن دسته از کسانی که در برگزاری این دسته برنامهها تشکیک میکنند، انتقاد کرد و گفت: «برخی افراد برای برگزاری بزرگداشتها نکاتی را از مسائل زندگی فردی مطرح میکنند و بیرون میکشند که این نگاه سختگیرانه درست نیست و اگر اینطور باشد، ما فقط درباره معصومین میتوانیم مراسم بگیریم و اینکه ممکن است کسی در آینده موضعگیریای کند که صحیح نباشد، بر اساس این دسته از سختگیریها و احتمالها نباید رفتار کرد؛ باید روحیه قدرشناسی را تقویت کنیم. ای بسا کسانی که زحمت کشیدهاند، نیاز نداشته باشند اما خب این فرصتی برای الگوسازی فراهم میآورد.»

 وزیر ارشاد تأکید کرد: «باید بین آن شاعرانی که متناسب با شرایط نیاز جامعه و برای اهداف انقلاب و رهبری در صحنه آمدند تا کسانی که کنار نشستند و گفتند آبها از آسیاب بیفتد، بعد هم ما موضعی میگیریم، حتماً تفاوتی باشد. کسانی که در آن لحظههای سرنوشتساز مایه میگذارند، مهماند و اهمیتشان بیشتر از کسانی است که چیزی نمیگویند تا مبادا به کسی بربخورد.» حسینی متذکر شد: «علیرضا قزوه از اول انقلاب در کنار بزرگان شعر انقلاب خدمت کرده است؛ در کنار چهرههایی چون قیصر امینپور و سیدحسن حسینی و اکنون خودش نیز مشوق جوانهاست. او از آن دسته شاعرانی است که توفیق داشته است آثار متعددی درباره انقلاب خلق کند.» همچنین ابوالقاسم حسینجانی، شاعر و پدر همسر علیرضا قزوه، خطاب به این شاعر گفت: بگذار «مولا ویلا نداشت» شناسنامهات باشد و نگذار هیچ چیز مهر ابطال بر روی این ماجرا بزند.

علیرضا قزوه نیز با تشکر و قدردانی از سخنرانهای مراسم بزرگداشتش گفت: «ما کی هستیم که دیگران درباره ما بگویند؟ خیلی از عزیزان برای من معلم هستند. خاطرم هست خدمت علامه حسنزاده آملی رسیدیم تا برای ایشان مراسم بزرگداشتی برگزار کنیم. آن مراسم در آمل بود و علامه 20 کیلومتر مانده به آمل به استقبال ما آمد و اگر من به معیار آن استاد میخواستم عمل کنم، باید دست تک تک شما را ببوسم.» وی در ادامه صحبتهایش از مرحوم صفارزاده گفت: « همچنین خانم صفارزاده استاد من بود. واسطه بودم که از وی به عنوان چهره ماندگار تجلیل شود. خدمت ایشان رسیدم. به من تشر زد و گفت: «در شرایطی که مردم این وضعیت را دارند، من بروم جایزه بگیرم؟ همینطور زندهیاد قیصر در حالیکه درد داشت و مدام باید به دیالیز میرفت، پیش میآمد در هنگام درد میایستاد و با علاقه شعر شاعران جوانان را گوش میداد. من از اینها یاد گرفتهام و شرمندهام. این برنامه تقدیر از شعر انقلاب است. من خودم میدانم کاری نکردهام. بسیاری از هنرمندان گمنام هستند که بی نام و نان کار میکنند؛ ما که هم نان و نام داریم و این را شما هدیه کردهاید.»

در پایان مراسم بزرگداشت علیرضا قزوه که با اجرای سعید بیابانکی همراه بود، با حضور سیدمحمد حسینی‌، کریم نجفی برزگر‌، سیدمحمود دعایی‌، محسن مؤمنی،‌ محمدرضا سنگری‌، امیر خوراکیان‌، محمد حمزه‌زاده‌، علی انسانی‌، جواد محقق‌، ابوالقاسم حسینجانی‌، وحید جلیلی‌، علی‌محمد مؤدب‌، عبدالرحیم سعیدی‌راد،‌ مرتضی امیری اسفندقه‌، علی داودی، محمد سرشار‌، همسر علیرضا قزوه‌، محمدرضا ترکی و محسن پرویز، هدایایی به این شاعر انقلاب اسلامی تقدیم شد. 

https://shoma-weekly.ir/GpaWNX