ادب و هنر

کوتاه از ادب و هنر

رهبر انقلاب در پی درگذشت شاعر فرزانه و شیرینسخن آقای حاج علی آقا باقرزاده متخلص به «بقا» پیام تسلیت ارسال فرمودند که در بخشی از آن آمده: خبر تأثرانگیز درگذشت دوست دیرین و شاعر فرزانه آقای حاج علی آقا باقرزاده متخلص به «بقا» را دریافت کردم. ایشان شاعری شیرین سخن و انسانی نیکاندیش و رفیقی با صفا بود، با طبعی روان و شعری متضمن نکات اخلاقی و اجتماعی و مجالستی دلنشین و رفتاری بزرگوارانه و سرشار از ادب و صمیمیّت.

***

جشنواره فضای مجازی ارزشی انقلاب اسلامی ایران همزمان با دهه فجر برگزار می شود. این جشنواره با سه بخش مهم و اساسی پیروزی و اهداف و ترویج انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است. این جشنواره تا دو هفته منتهی به 22 بهمن ماه ادامه دارد.

***

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: انتخابات ریاست شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مجدد برگزار شد و زهرا آیت اللهی به عنوان رئیس جدید شورای فرهنگی و اجتماعی زنان انتخاب شد.

***

جشنواره فیلم بغداد که هفته گذشته و با حضور سفرای کشورهای مختلف، وزرا و نخبگان فرهنگی کشور عراق در شهر بغداد افتتاح شده بود، جایزه بهترین فیلم سینمایی خود را بر اساس انتخاب داوران به فیلم سینمایی «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمیکیا اختصاص داد.

***

علیرضا عصار که آخرین کنسرت خود را سال ۸۹ در سالن وزارت کشور روی صحنه برده پس از سالها به اجراهای زنده برمیگردد و روزهای ۷ و ۸ بهمن ماه تازه ترین کنسرت خود را در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می کند.

***

هیئت داوران دومین جشنواره سراسری آزاد فیلم متشکل از پرویز نوری،سیروس الوند و جواد طوسی کار خود را آغاز کردند. این جشنواره اولین جشنواره مستقلی است که یک کارگردان (مسعود کیمیایی) آن را برگزار میکند.

***

مازیار رضاخانی دبیر جشنواره پروین اعتصامی گفت: امسال در بخش تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان تصمیم شورای سیاست گذاری در تجلیل و تقدیر بر مادران و همسران شهدای مدافع حرم است. تقدیر از کسانی که برای حفظ کیان و آرامش داخلی از آرامش خود گذشتند تا ما بتوانیم در حوزه هنر و فرهنگ به کار خود ادامه دهیم. در این جشنواره ارزشمندترین جایزه جشنواره به فیلم منتخب مردم اختصاص می یابد.

***

نرگس آبیار کارگردان فیلم نفس گفت: من بعد از خدا به بالاترین مقام عالی رتبه این مملکت پناه
می آورم تا ما را از این بی عدالتی نجات دهند! دلم بسیار پر است و آمده ام در «هفت» تا گلایه کنم. حوزه فیلم روحوضی را به «نفس» ترجیح داد.

***

در حالی که دست تلویزیون بابت آثار درخور توجه خالی است و ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین باکسهای پخش سریال برای تلویزیون محسوب میشود، مدیران تلویزیون تصمیم گرفتهاند مذاکراتی با سیروس مقدم داشته باشند تا او سری پنجم سریال پایتخت را برای رمضان ۹۶ کارگردانی کند. مجموعه تلویزیونی «پایتخت» که تا به حال ۴ سری از آن ساخته شده، از جمله پرمخاطبترین و محبوبترین سریالهایی است که تا به حال از تلویزیون پخش شده و تکرار آن بارها از شبکههای مختلف به روی آنتن رفته است.

***

ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح که پیش از این در آثار تاریخی چون «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه»، عزتالدوله همسر امیرکبیر ایفای نقش کرده، گفت: شواری ۱۲ ساعت گریم به قدری خستهام کرده که به جرات میگویم اگر مجدد به من پیشنهاد شود، دیگر نخواهم پذیرفت.

***

کیهان نوشت: سامان مقدم درحالی کار تولید سریال «خانه ما» را برای پخش در نوروز آغاز کرده است که پیش از این در فیلم «صد سال به این سالها» علیه انقلاب تصویرسازی کرده بود! وی در این فیلم اینگونه به مخاطب القا میکند که در دوران طاغوت همه چیز زیبا و سفید بود و پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شکست و تیرهروزی برای مردم ایران شد!

***

برندگان جایزه منتقدین واشینگتون اعلام شد و باز هم نام فیلم فروشنده اصغر فرهادی در میان آن ها نبود تا این سومین جایزه منتقدان باشد که به فروشنده تعلق نمی گیرد.

https://shoma-weekly.ir/ImezlC