نگاه

کوتاهی رسانه ملی در باره شعرانقلاب


محمد امین
این روزها با توجه به برگزاری جشنواره شعر  فجر، بحث های مختلفی در باره وضعیت شعر انقلاب در اوضاع فعلی شنیده می شود، بعضی ها از عدم حمایت در این زمینه می گویند،  عده ای از رونق آن سخن می گویند و دلیل آن را تعدد انتشار کتاب های شعر با موضوع انقلاب  می دانند. بعضی ها از جشنواره ای یا محفلی ماندن شعر انقلاب گله دارند و عده ای نیز از افزایش رویکرد جوانان شاعر به این گونه ی شعری به عنوان یک نقطه ی امیدواری سخن می گویند. اما در هر حال یکی از مشکلات فعلی که شعرا و اشعار انقلاب حتی با وجود اقبال جوانان شاعر به این گونه ی شعری، با آن روبرو هستند، این نکته ی مهم است که این اشعار مانند دهه ی اول و حتی دوم انقلاب چنان که باید از مهمترین رسانه ی کشور یعنی رسانه ی ملی شنیده نمی شود. این در حالی است که اگر فرض  بگیریم که انتشار کتاب های شعر در باره انقلاب از رقم قابل قبولی نیز برخوردار باشد(که تیراژ ها این را نشان نمی دهد)، اما به دلیل عدم توجه کافی در این زمینه از سوی رادیو و تلویزیون و عدم انعکاس اشعار انقلاب در این رسانه ، چنین سروده هایی چنان که باید به گوش مردم نرسیده و بر زبان ها جاری نمی شود.
 بیاد داریم که در دهه اول و دوم انقلاب و در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی و طی هشت سال جنگ تحمیلی شعرهای انقلابی به دلیل بکارگیری در آوازها و سرودهای مختلف و با اجراهایی فاخر و زیبا، با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو  می گردید و بر زبان ها جاری می گشت. این اشعار و شنیده شدن آنها از صدا وسیما از چنان اثر گذاری برخوردار بود که  هنوز که هنوز است بعضی از ابیات این سروده ها در ذهن مردم به یادگار مانده است. در آن سال ها مفهوم ایثار؛ مقاومت، آزادگی، شهادت و شهامت از طریق آواها و سرودهایی به مردم منتقل می گردید که اشعار زیبای آنها توسط شاعرانی سروده شده بود که با تمام وجود خود این مفاهیم را درک کرده بودند.
شعر "خمینی ای امام" در اویل پیروزی انقلاب، شعر" ای شهید مطهر" در باره شهادت استاد شهید مطهری، شعر "وقت است تا بار سفر بر باره بندیم" در خصوص فلسطین شعر "خلبانان" در باره حماسه تیز پروازان ارتش جمهوری اسلامی و ده ها شعر دیگر که یاد آور برگ هایی از تاریخ انقلاب می باشند، هنوز به یک واسطه در ذهن مردم به یادگار مانده اند و آن این است که این اشعار در آن روزها در قالب آوازها وسرودهایی فاخر، زیبا و دلنشین اجرا گردید و بارها و بارها از صدا و سیما پخش شد و به این وسیله در اذهان ماند و ماندگار شد. اما در وضعیت فعلی رسانه ملی چه قدمی برای معرفی اشعار انقلاب و شنیده شدن آن توسط مردم برداشته است. کدام شعر به شکلی وزین به آواز و سرود تبدیل شده و بعد با پخش درست از صدا و سیما در ذهن مردم جا باز نموده است. اگر نگاهی به تیتراژ مجموعه های مختلف بیاندازیم خواهیم دید که اشعار و آواز های این تیتراژها یا اشعاری ضعیف و بی محتواست، یا اشعاری غم انگیز و ملال آور که رغبتی را آن چنان در مردم برای شنیدن بر نمی انگیزند.
متأسفانه علی رغم وجود شوراهای شعر در صدا و سیما، قدم قابل توجهی برای معرفی و حمایت از شعر انقلاب را از سوی این رسانه شاهد نیستیم و به این ترتیب با وجود اشعار زیبایی که توسط پیشکسوتان و جوانان در باره انقلاب و دیگر مضامین ارزشی مرتبط با اهداف و آرمان های انقلاب سروده می شود، اما انعکاس آنها را از شبکه های مختلف تلویزیون و رادیو شاهد نیستیم.
در شرایط فعلی صدا وسیما وظیفه ی خود را در پرداختن به شعر انقلاب نباید تنها محدود به پخش آثار آرشیوی اوائل انقلاب آن هم در دهه ی فجر و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نماید. بلکه این رسانه باید با تولید آثار جدید در این زمینه و پخش آنها در طول سال، نسل جدید را با اشعار جدید انقلاب آشنا نموده و باعث رونق اینگونه آثار گردد.

https://shoma-weekly.ir/qup5RU