نگاه

کناره گیری روحانیت از صحنه ‌مقدمه آسیب دیدن کشور

*آیت‌الله سید‌احمد خاتمی
آیت‌الله سید‌احمد خاتمی در یادداشتی که در پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان منتشر شد، به مسئله لزوم شرکت روحانیت در فعالیت های سیاسی پرداخته است.
1-  به فضل خدا ملت رشید ایران 12 اسفندماه، نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌کنند، هرچند بیش از 30 انتخاباتی که در کشور ما پس از وقوع انقلاب اسلامی صورت گرفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. حتی در زمان دفاع مقدس زیر بمباران شدید دشمن، ملت پای صندوق‌های رای رفته و سرنوشتشان را رقم زدند. بنابراین انتخابات در کشور ما همیشه مهم بوده لیکن انتخابات پیش رو که نهمین دوره انتخابات مجلس است، از ویژگی مهمی برخوردار بوده و دلیل آن نیز شکل‌گیری جنگ احزاب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است. یعنی در این جنگ احزاب آمریکا، صهیونیست‌ها، انگلیس، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و همینطور منکران قرآن کریم و امام زمان(عج) و در برخی موارد اتحادیه اروپایی در یکسو و در طرف دیگر ملت بزرگ ایران قرار گرفته‌اند. این جنگی که امروز ما شاهد آن هستیم در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه است و ما نظیری برای آن سراغ نداریم البته به فضل خدا همان نتیجه‌ای که در جنگ احزاب صدر اسلام حاصل شد، در جنگ احزاب دشمنان علیه نظام ما نیز رخ خواهد داد و خداوند همه اینها را ناکام خواهد گذاشت. این مشخصه ویژگی انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی است و به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری برای نخستین‌بار از چالش امنیتی انتخابات مجلس نهم سخن گفته‌اند.
2- همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند موضوعی که در انتخابات پیش رو باید بر آن تاکید بسیار شود حضور حداکثری، پرشور و رقابتی در این انتخابات است. به نظر می‌رسد برای تحقق این مهم چند نکته را باید مدنظر قرار داد: اول حضور جدی، بابرنامه و حساب شده صداو سیما در صحنه رقابت‌های انتخاباتی است. همانطور که رسانه ملی در قضایای فتنه 88 در مقابله با فتنه‌گران سنگ تمام گذاشت و موفق بود در این انتخابات هم باید با قدرت هرچه تمام‌تر وارد شود.
3- مساله بعدی پرداختن رسانه‌های داخلی چه مکتوب و چه سایت به مقوله مهم انتخابات است. رسانه‌های ما باید اهمیت انتخابات و همچنین توطئه‌های گسترده دشمنان انقلاب اسلامی را برای انتخابات مجلس تبیین و افشا کنند. نکته مهم دیگر حضور پرشور روحانیت انقلابی در تشویق مردم به حضور در صحنه است. این نکته اهمیت بسیار بالایی دارد و چنانچه روحانیت از صحنه‌های مهم کشور کنار بکشد همان و آسیب دیدن کشور همان.
4- رقابت سالم انتخاباتی و عدم تخریب کاندیداهای دیگر از جمله مسائل مهمی است که در انتخابات رقابتی باید مورد توجه قرار گیرد. نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها باید توجه داشته باشند که مبادا به بهانه دفاع از خودشان دیگران را تخریب کرده یا زیر سوال ببرند. اگر فضای تخریب و تهمت در انتخابات حاکم شود، مردم نسبت به این فضا دلسرد شده و این مانع از مشارکت حداکثری می‌شود.
5- مقام معظم رهبری در مورد انتخابات تعبیر زیبایی فرمودند که " انتخابات در واقع صیانت از نظام اسلامی است" و معنای این سخن این است که حضور مردم پای صندوق‌های رای بیعت مجددی با نظام اسلامی است. تمام تلاش دشمنان این است که کاری بکنند که از حمایت مردمی نظام کاسته شود و این موضوعی است که خودشان نیز به صراحت به آن اذعان کرده‌اند. فشارهای فزاینده و مسائل این‌چنینی در راستای ایجاد فشار به مردم و ایجاد سر و صدا از سوی مردم است و جایی که نشان می‌دهد مردم هم‌چنان وفادار به نظام اسلامی هستند پای صندوق‌های رای است. این اصل حضور مهم‌تر از این است که چه کسی انتخاب می‌شود. از طرف دیگر باید رقابت‌ها اخلاقی باشد؛ به نحوی که نظام اسلامی زیر سئوال نرود و اگر هواداران کاندیداها بخواهند با زیر سئوال بردن نظام اسلامی به رای برسند، در واقع این نمود بداخلاقی و نمکدان شکستن است و هم‌چنین اگر کاندیداها بخواهند با تخریب رقبا بالا بیایند این نیز بداخلاقی است و در شأن نظام اسلامی نیست.

* عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاد حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت تهران


https://shoma-weekly.ir/RM23r8