نگاه

کلید پیروزی‌های آتی

فتح خرمشهر و سلسله پیروزی‌های پس از آن تنها بعد از غلبه بر دیدگاه مدیریتی نفی حضور مردم و سپردن جنگ به نسلی جوان، مؤمن و انقلابی حاصل شد. کسانی که سال ۴۲ امام آنها را سربازان در گهواره خود دانسته بود. این‌‌ همان «کلید» موفقیتی است که امام خامنه‌ای در سالیان اخیر بدان اهتمام ورزیده است.
حمله رژیم بعثی به ایران در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹، یکی از اتفاقات نادر در دوره جنگ سرد است که خبر از تغییر نظام دو قطبی میداد. بلوک شرق و غرب متفقا پشت صدام ایستادند و با کمکهای اطلاعاتی، تسلیحاتی، مالی و دیپلماتیک تلاش در شکست ایران داشتند.

نقل است رئیس جمهور یکی از کشورهای محور مقاومت، در ابتدای جنگ بارها گفته بود «تا خرمشهر را آزاد نکنید، دنیا شما را باور نخواهد کرد؛ خرمشهر بندر کلیدی کشور شماست.»

واقعیت این بود که علاوه بر دنیا، خودباوری رزمندگان و حتی فرماندهان ما هم بعد از فتح خرمشهر، رویکردی متفاوت به خود گرفت؛ این نقطه طلایی درست از زمانی بود که به جای تکیه بر ارتش آموزش دیده با اصول جنگی دیکته شده از سوی مستشاران آمریکایی، به نیروی خارق العاده ایمان جوانان انقلابی توجه شد.

فتح خرمشهر و سلسله پیروزیهای پس از آن تنها بعد از غلبه بر دیدگاه مدیریتی نفی حضور مردم و سپردن جنگ به نسلی جوان، مؤمن و انقلابی حاصل شد. کسانی که سال ۴۲ امام آنها را سربازان در گهواره خود دانسته بود. این‌‌ همان «کلید» موفقیتی است که امام خامنهای در سالیان اخیر بدان اهتمام ورزیده است.

«جوان مؤمن انقلابی» یکی از کلید واژههایی بود که از ابتدای رهبری، بارها در کلام امام خامنهای تکرار شده و بدان اصرار شده است؛ درست از‌‌ همان خردادماه ۱۳۶۸! اما این مأموریتی که برای چنین جوانی در سالهای اخیر تعریف شده است؛ گویا متفاوتتر از گذشته است. ۶ مردادماه ۱۳۹۲، رهبری مسئولیت جوانها را در خصوص تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی متذکر شدند؛ بهمن ماه‌‌ همان سال در پیامی به «فرزندان انقلابی «خود را به تلاشهای جهادگونه برای ترویج و پاسداری از آرمانهای امام و انقلاب همراه با بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالکاشتروار در جنگ نرم فراخواندند و تصریح کردند که «تشکیلات میتواند معبد باشد، ولی مبادا تبدیل به معبود گردد» و در انتها چنین خواستهای که «بر تلاشهای خود بیفزایید و برای رسیدن به قلّههای پیشرفت و تعالی از همدیگر سبقت بگیرید.»

در سخنرانی نوروزی ۹۳ فصلی برای فعالیتهای خودجوش فرهنگی جوانان انقلابی باز کردند و برای انتظارات فرهنگی خود، مخاطب را آنها قرار دادند و نه دولت! تواتر این کلام تا همینک ادامه یافته است و حمایت از سرمایه انقلاب در کلام ایشان روز افزون شده است؛ تا آنجا که فرمودند «اینهمه جوانهای حزباللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی ... جوان انقلابی را باید گرامی داشت... این روحیّه است که کشور را حفظ میکند» و حفظ روحیه انقلابیگری جوانها را یکی از سه عامل اساسی اقتدار ملی برشمردند.

یکی از خواستههای روشن امام خامنهای از «جوان مؤمن انقلابی» که در ماه مبارک امسال مطرح گردید، عدم هدر دادن وقت در شبکههای اجتماعی و جدلهای بیهوده، در کنار مطالبه رسیدن به کار تشکیلاتی به موازات درس بود؛ این تأکید مکرر بر کار تشکیلاتی توسط معظم له نیز از جمله مطالبات اخیر برای توفیق است.

با این وصف وظیفه جوانانی که امامت امت آنها را افسران جنگ نرم میداند؛ بسیار روشن است و اینک هنگامه عمل؛ با نگاهی به مواضع ایشان میتوان دریافت که شکست و پیروزی ما در گرو اثبات حقانیت اولویت این رویکرد به جای اتکای بر دولت سالاری است. امروز «جوان مؤمن انقلابی» نیز باید خرمشهر خود را فتح کند تا دنیا و مسئولین او را باور کنند.
https://shoma-weekly.ir/ZCwVgo