نگاه

کلید زدن زودهنگام انتخابات 96 به ضرر روحانی است

نتایج منتشر شده از سوی برخی موسسه های اخبار سنجی همچون موسسه IPOS نشان می داد تا پیش از جمع بندی مذاکرات برآیند محبوبیت وی دچار ریزش شده بود اما قطعا در صورت نهایی شدن توافق نامه و برطرف شدن تحریم ها شرایط متفاوتی حاصل خواهد شد هر چند با شکل گیری امید به بهبود فضای معیشت محبوبیت وی موقتا دچار رشد شده است اما اگر توافق نتواند انتظارات اقتصادی مردم را مرتفع کند دکتر روحانی تا سال 96 با ریزش آرا مواجه خواهد شد و اگر مطابق پیش بینی برخی کارشناسان اقتصادی شرایط رکود و تورم بدتر از گذشته شد این ریزش سهمگین تر خواهد بود.

محمد مهدی اسلامی مدیر موسسه مطبوعاتی «شما» و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به نظر وزیر کشور در خصوص 8 ساله بودن دولت روحانی اظهار داشت: وزیر کشور از موضع خود عقب نشینی کرد و نظر خود را شوخی خواند.

وی ادامه داد: به هر حال از فردی با تجربه رحمانی فضلی انتظار مواضع سنجیده تری می رود فارغ از انتقاداتی که با توجه به مجری انتخابات 96 بودن وی مطرح گشت این اظهار نظر آغاز زود هنگام انتخابات 96 را برای روحانی رقم خواهد زد.

وی خاطر نشان کرد: در اغلب انتخابات گذشته نسبت آرای رئیس جمهور به کل آرا در دوره دوم یا کاهش یافته و یا رشد چندانی نداشته است این در حالی است که دور اول نیز شرایط رقابت دکتر روحانی متفاوت از پیشینیان خود بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یادآور شد: تحلیل آمار سال 92 نشان می دهد بخشی از سبد رای وی حاصل عملکرد نامزدهای اصولگرا در تخریب یکدیگر و فقدان رقیبی قوی بود.

مدیر موسسه مطبوعاتی "شما" افزود: رای بسیار لب مرزی رئیس جمهور در سال 92 تاکنون دچار ریزش و رویش هایی شده است آنچنان که نتایج منتشر شده از سوی برخی موسسه های اخبار سنجی همچون موسسه IPOS نشان می داد تا پیش از جمع بندی مذاکرات برآیند محبوبیت وی دچار ریزش شده بود اما قطعا در صورت نهایی شدن توافق نامه و برطرف شدن تحریم ها شرایط متفاوتی حاصل خواهد شد هر چند با شکل گیری امید به بهبود فضای معیشت محبوبیت وی موقتا دچار رشد شده است اما اگر توافق نتواند انتظارات اقتصادی مردم را مرتفع کند دکتر روحانی تا سال 96 با ریزش آرا مواجه خواهد شد و اگر مطابق پیش بینی برخی کارشناسان اقتصادی شرایط رکود و تورم بدتر از گذشته شد این ریزش سهمگین تر خواهد بود.

وی افزود: عملکرد بخش هایی از دولت نیز ممکن است موجب ریزش آرای اصولگرای روحانی شود برخی از کسانی که به وی رای دادند تصویر فردی را در ذهن داشتند که نایب رئیس مجلس چهارم وپنجم و نیز سخنران مراسم 23 تیر 1378 بود تعامل نامطلوب در مواجهه با دغدغه مراجع با تعابیری هم چون "نظر فقهی مراجع برای خودشان و مقلدانشان قابل احترام است"، وضع اسف ناک ارزش ها در برخی حوزه های کاری وزارت ارشاد و... از یک سو و حمله به نهادهای نظام و تکرار ناشیانه بازی های تندروهای اصلاح طلب همچون نفی نظارت استثوابی از سوی دیگر موجب ترسیم چهره جدیدی از روحانی شده است که طبیعتا سبد آرای وی را تغییر خواهد داد.

اسلامی رقیب روحانی در انتخابات 96 را در ارزیابی هشت ساله بودن یا نبودن دولت روحانی موثر دانست و گفت: فقدان حضور رقیب قوی و واحد، وجه مشترک انتخابات دور دوم رئیس جمهوری های گذشته بوده است اما براساس قرائن نمی توان به تکرار این رخداد مطمئن بود.

مدیر موسسه مطبوعاتی "شما" در پایان خاطر نشان کرد: نگاه به این واقعیات و دیگر ابعاد سبد رای روحانی سبب تفاوت ارزیابی از امید به رای مجدد روحانی می شود تا جایی که در جلسات رسمی با حضور وزرای دولت سخن از نامزدی ظریف برای ریاست جمهوری به میان آمده است که نشانگر عبور بخشی از حامیان روحانی از وی می باشد.

https://shoma-weekly.ir/2pq8WO