ادب و هنر

«کلت 45» کتابی برای امروز ما

نویسنده این کتاب؛ جوانی 24 ساله است که به نوشتن درباره رمان انقلاب فکر می‌کند، نیاز به مدیر فرهنگی ندارد، خط خودش را پیدا می‌کند و درباره موضوعی ارزشمند مطلب می‌نویسد. «کلت 45» به خواننده یک تشکیلات انسانی مبتنی بر عدم تعقل نشان می‌دهد و مواجهه کتاب با مجاهدین خلق جسورانه است و در برخی موارد با ناخودآگاه نویسنده درگیر شده است و همین نکته باعث شده است کتاب سیر بهتری طی کند.

سیدحسین  طباطبایی- جلد زیبایی دارد و از آن کتاب هایی است که هم ظاهری دلربا دارد و هم باطنی دلربا تر! با محتوایی غنی برای آنهایی که به مطالعه اهمیت می دهند و محتوا برای آنها ارزشمند است.

این کتاب رمانی است که به قلم حسامالدین مطهری نوشته شده است و «کلت 45» نام گرفته است. نویسنده این کتاب؛ جوانی 24 ساله است که به نوشتن درباره رمان انقلاب فکر میکند، نیاز به مدیر فرهنگی ندارد، خط خودش را پیدا میکند و درباره  موضوعی ارزشمند مطلب مینویسد. «کلت 45» به خواننده یک تشکیلات انسانی مبتنی بر عدم تعقل نشان میدهد و مواجهه کتاب با مجاهدین خلق جسورانه است و در برخی موارد با ناخودآگاه نویسنده درگیر شده است و همین نکته باعث شده است کتاب سیر بهتری  طی کند. این رمان بیش از آن که رمان انقلاب باشد رمانی درباره رویارویی مردم با مردم است. این رمان، داستانی تراژیک از سرگذشت مردم ایران در دهه ۵۰ و ۶۰ هجری شمسی است و نشان می دهد که چگونه سیاست زندگی مردم را از هم میپاشد و آدم ها را رنگ به رنگ میکند. کمی عمیقتر اگر به این کتاب بنگریم، میبینیم که «کلت ۴۵» درباره خانوادهای است که سیاست حفرهای مرگبار در زندگی آنها باز میکند.

رضا امیرخانی درباره این کتاب می گوید: کتاب را پس از انتشار خواندم و مهم­ترین نکته این بود که موضوع کتاب «کلت 45» انقلاب اسلامی درسال 57 نیست بلکه موضوع آن امروز ماست. یعنی کتاب اگر میخواهد زنده باشد باید برای مخاطب امروز نوشته شده باشد و الا زنده نمیماند و کتاب «کلت 45» برای امروز ما نوشته شده است. البته حجم بالای تشبیهها و نکاتی که شاید میتوانست به راحتی از متن کتاب حذف کرد برای این که داستان سیر طبیعی تر و به نوعی کشدار نداشته باشد، در اثر دیده میشود. نویسنده این رمان میگوید: من در این رمان قاضی نبودم و فقط سعی کردم رفتارهای شخصیتهای داخل رمان را منعکس کنم البته رد نمیکنم که در برخی موارد نیز قضاوت کردهام.

رمان «کلت 45» یک رمان انتقادی است ولی صریح و روشن نیست. شاید کسی هم متوجه نشده باشد ولی میخواستم برخی رفتارهای اشتباه دهه پنجاه را منعکس کنم. بد نیست بدانید که «کلت 45» اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و مجاهدین خلق (منافقین) و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.

گفتنی است این رمان در سی و شش فصل، در پانصد و شصت صفحه، با شمارگان هزار نسخه و بهای 150 هزار ریال از سوی نشر آرما منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/OrU7UX