نگاه

«کلاه پهلوی یا اشاعه اباحه‌گری!»

چندی است که در سیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های مختلف تبلیغات گسترده‌ای در مورد سریال کلاه پهلوی می‌شود از موضوع فیلم گرفته تا صحنه‌آرایی، نحوه فیلمبرداری، گریم و غیره... اما آنچه در قسمت اول این سریال سخیف پخش گردید با موارد ادعایی بسیار فاصله داشت
سید حسین مبینی- چندی است که در سیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های مختلف تبلیغات گسترده‌ای در مورد سریال کلاه پهلوی می‌شود از موضوع فیلم گرفته تا صحنه‌آرایی، نحوه فیلمبرداری، گریم و غیره... اما آنچه در قسمت اول این سریال سخیف پخش گردید با موارد ادعایی بسیار فاصله داشت البته از لحاظ لباس، گریم و غیره... خیلی هزینه‌های گزافی صرف آن گردیده است که تأسف انسان را چند برابر می‌کند ظاهراً از بابت دسته بندی رتبه سریالها نیز، رتبه الف را دارا می‌باشد که بابت هر دقیقه آن چند میلیون تومان محاسبه می‌گردد. حال به اصل موضوع سریال که در قسمت اول پخش گردید، باز می‌گردیم. سریال از توقف یک ماشین که وسایلی در آن حمل می‌شد و در یک پاسگاه متوقف گردیده بود، آغاز شد. مأمور گمرک دائما اصرار دارد که باید کل وسایل بازرسی شود و به افراد خود دستور می‌دهد که کار را شروع کنند در این میان به چیزی در جعبه برخورد می‌کنند که نمی‌دانند چیست؟
صاحب وسایل که جوانی است می‌گوید این ماتیک است! مأمور گمرک می‌گوید ماتیک چیست؟ جوان نیز که همسرش فرانسوی است از او درخواست می‌کند که به مأمور گمرک نشان دهد که ماتیک چیست و به درد چه کاری می‌خورد؟
سریال صحنه‌ای را نشان می‌دهد که خانم بازیگر در حال مالیدن لبهای خود مقابل آینه است! سکانس بعدی مربوط به خاطره این خانم از نحوه آشنایی و ازدواج با جوان ایرانی است. مجلس بسیار مجللی که چند بازیگر خارجی نیز در آن سکانس به ایفای نقش می‌پردازند جالب آنکه بازیگران مرد و زن خارجی به راحتی دست یکدیگر را می گیرند با هم شوخی می‌کنند اما شاید گفته شود اینها خارجی هستندو قید و بندی ندارند! پس بازیگران ایرانی که در یک صحنه آقایی به خانمی برخورد می‌کند و سپس عذرخواهی می‌کند و یا لباسهای تنگ و آرایش‌های زننده، عشق های مثلثی و غیره... آنها چگونه توجیه می‌شود؟ قبل از پخش سریال کارگردان آن اصرار داشت که این وقایع کاملاً واقعی است و کسی در آن دخل و تصرفی نکرده است. برادر عزیزی که به عنوان کارگردان این سریال را ساخته ای و ظاهراً قیافه مذهبی داری (محاسن، انگشتر عقیق...) این صحنه های زشت چه چیزی را جز اباحه‌گری به بیننده القا می کند. چند سال قبل به اتفاق تعدادی از همکاران در نشریه به دیدار مراجع معظم تقلید رفتیم یک نفر از آن بزرگواران نسبت به وضعیت خانمها در سیمای جمهوری اسلامی انتقاد شدید داشتند جالب بود که در آن زمان از این صحنه‌ها خبری نبود نمی‌دانم در حال حاضر اگر ایشان چنین سریالی را دیده باشند چه خواهند گفت؟ نکته‌ای لازم است تذکر داده شود این است که ممکن است در تاریخ ایران اتفاقات بسیار تلخ و ناگواری رخ داده باشد ولی نشان دادن آنها امکان نداشته باشد مثلاً محله‌ای در تهران درگذشته وجود داشت که مرکز فساد و فحشاء بود آیا می‌توان سریالی یا فیلمی در رابطه با آن محله بدنام تهران ساخت و نمایش داد! آیا هر راستی را باید گفت در اینجا به یاد خطبه همام امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌افتم که در اوصاف متقین فرمودند: منطقهم الصواب یعنی منطق متقین بر اساس دوستی است. خداوند حفظ کند یکی از بزرگان را که در این رابطه می‌گفتند چرا مولای متقیان (علیه السلام) در اینجا نفرمودند. منطقهم الصدق و توضیح می‌دادند چون هر راستی را نمی‌توان گفت. به نظر می‌رسد چنانچه این سریال قصد داشته نفوذ استعمار پیر و پیروی بی چون و چرای رضاخان را به نمایش در آورد باید گفت متأسفانه نقض غرض شده و دقیقاً یکی از راههای شیطان که اباحه‌گری است را به تصویر کشیده است. لازم است کسانی که مسئولیتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارند به وظیفه خود عمل کنند که فردا دیر است و باید در پیشگاه عدل الهی پاسخگوی این اعمال و رفتار باشند.
والعاقبه للمتقین

https://shoma-weekly.ir/NHdefM