نگاه

کلان نگری موتلفه

نگاه آرمانی اسباب و ابزار و عناصر و مبارزانی را لازم دارد که متناسب با آن ارزشهای آرمانی را در خود نهادینه سازند
نصر عزیزی - کلان نگری تا حدود زیادی ریشه در آرمان‌گرایی دارد یعنی نگاه آرمانی دیدگاههای کلان را ایجاب می‌نماید. در نگاه آرمانی هم اهداف و هم همت‌ها بلند هستند. موتلفه‌ای‌ها شاگردان مبارزاتی و سیاسی امام راحلی هستند که در سال 42 به آنها می فرمود؛ خودتان را برای مبارزه بلند مدت آماده سازید. یعنی گروهی که پای در میدان مبارزه با نظام وابسته و استعمارزده‌ای گذاشته‌اند، نباید توقع داشته باشند ظرف یکسال و دو سال مردم را با خود همراه نموده و انقلابشان منجر به نتیجه بشود.
نگاه آرمانی اسباب و ابزار و عناصر و مبارزانی را لازم دارد که متناسب با آن ارزشهای آرمانی را در خود نهادینه سازند  جهت‌گیریهای خود را بر آن اساس تنظیم نمایند. به همین خاطر پایه اصلی جلسات مخفی و مبارزاتی موتلفه ای‌ها مباحث اعتقادی و اخلاقی و سیاسی و در لوای آن مبارزاتی بود. به همین دلیل در دهه 40 و 50 از یاران موتلفه اسلامی عناصری تربیت یافت که تا پای اعدام و حبس ابد و دربدری و تبعید و شکنجه و انواع سختی‌ها ایستاده‌اند.
یکی از پایه‌های اساسی کلان نگری در دوران مبارزه برای موتلفه تشکیل حکومت اسلامی بود که در مرامنامه اولیه آن به آن اشاره گردید. شاید در آن دوران از نگاه لیبرال‌ها و ملی‌گراها و غربزده‌ها و کمونیست‌ها و منافقین که بعضاً ادعای مبارزه داشتند با دیده استهزاء به گرایش حکومت اسلامی می‌نگریستند ولی جهاد مخلصانه و پایمردی مجاهدان در جریان موتلفه و سایر همرزمان با رهبری امام راحل ثابت نمود که نور حق بعد از سالها مبارزه در سال 57 پدیدار شده و طلیعه تشکیل جمهوری اسلامی می‌گردد.
در موتلفه اسلامی این اتحاد و جمع‌گرایی آثار خود را در مراحل پیروزی انقلاب اسلامی بر جای گذاشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اشکال مختلف بروز و ظهور داشته است که به گوشه‌ای از مصادیق آن اشاره می‌شود:
1-    کلان‌نگری اسلامی باعث گردید تا این جریان مبارزه خود را در دوران موج اقیانوس نما مردم که با شعارهای دینی و الهی جهت یافته بودند، غرق نموده و از آنجایی که طبق فرمایشات مکرر امام راحل قدرت و دست خدای تبارک و تعالی بر این امواج انسانی متجلی گردید، موتلفه هیچگاه راه خود را از راه ملت جدا ننمود. کما اینکه امثال ملی‌گراها و نهضت آزادی و منافقین و کمونیست‌ها راهشان را از ملت جدا ساختند و به بایگانی تاریخ پیوستند.
2-    کلان‌نگری موتلفه‌ای‌ها که حاصل مباحث منطقی و تشکیلاتی و تقیدهای آزاد منشانه حزبی می‌باشد، موجب گردید تا همواره راه ولایت را در زمان حیات امام راحل و در زمان زعامت مقام معظم رهبری رصد نموده و با تحلیل واقع‌گرایانه به سمت و جهتی کشانده نشوند که منافع گروهی و حزبی از پیامدهای آن باشد هر چند که از این اتهام‌ها هم بی بهره نبودند.
3-    در شرایطی که در دهه شصت جریان انحرافی به اختلافات دامن زده و با مشی انحصار‌گرایانه تحمل حضور شخصیت‌های موتلفه را در مناصب نداشتند، این جریان وفادار با اتحاد مشی اعتدال و طرح انتقادهای اصولی و دلسوزانه از جبهه‌گیری اختلاف‌زا پرهیز نموده و به این باور رسیده بودند که گذر زمان و ارائه اطلاعات و مواضع صحیح و اصولی به جامعه شرایط را تغییر داده و از این طریق مردم در انتخابات مراحل بعدی با نوع رأی خویش عکس‌العمل مناسب را نشان داده‌اند و این در حالی بود که به تنش‌های اجتماعی دامن زده نشده و در بستر آرامش سیاسی، نظام توانست خدمات لازم را به مردم ارائه دهد.
4-    از آنجایی که در نگاه اقتدارگرایانه گروهی در طول چهار دهه گذشته جریاناتی بوده‌اند که اگر مناصب سطوح بالا و میانی نظام از آنها چه با رأی مردم و یا با تمهیدات قانونی دیگر گرفته می‌شد، به جبهه‌بندی و ایجاد تنش و سلب امنیت سیاسی و روانی و اقتصادی مردم دامن می‌زدند، جریان ریشه‌دار موتلفه اسلامی با صبر و حوصله و با چشم پوشی از حق و حقوق شایستگی‌های انقلابی و ارزشی خویش به نحوی با چنین ناملایماتی کنار آمده و به جهت‌گیری صحیح انقلاب اسلامی می‌اندیشید.
5-    موتلفه اسلامی همواره سعی نمود مصادیق کلان‌نگری و آینده نگری را در اتحاد جریانها، در آرامش سیاسی، پرهیز ازتنش‌ها، انتخاباتهای مکرر، انتقادهای سازنده، تمرکز در جاهایی که نیاز به خدمات اصولی داشته و در نهایت تحصیل رضایت ولی امر مسلمین بکارگرفته و از این طریق سهم راهبردی خویش در ادای وظایف تاریخی به اثبات برساند.

https://shoma-weekly.ir/AUkgfn