نگاه

کظم آموزی از امام کاظم

اسلام می فرماید وقتی عصبانی می شوی اگر ایستاده ای بنشین ، اگر نشسته ای بخواب اگر گرسنه ای غذا بخور و اگر تشنه ای آب بنوش که مصداق آنهم در جنگ خندق در مورد امیرالمؤمنین (ع) و فرو نشستن غضب ایشان داشتیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند- 25 ماه رجب روز شهادت مظلومانه امام موسی کاظم علیه‌السلام است امام مظلوم و بزرگواری که مدت زیادی از عمر شریفشان را در کنج زندان و در غربت و مظلومیت به سر می بردند؛ این مصیبت را به محضر حضرت ولی عصر (عج) تسلیت عرض می‌نمایم.

امام کاظم (ع) می فرماید روز قیامت منادی در صحرای محشر ندا می دهد : آیا کسی اینجا هست که حقی برای خدا داشته باشد ، بلند شود امام کاظم (ع) می فرماید دو گروه بلند می شوند اول کسی که بخاطر خداوند عفو کرده و حقی داشته و نگرفته است و دوم کسی که واسطه صلح می شود و بین دو نفر دو طایفه و گروه اصلاح می دهد که گروه دوم اهمیتش از گروه اول بیشتر است و در روز قیامت این دو گروه از خداوند طلبکارن هستند .

عفو کردن جزء دستورات مؤکد اسلام است. آیه شریفه سوره آل عمران آیه 133 و134 می فرماید بشتابید به سوی آمرزش الهی و به سوی بهشتی که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است که این بهشت را خداوند وعده داده به انسانهای با تقوا و در آیه بعد خداوند سه ویژگی را برای متقین بیان می کند و در پایان آیه هم علاوه بر صفت متقین ، صفت محسنین هم خداوند به این افراد می دهد .

اولین صفت اهل تقوا کسانی هستند که در حال تنگدستی و در حال وسعت مال انفاق در راه خدا را انجام می دهند و دومین صفت کسانی که در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و در هنگام خشم تصمیم نمی گیرند و در هنگام خشم تحت تأثیر غصب قرار نمی گیرند و عقلشان بر غضبشان غلبه می کند.

اسلام می فرماید وقتی عصبانی می شوی اگر ایستاده ای بنشین ، اگر نشسته ای بخواب اگر گرسنه ای غذا بخور و اگر تشنه ای آب بنوش که مصداق آنهم در جنگ خندق در مورد امیرالمؤمنین (ع) و فرو نشستن غضب ایشان داشتیم.

سومین صفت متقین کسانی دارند که از خطاهای مردم می گذرند و عفو می کنند. اگر ما خشم و غضب خود را کنترل کنیم دیگر جایی برای عفو باقی نمی ماند و نزاع و قتلی بوجود نمی آید و آن هم با ذکر خدا و توکل به خدا است و باورهای ایمانی و اعتقادی را در جامعه تقویت کنیم و لذتی که در گذشت هست در قصاص نیست.

در روایتی آمده است حضرت یوسف 40 سال برادرانش به او ظلم کردند ولی با پیدا شدنش او در برابر برادرانش احسان کرد تا آنجا که می گویند حضرت یوسف (ع) تا زمانی که زنده بودند در برابر برادرانش کلمه چاه را جاری نکردند که مبادا برادرانش فکر کنند او دارد کنایه به آنها می زند.

https://shoma-weekly.ir/kzVWjs