نگاه

کاهش اشتغال با تضعیف بودجه عمرانی

عضو هیأت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی گفت: موضوعی که می‌تواند به اقتصاد و اشتغال کشور کمک ‌کند بودجه عمرانی است اما دولت‌ها هر زمان که با کسری بودجه مواجه می‌شوند از بخش عمرانی می‌زنند.
علاء میرمحمدصادقی- موضوعی که میتواند به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند، بودجه عمرانی است؛ اما دولتها هر زمان که با کسری بودجه مواجه میشوند، از بخش عمرانی میزنند. اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش کنند تا به بودجه عمرانی اضافه شود و تا جایی که امکان دارد اگر کسری بودجه را از بخشهای دیگر تأمین کنند نه از بودجههای عمرانی، مردم به فعالیت بیشتر تشویق میشوند. در این صورت است که بخش خصوصی رغبت بیشتری برای سرمایهگذاری و کار پیدا میکند؛ ولی وقتی کارهای عمرانی متوقف است کسی که میخواهد در حوزه صنایع ساختمانی سرمایهگذاری کند، کارش متوقف میشود. کسانی که میخواهند مشغول شوند و سر کار بروند کمتر میشوند. نقاط مثبت بودجه سال آینده باید تقویت شود، البته شاید در موقعیت فعلی امکانپذیر نبود که بهتر از این بودجه تقدیم مجلس شود. امیدواریم شرایطی فراهم شود که مسئله نفت و مخالفتهایی که عربستان سعودی و برخی ابر قدرتها با اینکه نرخ نفت پایین قرار بگیرد، میکنند برطرف شود و نرخ عادلانهای برای نفت تعیین شود.

درآمدهای مالیاتی فوقالعاده افزایش پیدا کرده است؛ بهخصوص مالیات بر ارزش افزوده که حتی مسئولان هم هیچ زمان پیشبینی نمیکردند که چنین ارقامی وصول شود. مردم همکاری کرده و پرداخت کردند. این اتفاق تا حد زیادی از کسری منابع را جبران میکند.

وابستگی ما به نفت کمکم رو به کاهش است. فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «روزی برسد که نیازی به بودجه نفت نداشته باشیم و در چاهها را ببندیم و نفت برای کارهای عمرانی استفاده شود» در حال جامه عمل پوشاندهشدن است.

کاهش قیمت نفت میتواند فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور باشد، به طور کلی بودجه ما خیلی به نفت وابستگی ندارد و تنها درصد محدودی است که باید با تلاش مردم و مسئولان جبران شود. برای همین بهتر است که از بودجه عمرانی کم نشود. این مسئله در بودجه سال آینده هم وجود دارد و بخش عمرانی در بودجه ضعیفتر دیده شده است.


https://shoma-weekly.ir/cOfiSA