نگاه

کار، محور پیشرفت مستمر جامعه

حضور رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در جمع کارگران به عنوان ادای احترام و تشکر از کار و کارگر ایرانی مهمترین و ارزشمندترین اقدام سرمشق‌ساز رهبری برای مسئولان نظام و مردم است.
حمیدرضا ترقی
Taraghi.ir

حضور رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در جمع کارگران به عنوان ادای احترام و تشکر از کار و کارگر ایرانی مهمترین و ارزشمندترین اقدام سرمشق‌ساز رهبری برای مسئولان نظام و مردم بود. در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، معظم له ضمن توجه عملی جدی به موضوع تولید با این اقدام عملاً حرمت کار و کارگر را در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. معظم له با اشاره به بوسیدن دست یک کارگر توسط وجود مقدس نبی اکرم(ص) پیامبر بزرگوار اسلام آن را یک درس تاریخی برای بشریت و مسئولان نظام اسلامی دانسته و آن را به عنوان میزان ارزش‌گذاری اسلام به کار و کارگر تلقی نمودند.
انواع کار
به تعبیر مقام معظم رهبری کار شامل انواع اقدامات و تحرکات انسان است که به موجب آن ارزش افزوده‌ای بر روی ماده خاصی صورت گیرد که شامل موارد زیر می‌باشد: 1- کار یدی2- کار فکری 3- کار جسمی 4- کار علمی 5- کار مدیریتی
بنابر این معلم نیز که با کار فکری و علمی انسان می‌سازد و انسان فاقد علم و دانش و هنر را به انسانی دانا و هنرمند تبدیل می‌کند و ارزش افزوده‌ای را برای او پدید می‌آورد به تعبیری کارگر نیز تلقی می‌شود. طبق این شمول کلیه کسانی که با تلاش‌های یدی و فکری و علمی و مدیریتی موجب حرکت و پیشرفت جامعه می‌شوند و حیات جامعه را تجلی می‌بخشند کارگر تلقی شده و از این بعد نیز کارشان ارزشمند و حیات‌بخش است.
ارزش کار
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی کار را مثل روحی می‌دانند که اگر در سرمایه و انرژی و مواد اولیه و غیره دمیده شود آنها را به موجود قابل مصرف تبدیل می‌کند، لذا اگر کار نباشد، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات هیچکدام برای انسان مفید نخواهد بود.
نگاه به کارگر در نظام‌های سوسیالیستی
در نظام‌های سوسیالیستی و کمونیستی که شعار حمایت از کارگر داده می‌شود پز کارگری می‌دهند، همانطور که ثروت در غرب در دست عده‌ای خاص در گردش است، در این نوع حکومتها هم ثروت در دست دولت است و مردم کارگر دولت هستند و دولت مالک درآمد مردم و کارفرمای آنهاست، در این نوع حکومتها دولت ناظر بر کار، عامل کار و به نوعی صاحب کار شناخته می‌شود و هر روز دولت بزرگتر می‌شود.
در نتیجه این سیاست، مردم که کارگران دولت شناخته می‌شوند، انگیزه کار را برای تولید بیشتر از دست می‌دهند زیرا ثمره کار خود را فوراً نمی‌بینند و در نتیجه جوامع سوسیالیستی به لحاظ پیشرفت و رشد از جوامع غیرسوسیالیستی عقب‌تر می‌افتند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: یک عده‌ای در یک برهه‌ای حکومت به اصطلاح کارگری تشکیل دادند و چند ده سال دنیا را مشغول کردند، خیری از آنها به کارگر نرسید، مدیران کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی، بهره‌های کلان را از جوامعشان بردند، فرمانروایی کردند، قدرت‌نمایی کردند، در زندگی مثل بقیه طواغیت عالم کامرانی کردند، به اسم کارگر، این دروغ است، این تعارف است.
نگاه اسلام به کار و کارگر
ازنگاه رهبر فرزانه انقلاب؛ اسلام با کارگر صادق است
- کار ارزش است و ارزش آفرین.
- دانش، مرهون کار است. دانش با کار توسعه و دوام پیدا می‌کند.
- کار محبوب است. شغل قداست دارد. معظم له می‌فرمایند: تقدس کار و تکریم کارگر باید در رأس برنامه‌ها باشد و در منطق اسلام، کار عمل صالح و عبادت است که این جایگاه و ارزش کارگر را در نظام اسلامی نشان می‌دهد.
- در اسلام بیکاری منفور است و امام صادق(ع) می‌فرمایند، خداوند متعال بیکاری را دشمن انسان می‌داند.
- اسلام کسب معیشت از طریق کار را واجب شمرده، پیامبر(ص) می‌فرمایند استفاده از صدقه و زکات برای شخص بی نیاز، نیرومند، سالم، صاحب مهارت و توانایی جایز نیست.
- از نگاه اسلام کار رفع فقر می‌کند. امام باقر(ع) می‌فرماید، هر کس برای بی‌نیازی از مردم و تلاش برای رفاه خانواده و مهربانی و خیرخواهی به همسایه در طلب مال و امکانات زندگی بر آید روز قیامت در حالی که صورتش همچون بدر درخشان است خداوند را ملاقات می‌کند.
بنابر این نگاه به تعبیر مقام معظم رهبری، کارگران عزیز، در هر بخشی و در هر جایی که مشغول هستند کار را عبادت بدانند، این کاری که کارگران برای توسعه و پیشرفت کشور می کنند یک عبادت قطعی است، کارگران قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آنها چقدر در سرنوشت یک ملت موثر است.
اقداماتی که در تقویت کار باید بشود
رهبر معظم انقلاب در این دیدار چند نکته مهم را در رابطه با حمایت از کار فرمودند که قابل تأمل است:
1- تقویت مهارتها در محیط کار
2- توانمندسازی نیروی کار
3- اصلاح نگرش مدیران نسبت به کارگر
4- ایجاد احساس امنیت شغل و کار برای کارگر و سرمایه‌گذار
توجه به موارد فوق موجب اتقان در کار و تولید شده و کیفیت تولیدات را بالا برده و آن را قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی و داخلی می‌سازد و رابطه بین کارگر و سرمایه‌گذار را تصحیح کرده و امنیت برای هر دو را میسر می‌سازد و خود بخود زمینه پیشرفت و توسعه و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های بیشتر شغلی را فراهم خواهد کرد. انشاءالله


https://shoma-weekly.ir/BUaCat