ادب و هنر

کارگردانان مصری تلاش‌ها برای سرقت انقلاب مصر را به ایران می‌آورند

احمد صلاح سونی کارگردان و مستندساز مصری، درباره آخرین اثر او و برادر مصطفی صلاح سونی گفت: فیلم مستند جدیدی را با عنوان «چشمان آزادی ... خیابان مرگ» تولید کرده‌ایم. وی افزود: قرار است با این فیلم مستند امسال در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش شرکت کنیم.


احمد صلاح سونی کارگردان و مستندساز مصری، درباره آخرین اثر او و برادر مصطفی صلاح سونی گفت: فیلم مستند جدیدی را با عنوان «چشمان آزادی ... خیابان مرگ» تولید کرده‌ایم.
وی افزود: قرار است با این فیلم مستند امسال در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش شرکت کنیم.
این کارگردان مصری درباره موضوع این مستند نیز گفت: 18 نوامبر 2011 در آستانه پایان نخستین سال پس از انقلاب مصر مردم متوجه توطئه‌ای علیه انقلاب این کشور شدند و همه جریان‌ها و احزاب در روز جمعه‌ای که «جمعه تنها خواسته» نام گرفت به خیابان‌ها ریختند.
وی افزود: در پایان این روز و با خالی شدن بخشی از خیابان‌ها توسط جریان‌های اسلامی و احزاب دیگر نیروهای پلیس و ارتش به اعتصاب‌کنندگان در میدان التحریر حمله کردند تا آن را خالی کنند که بسیاری از اعتصاب‌کنندگان کشته شدند.
این کارگردان مصری با اشاره به استفاده از سلاح‌های جدید در این حمله و گازهای سمی ممنوعه بین‌المللی، گفت: آن حوادث دارای ویدئوی مشهوری است که نشان از باقی ماندن جسد شهدای آن روز در کنار انبوهی از زباله دارد و این نمونه‌ای از نقض حقوق بشر بود که منجر به شهادت 45 نفر و زخمی شدن بیش از 2 هزار نفر شد.
وی  با اشاره به اسم فیلمش «چشمان آزادی ... خیابان مرگ» افزود: در پی این حمله بسیاری از مردم از ناحیه چشم مورد اصابت قرار گرفتند که در راس آنها «دکتر احمد حراره» بود که چشم راست خود را در روز 28 ژانویه 2011 از دست داده بود و چشم چپش را در این حوادث که معروف به حوادث «محمد محمود» شد از دست داد.
صلاح سونی ادامه داد: معرکه «محمد محمود» خطی جدا کننده برای شکستن کرامت مصری‌ها و بازگشت به وضع سابق و یا حفاظت از کرامت مصری‌ها که در انقلاب 25 ژانویه بود و ما این را در فیلم خود دنبال می‌کنیم.
این کارگردان مصری همچنین درباره کار دیگرش گفت: هم‌اکنون در حال ساخت فیلم جدیدی با عنوان «تمرین انقلاب» هستیم که به حوادث پیش از انقلاب مصر می‌پردازد و با مرور کامل حوادث انقلاب 18 روزه مصر با انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور به پایان می‌رسد.

https://shoma-weekly.ir/dB13Ni