نگاه

کارنامه سال ۹۳ از شعار تا عمل

اگر چه قدم‌های مهم و مؤثری توسط دولت برداشته شده است ولی متأسفانه کافی نیست و نتوانسته اقتصاد مقاومتی را پیاده کند و حربه تحریم را از دست دشمن بگیرد.
سال ۹۲ که حماسه حضور مردم در انتخابات را محقق دیدیم، حماسه اقتصادی نیز با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی تحقق یافت. آنگاه مقام معظم رهبری در فروردین سال ۹۳ امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری فرمودند. رهبر معظم انقلاب فرهنگ را از اقتصاد هم مهمتر دانستند و از تأثیر بیبدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانونگرایی و خانواده یاد کردند.

ایشان خواستند که اقتصاد ایران به گونهای قوی شود که هیچ تکانهای درجهان و آمریکا یا غیرآمریکا نتواند با یک نشست و برخاست روی اقتصاد در معیشت مردم اثر بگذارد.

در سال ۹۳ باید همه تلاش میکردند تا سالی همراه با جهش اقتصادی و فرهنگی و رسیدن به خواستههای به حق حضرت آیت الله خامنهای از مردم و مسئولین نظام باشد.

گزارش اقدامات

در حوزه اقتصاد، دولت بدنبال ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، از سوی معاون اول رئیس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامهریزی مأموریتی داده شد که منجر به اقدامات زیر شد. ۱- دستور برای تهیه برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی

۲- تدوین ۹۶ هدف و ۱۸۱ سیاست اجرائی و۶۸۷ برنامه عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

۳- تشکیل چندین همایش و کنفرانس در این خصوص

۴- در حوزه فرهنگ بعضی مهمترین کار دولت را مجوز تکخوانی زن و تحولی در سینما و در بخش غیردولتی جشنواره عمار و ساخت فیلم حضرت محمد (ص)، مجیدی و تجلیل رهبری از فیلم شیار ۱۴۳ و کتابهای دفاع مقدس میدانند و قانون امر به معروف و نهی از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی

انتظارات برای سال اقتصاد و فرهنگ

- انتظار این بود که طبق سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی دولت زمینه مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی را تسهیل و تشویق میکرد در حالی که نرخ مشارکت مردم از ۶/۳۷ به ۲/۳۷ در سال ۹۳ کاهش یافته است.

- انتظار این بود که ضریب جینی کاهش مییافت ولی متأسفانه فاصله طبقاتی افزایش یافته است.

- انتظار این بود که دانشگاه به سوی توسعه صادرات دانش بنیان برود ولی به علت بیتوجهی به این موضوع مهم در انتصابات دانشگاهی و وزارت علوم این امر هم محقق نشد.

- انتظار این بود که بهرهوری در اقتصاد ملی با بهبود رقابت در بخشهای مختلف اقتصادی بالا رود ولی شورای رقابت همچنان در تعیین قیمت خودرو مانده چه رسد به ایجاد رقابت در بخش خصوصی در اقتصاد.

- انتظار این بود که هدفمندی یارانه‌‌ها بهسوی عدالت اجتماعی جهت داده شود ولی متأسفانه هنوز این مهم محقق نشده است و ثروتمندان هم از آن استفاده میکنند.

- انتظار این بود که کالاهای استراتژیک در این کشور ساخته و عرضه شود و از بیرون نیاید و مصرف مردم متمرکز در کالای داخلی باشد. ولی این امر تحقق نیافته است و حتی بنزین که در داخل تولید میشد با سیاسیکاری دوباره وارد شد.

- انتظار این بود که الگوی مصرف در جامعه با فرهنگسازی صدا و سیما و دولت اصلاح شود، ولی نشد.

- انتظار این بود که صادرات افزایش یابد ولی در سال ۹۲، ۳۱ میلیارد دلار بود که امسال تا کنون به ۲۹ میلیارد دلار رسیده و با افزایش خوشبینانه ۵ میلیاردی در بقیه سال، رشد آنچنانی نداشتهایم.

- انتظار میرفت که هزینههای دولت کاهش یافته و درآمدهای مالیاتی از ثروتمندان افزایش یابد و وابستگی بودجه به نفت به حداقل برسد.

- انتظار میرفت که با تقویت بخش تولید و بنگاههای اقتصادی کوچک، تولید از رکود نجات یافته و جلوی تعطیلی کارخانجات گرفته شود ولی روند ورشکستگی کارگاههای کوچک ادامه یافته و موانع تولیدبرطرف نشد.

- انتظار میرفت با قانون رونق کسب و کار، این مشاغل رونق یافته و فعال شوند، ولی این هم بر عکس شده نه تنها رونقی در کسب و کار پدید نیامده بلکه ساخت و ساز مسکن که ۲۰۰ شغل را فعال میکرد، از کار افتاده و بسیاری مشاغل دیگر نیز با پایینترین ظرفیت کار میکنند.

مطالبه مردم و رهبری در حوزه فرهنگ این بود که: سبک زندگی مردم اسلامی شود، فعالیتهای دینی و مذهبی در مساجد، مدارس، کانونهای فرهنگی، حوزههای علمیه، فرهنگسراها و... تقویت شود و معرفت دینی مردم افزایش یابد.

مطالبه رهبری این بود که بخش فرهنگ در بودجه از مظلومیت خارج شود ولی همچنان مظلوم است.

مطالبه رهبری این بود که در بخش فرهنگ از نیروهای جوان و خلاّق و انقلابی و متدیّن استفاده شود.

مطالبه رهبری این بود که بخش فرهنگ با میکروبهای فضای فرهنگی کشور مبارزه جدی بنماید و اجازه ندهد فضای فرهنگی که مردم استشمام میکنند، مسموم شود.

جای خالی عزم ملی و مدیریت جهادی

بخش دیگر نامگذاری سال جاری به دو فرمول مهم رهبری برای تحقق اقتصاد و فرهنگ اسلامی و مقاومتی مربوط میشد، زیرا رسیدن به اقتصاد مقاومتی و فعال و فرهنگ مقاوم در برابر تهاجمات دشمن بدون عزم ملی همه مردم و برخورداری از مدیریت جهادی و بسیجی و انقلابی امکانپذیر نیست.

ایجاد عزم در مردم نیاز به فرهنگسازی وسیع و گسترده دارد و برخورداری از مدیریت جهادی نیز لازمهاش تقویت انگیزه معنوی کارکنان و بهکار نگرفتن کسانی است که به اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و جز تسلیم در برابر غرب چارهای بهنظرشان نمیرسد.

اگر این عزم ملی در جامعه بهوجود آید اسراف از بین میرود.

اگر این عزم ملی در جامعه پدید آید، الگوی مصرف اصلاح میشود.

اگر مدیریت‌‌ها در بخش اقتصاد و فرهنگ جهادی شود حرکت بهسوی رشد و پیشرفت سرعت خواهد گرفت و قدرت ریسک بالا میرود و در نتیجه میدانی برای افراد فاقد انگیزه باقی نمیماند.

بنابراین در ارزیابی مختصر از تحقق شعار سال میتوانیم بگوییم که اگر چه قدمهای مهم و مؤثری توسط دولت برداشته شده است ولی متأسفانه کافی نیست و نتوانسته اقتصاد مقاومتی را پیاده کند و حربه تحریم را از دست دشمن بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/TTEnHX