نگاه

چگونگی تغییر محاسبات مسئولان توسط دشمن

تغییر محاسبات مسئولان از نگاه اتاق فکر دشمن امری راهبردی از راهبردهای چند وجهی و جایگزینی است که در بسته آشوب‌های داخلی، تجزیه‌های قومی، کودتاها، جنگ 8 ساله، درگیری‌های ایذایی، ناامنی‌های خاص، ترورها، تهدیدها، جنگ نرم و در نهایت تحریم‌ها و به تبع آن مذاکرات، طراحی می‌شود و در فرایند یارگیری دشمن یارانی معدود ولی پر سروصدا به استخدام این راهبرد در می‌آیند.

نصر عزیزی- در رویکردهای نفوذ دشمنان یکی از فرازهای هشدار مقام معظم رهبری تغییر محاسبات مسئولان توسط دشمن بوده که با کلید واژه نفوذ، حداقل 60 بار در سال جاری مورد رصد ایشان بوده است.

علامت و نشانههای تغییر محاسبات را از چند طریق میتوان در مواضع مسئولان تشخیص داد: اول از طریق فاصلهگیری از آرمانهای انقلاب اسلامی و امام راحل که در گفتار و رفتار و نحوه موضعگیری مسئولان مشهود است. حالت ساده آن تطبیق دادن سیره نظری و عملی و رفتاری آنها با اسناد مشهود و مکتوب و شفاهی مواضع امام راحل و مقام معظم رهبری است.

دوم از طریق ترس و یا خضوع و یا شجاعت گریزی آنان در بیان مواضع و یا تحلیل شرایط و یا قاطعیت در مورد تجاوزات مادی و معنوی دشمنان و یا زیادهخواهیهای آنها مشهود است که توأم با توجیهات غیرواقعی و غیرمنطقی و سندگیری از سیره مذاکره ائمه اطهار و مصلحتاندیشیهای افراطی میباشد. مصادیق آن را میتوان با اندکی دقت فهرست نمود.

سوم تحلیل و توجیهات غلط و نادرست و بهدور از واقعیت و اعتماد ناخواسته به پلنگ تیز دندانی که گاهی روباه صفتانه فقط و فقط به طعمه خویش مینگرد، که متاسفانه آثار این رویکرد را در برخورد با موضوع برجام با وجود همه تلاشهای مسئولانه و صادقانه آن مشاهده میشود.

نکته حائز اهمیت این است که تغییر محاسبات مسئولان از نگاه اتاق فکر دشمن امری راهبردی از راهبردهای چند وجهی و جایگزینی است که در بسته آشوبهای داخلی، تجزیههای قومی، کودتاها، جنگ 8 ساله، درگیریهای ایذایی، ناامنیهای خاص، ترورها، تهدیدها، جنگ نرم و در نهایت تحریمها و به تبع آن مذاکرات، طراحی میشود و در فرایند یارگیری دشمن یارانی معدود ولی پر سروصدا به استخدام این راهبرد در میآیند.

اگر از دهه اول انقلاب بگذریم، در دهههای دوم و سوم و سالهای اخیر فتنه سال 78 و یا راهبرد نرم مانور تجمل در دولت سازندگی و له نمودن محرومان، سیل اعزامهای به خارج بورسیههای اصلاحطلبان در این دو دهه، نفوذ جاسوسان و تئوری توهم توطئه، فجایع دوران دوم خردادیها و تحصنها و برنامههای مجلس ششم و نگاه رسانهای این جریان برای بسترسازی کودتای نرم و فتنه سال 88 و دهها مورد حاشیههای آنها، جملگی در پروژه تغییر محاسبات بعضی ازمسئولان قرار داشت که مردم و رهبری و جریان حزب الله با تیزبینی درایت و اطلاعات کامل وصبوری و احترام به آرامش و امنیت مردم با رصدگیری هوشمندانه تا کنون این شرایط را به نفع انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) پشت سرگذاشتهاند.

باید هوشیار باشیم که مقام معظم رهبری ضمن تحلیل و تشریح صفت سهلاندیش و یا بی تفاوتی بعضی از مسئولان و یا اثرگذاران بر افکارعمومی، جامعه را به هوشمندی در خصوص شیوههایی فرا میخوانند که منجر به برنامه تغییر محاسبات مسئولان میشود که بعضی از این شیوهها عبارتند از:

1- مطالعه روی لایه مدیریتی و کارشناسی در سطوح کلان و میانی و اجرایی که در کانونهای حساس تصمیمگیری و تصمیمسازی قرار دارند. آدرسهایی که آمریکاییها از برون رفت دهها مؤسسه و اندیشکده مطالعاتی و تحقیقاتی خود در مورد ایران دادهاند، منتشر شده و قابل کتمان نیست حتی دستور کارهای عملیاتی آنها نیز تدوین و صادر و ابلاغ شده است.

2- شناسایی اشخاصی که بهصورت طبیعی باید ویژگیهای شخصیتی و سابقه انقلابی یا بی تفاوتی، روانشناسی شخصیت، سهم جهادی و یا ایثارگری، آزمون غیرت و یا بی تفاوتی، گرایش و میل به رفاهطلبی و مادیات، بررسی ذائقههای سیریناپذیری و یا تقوای پرهیز، نوع مراودات و ارتباطات و جایگاه خانوادگی آنها در دستور کار است برای مثال همسر مسئولی که حجاب چادر داشت و آن را تبدیل به نوع ضعیفتری از پوشش نموده، سوژه خوبی برای میزان تقید است.

3- یکی از شاخصهای طعمهگیری مسئولان در هر رده مسئولیتی کار و مطالعه روی شاخص ایمان، تقوا، تعهد، پاکدستی، حساسیتهای مالی، همراهی با محرومان، مردمداری، سادهزیستی، ایثارگری، نوع ارتباطات و... برای مطالعه روی تغییر محاسبات است. این فاجعه در زمان حاکمیت و تخاصم معاویه با یاران حضرت امام حسن اتفاق افتاد و در زمان ما هم مصادیق مشخصی دارند اگر چه قطراتی درحاشیه دریای وفاداری وفاداران تا آخر خط باشند.

4- پروژه نفوذ به اشکال مختلف، با رویکردهای مختلف، با شگردها و حیلههای متفاوت، با واسطه و بی واسطه، از دور و نزدیک، با ارتباطات محاسبه شده، با بهانههای مختلف، با ظاهری مقبول، با شگردهای منافقانه و چاپلوسانه و حتیالامکان نزدیک شدن به مسئولان همواره در دستور کار بوده و هست و خواهد بود. سادهترین و بی کفایتترین مسئول کسی است که با پی نبردن به عمق دشمنی و توطئههای دشمن و با سادهانگاری و سهلاندیشی و گاهی با حسن ظن فراوان و اعتماد بالا به اطرافیان نفوذ را انکار کند. کسانی که سالها در کنار مسند اصلاحطلبان در بالاترین نهادهای حساس جیرهخوار سازمان سیا بودهاند و مورد اعتماد این جریان، درحال حاضر آن طرف مرزها بهصورت علنی در خدمت آمریکا و انگلیس هستند.5- نکته مهمتر اینکه ارائه اطلاعات و تحلیلهای غلط و حتی خبرنامههای سری از جانب نفوذیها برای تغییر محاسبات به روشنی روز در مواضع و رفتارها و مصاحبههای بعضی مشهود است البته غالب این را صرف نظر از ضعفهای اخلاقی و شخصیتی و اعتقادی باید به سهلاندیشی نسبت داد که تاثیرپذیری از القائات را زیاد، دفاع از ضعفها را افزایش داده و بی توجهی به همپوشانی تحلیلهای چند وجهی داخل و خارج و اقدامات تحریم و ضعفهای ناشی از بی برنامگی و فقدان شجاعت در تصمیمات ریسکمدار و کوتاهیهای مدیریتی، چنان شرایطی از نارضایتی را ایجاد مینماید که قرار گرفتن در فرایند تغییر محاسبات بدون حساسیت و امری عادی تلقی میشود.

https://shoma-weekly.ir/ErSekc