نگاه

چگونگی تعامل دولت و مجلس

دکتر اسدالله بادامچیان- رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان از سه قوه همه مسئولان را به همدلی، همفکری، همکاری صمیمانه و تلاش جدی برای حمایت از تولید ملی فرا خواندند.
معظم له حمایت از تولید ملی را نیازی ضروری در برابر تدارک گسترده معاندان و مخالفان نظام اسلامی دانستند.
رهبر انقلاب به قوای مجریه و مقننه توصیه فرمودند امروز کشور در عرصه‌های مختلف نیازمند تلاش، تحرک، نوآوری و ابتکاراست ولازمه آن همفکری و تدبیر و همراهی مسئولان به ویژه در دولت و مجلس است.
این رهنمودهای ولی فقیه عادل، یک تکلیف شرعی و الهی است وهمه باید در تحقق آن بکوشیم. لازمه آن تعامل و همراهی دولت با مجلس است و آمادگی مجلس برای اجرای برنامه‌های دقیق برای این تکلیف ولایی با دولت است. مجلس این آمادگی را داشته و دارد. غیر از دو گروه در مجلس، یکی منتقدان جدی دولت و دیگری وابستگان افراطی به دولت اکثریت مجلس هشتم و اکثریت مجلس نهم در جهت تعامل با دولت بوده و خواهند بود.علت این است که دولت، قوه مجریه و اجرایی خانه ملت باید باشد مهم سیاستهای دولت است.
متأسفانه دولت احمدی نژاد در ماههای گذشته، به جای همراهی خواستن از مجلس و نمایندگان ملت درصدد اجرای خواسته‌های خود و بی اعتنای به مجلس بوده است.  تأخیر در بودجه، یکی از این موارد بود که امسال هیچ بهانه‌ای هم نبود باز مجلس حتی به جای بودجه دو دوازدهم تنخواه به دولت را تصویب کرد و این نهایت تعامل مجلس بود.
یا در جریان ده میلیون نفر را که رئیس جمهور می‌خواست با نظر مجلس از دریافت یارانه حذف کند تذکر داد که در شب عید و به طور ناگهانی این اقدام ضرر جدی برای کشور و حتی دولت دارد. یا در مورد استیضاح وزیر کار که درخواست تعدادی از نمایندگان بود، مجلس همراهی نکرد. یا در مورد واریز بخش دوم یارانه‌ها، مجلس مجبور شد، با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که تورم شدیدی را می‌آورد مخالفت کند. ولی باز علیه دولت حرفی و اقدامی نکرد. همه این امور می‌رساند که دولت باید برای تعامل با مجلس، تحولی جدی در سیاستها و برنامه‌ها و مدیریت‌هایش پدید آورد. واقعیت این است که دولت باید برای مسأله ملی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، در مدیریت‌های ذیربط، در تعاملات با گروههای اصولگرای کشور تغییرات جدی در خود پدید بیاورد و همدلی و همفکری و همراهی را با مجلس و نمایندگان ملت رقم زند تا بتواند در انجام وظایف ولایی خود و در این مسأله ملی توفیق بیابد.
منتظر این تحول همه جانبه در دولت هستیم.

 

https://shoma-weekly.ir/FbwLF1