نگاه

چگونه می خواهند حیفا و تل‌آویو را حفظ کنند؟

آمریکایی‌ها امروز گرفتار مخمصه سوریه هستند . اگر عقب نشینی کنند معلوم می‌شود کلاهشان پشمی ندارد و یک ببر توخالی هستند و دیگر تهدیدهای‌شان اثری در عقب نشینی دولت ها و ملت ها ندارد . اگر حمله کنند لعنت و نفرین مردم جهان را به خاطر نقض حقوق بین الملل و نقض حقوق بشر به جان خریده‌اند . ضمن اینکه ابعاد این آتش افروزی معلوم نیست همان باشد که آنها محاسبه کرده‌اند
محمدکاظم انبارلویی- موافقت کمیته روابط خارجی سنا با حمله به سوریه به دو دلیل بوده که جان کری وزیرخارجه آمریکا در دیدار با آنها با ذکر این دو دلیل آنها را متقاعد کرده که رضایت به جنگ بدهند.
دلیل اول جان کری این است که ما در این حمله هزینه ای پرداخت نمی‌کنیم . سه کشور عربستان ، قطر و امارات مخارج حمله را تقبل کرده‌اند . لذا حمله بانی دارد و عضه هزینه های آن را نخورید.
دلیل دوم اینکه ما سربازی به سوریه نمی‌فرستیم که مثل افغانستان و عراق تلفات بدهیم . حمله صرفا موشک باران از سوی ناوگان آمریکا در مدیترانه و خلیج فارس خواهد بود و نیز بمبارانهای پیاپی توسط هواپیماهای دور پرواز، لذا تلفات هم نداریم.
اعضای زبان بسته کمیته روابط خارجی سنا با  10 رای موافق و 7 رای مخالف، با حمله به سوریه موافقت کردند!
اوباما امیدوار است با همین استدلال انسانی ، معنوی جان کری موافقت کنگره را هم جلب کند!
اگر چنین اتفاقی بیفتد در فهم قرائت جدیدی از حقوق بشر به روایت کنگره و سنا باید رساله‌های حقوق بین‌الملل تهیه شود!
هزاران نفر در صدور تروریسم آن هم از نوع تکفیری و سلفی به سوریه از سوی آمریکا و شرکای عرب آنها طی دو سال گذشته به طرز فجیعی کشته شدند ، دهها هزار نفر زخمی و میلیونها تن در سوریه آواره شده اند آمریکایی‌ها امروز به این نتیجه رسیده اند این برای احترام به حقوق بشر و صیانت از آن کافی
نیست . باید از راه دور صدها هزار نفر را با بمب و موشک هدف قرار دهند تا به عنوان حکومتی که دموکراسی و حقوق بشر را در جهان نمایندگی می‌کند به وظایف انسانی خود عمل کنند!
جامعه جهانی با قدرت در برابر این قرائت از حقوق بین الملل و حقوق بشر در برابر کاخ سفید و اوباما ایستاده است.
شورای امنیت سازمان ملل این وحشیگری نظامی را بر نمی تابد آمریکایی‌ها از شورای امنیت ناامید هستند . با آنکه در خیلی از بحران‌های جهانی که منجر به نقض حقوق بین الملل شد، چین و روسیه را شریک جنایات خود کرده‌اند اما این بار از راضی کردن آنها نا امیدند.
مفاد منشور سازمان ملل بویژه ماده 1و2و3و4 به آمریکا اجازه چنین جنگ افروزی را نمی دهد . اما آمریکایی‌ها با عبور از آن می خواهند جنایات خود را در خاورمیانه کامل کنند. حتی اروپا متحد همیشگی آمریکا حاضر نیست پای اعلام جنگ آمریکا علیه سوریه انگشت تایید بگذارد اما آمریکایی‌ها همچنان دست به ماشه بمب‌ها  و موشک‌های خود عربده کشی می‌کنند.
اوباما و جان کری حاضر نیستند اعتراض مردم جهان و حتی اکثریت ملت آمریکا را به این جنگ افروزی  که در نظرسنجی ها اعلام شده ،بشنوند فریادهای ضد جنگ از پنج قاره جهان به گوش می رسد.
چرا آمریکا می خواهد چنین ننگی را بپذیرد ؟ پاسخ روشن است. سوریه یک حلقه از حلقه های مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیستی است. این حلقه باید با تروریسم از درون و حمله خارجی از بیرون نابود شود.
آمریکایی‌ها امروز گرفتار مخمصه سوریه هستند . اگر عقب نشینی کنند معلوم می‌شود کلاهشان پشمی ندارد و یک ببر توخالی هستند و دیگر تهدیدهای‌شان اثری در عقب نشینی دولت ها و ملت ها ندارد . اگر حمله کنند لعنت و نفرین مردم جهان را به خاطر نقض حقوق بین الملل و نقض حقوق بشر به جان خریده‌اند . ضمن اینکه ابعاد این آتش افروزی معلوم نیست همان باشد که آنها محاسبه کرده‌اند . سه کشور عربستان ، قطر و امارات با همگرایی با کفار علیه یک دولت عرب و مسلمان وارد جنگ می شوند. اگر دامنه جنگ به این سه کشور کشیده شود  باید آمریکاییها پاسخ دهند امنیت انرژی خود و جهان را چگونه می خواهند تامین کنند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی که آتش بیار اصلی معرکه است چگونه می خواهد حیفا و تل‌آویو و دیگر شهرهای خود را از خطر قدرت موشکی سوریه در امان نگه دارد . همه این شرات‌ها نشان می دهد که جامعه بین الملل عاجز از حل مشکلات خود از طریق گفتگو و مفاهمه بر سبیل مسالمت است . گفتگو از طریق بمب ، موشک و غرش تانک‌ها و صدای مسلسل‌ها  هیچ گاه برای بشریت آبرو و حیثیت به بار نیاورده است . مردم جهان در هزاره سوم وقتی صدای جنگ را در این ابعاد می شنوند نمی توانند خشم و نفرت خود را از جنگ افروزان پنهان کنند .بالاخره مقامات کنگره و کاخ سفید مجبورند به این فریادها اعتنا کنند. شاید آن روز خیلی دیر و پشیمان کننده باشد.


https://shoma-weekly.ir/JjOovU