ادب و هنر

چون نوش دارو بعد از ...

اوایل سال 66 پس از شهادت تعدادی از همکاران‌مان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار داشتیم. ایشان در این دیدار خصوصی حدود یک ساعت درباره برنامه روایت فتح صحبت کردند و بیش از هر چیز روی متن برنامه‌ها تأکید فرمودند. بعد از ما پرسیدند: نویسنده این برنامه کیست؟ شهید مرتضی آوینی کنار من نشسته بود. از قبل به ما سپرده بود درباره او صحبت نکنیم. ما سعی کردیم از پاسخ به پرسش آقا طفره رویم، اما آقا سؤال را با تأکید بیشتر تکرار کردند. ما ناچار شدیم بگوییم سید مرتضی. آقا فرمودند: «این متون شاهکار ادبی است و من آن‌قدر هنگام شنیدن و دیدن برنامه لذت می‌برم که قابل وصف نیست.»
حسین قائمی- آدم ها همیشه بر اساس داده ها و رفتارهایی که دارند شناخته می شوند. این تصاویر در ذهن اطرافیانشان اثری دارد که همین اثر باعث شناخت می شود. از این رو با مراجعه به خاطرات نزدیکان و اطرافیان میتوان برآیندی از رفتارها و شخصیت یک فرد به دست آورد.

«شهید فرهنگ» عنوان کتابی است که در آن شهید سیدمرتضی آوینی در آینه خاطرات دوستان و اطرافیان به خواننده معرفی شده و این کتاب تصویری متفاوت و دیگرگونه از کتابهای بیوگرافی و زندگینامه است. سید مرتضی آوینی هنرمند و متفکر مسلمانی که در زمان خودش فهم نشد و حتی از جانب برخی دوستانش مورد بی مهری قرار گرفت. هنرمندی که درد اسلام و انقلاب اسلامی داشت و برای اعتلای آن از شنیدن حرف تا خوردن چماق باکی نداشت. «روایت فتح»، یکی از آن نامهایی است که با شهید آوینی عجین شده و شنونده بی درنگ پس از شنیدن آن یاد این شهید میافتد. شهیدی که دوربین به دست گرفت و تصاویری از جنگ را ثبت و ضبط کرد تا کیلومترها آن سوتر از جبههها مردم با واقعیت جنگ روبه رو شوند.

اوایل سال 66 پس از شهادت تعدادی از همکارانمان با حضرت آیتالله خامنهای دیدار داشتیم. ایشان در این دیدار خصوصی حدود یک ساعت درباره برنامه روایت فتح صحبت کردند و بیش از هر چیز روی متن برنامهها تأکید فرمودند. بعد از ما پرسیدند: نویسنده این برنامه کیست؟ شهید مرتضی آوینی کنار من نشسته بود. از قبل به ما سپرده بود درباره او صحبت نکنیم. ما سعی کردیم از پاسخ به پرسش آقا طفره رویم، اما آقا سؤال را با تأکید بیشتر تکرار کردند. ما ناچار شدیم بگوییم سید مرتضی. آقا فرمودند: «این متون شاهکار ادبی است و من آنقدر هنگام شنیدن و دیدن برنامه لذت میبرم که قابل وصف نیست.» او در بیان حقیقت باکی نداشت و خدا را ملاک تمام اعمالش قرار داده بود تا جایی که افعال شخصی را نیز جز برای کسب رضایت الهی انجام نمیداد. «چند سال از انقلاب گذشته بود که مرتضی سیگارش را ترک کرد. دلیلی که برای این کار ذکر کرد این بود که آقا امام زمان (عج) در همه حال ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. در این صورت من چه طور میتوانم در حضور ایشان سیگار بکشم؟ اینگونه بود که دیگر هرگز لب به سیگار نزد. در مورد هر آدم سیگاری این احتمال، هر چند ناچیز وجود دارد که یک روزی سیگار بکشد، ولی در مورد آقامرتضی این امر کاملاغیر ممکن بود؛ چون ارادهاش از اراده حق ناشی می‌‌شد. همان موقع باید میفهمیدم که شهید میشود.»

این کتاب را که انتشارات دفتر نشر معارف منتشر کرده اثری است که در آینه خاطرات اطرافیان آوینی را به خواننده نمایانده است. در این کتاب خاطراتی کوتاه و بعضا بلند از این شهید نقل شده که تصویری درست از شهید آوینی در ذهن مخاطب ایجاد میکند و اگر فرد علاقهمند کتابی زندگینامه از این شهید مطالعه کند میتواند یک تصویر مناسب در ذهنش از آوینی شکل دهد. این کتاب با یک قلم روان و خواندنی که صمیمیت دارد خواننده را به خود جذب میکند و ذهن او را درگیر میکند و تا پایان کتاب را مطالعه خواهد کرد. از این رو کتاب «شهید فرهنگ» اثری است که خوانندگان از آن استقبال میکنند.

https://shoma-weekly.ir/EGXcGC