ادب و هنر

چند نکته در خصوص ساعات طلایی پخش در تلویزیون

متاسفانه سالهاست که دست اندرکاران تلویزیون نسبت به مقوله ی مهمی تحت عنوان "ساعت طلایی" یا "ایام طلایی" پخش غافل هستند. ساعت یا ایام طلایی پخش به ساعاتی از شبانه روز یا روزها و شب هایی از سال اطلاق می گردد که تعداد تماشاگران تلویزیون به علل مختلف افزایش یافته و خانواده های زیادی دور هم گرد آمده و از یک برنامه دیدن می‌کنند.

محمد دیندار- در  ایام نوروز در حالی که شبکه  های مختلف رسانه ملی تمام سعی و کوشش خود را بر نمایش سریال ها و تله فیلم های طنز و کمدی نموده بودند و بسیاری از آنها نیز مملو از شوخی ها و دیالوگ های تکراری بود و شاید در این میان متولیان سیما، بالاترین رسالت و هدف عمده ی خود را خنداندن مردم  در چنین روزها و شب هایی می دانستند، اما در عوض شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، با پخش مستندهای گوناگون در باره مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران سعی نمودند تا از این فرصت تعطیلات، نهایت استفاده را برده و با توجه به اینکه در چنین ایامی مخاطبان تلویزیون بیشتر از گذشته است، خط فکری و سیاسی خود را به طیف گسترده تری از تماشاگران این شبکه ها القا نمایند.
متاسفانه سالهاست که دست اندرکاران تلویزیون نسبت به مقوله ی مهمی تحت عنوان "ساعت طلایی" یا "ایام طلایی" پخش غافل هستند. ساعت یا ایام طلایی پخش به ساعاتی از شبانه روز یا روزها و شب هایی از سال اطلاق می گردد که تعداد تماشاگران تلویزیون به علل مختلف افزایش یافته و خانواده های زیادی دور هم گرد آمده و از یک برنامه دیدن می‌کنند؛ در این ساعت ها یا روزها و شب ها بخاطر اینکه رویکرد طیف‌های مختلف جامعه در ساعات و روزهایی  خاص به تلویزیون بیشتر است و به عبارتی در یک ساعت مشخص میلیون‌ها نفر با هم تماشاگر یک برنامه ی مشخص هستند، در نتیجه میزان تأثیر پذیری همگانی نیز از افزایش قابل توجهی برخوردار است و در تمام دنیا مدیران و برنامه سازان شبکه های مختلف تلویریونی سعی می کنند تا مهمترین برنامه های خود را در چنین ساعات طلایی بر روی آنتن برده و به این شکل با خیل عظیمی از  بینندگان ارتباط برقرار نموده و حرف خود را به آنها منتقل کنند. البته منظور از مهم بودن برنامه این نیست که باید در ساعات طلایی پخش حتمأ یک  برنامه سیاسی صرف یا مستند بر روی آنتن برود، اما با این حال یک مدیر باهوش تلویزیون سعی می کند تا در چنین ساعاتی از به روی آنتن بردن یک کار به اصطلاح  کمدی چرت و ضعیف یا یک سریال تلخ و سیاه نیز خودداری کند؛ مسئله ای که بارها از سوی مدیران سیما فراموش شد و تازه در اواسط پخش یک مجموعه یادشان افتاده که فلان اثر برای این ساعت مناسب نبوده و جالب اینکه با فرمانی آنی دستور داده اند که آن کار خلاصه شده و از جدول نمایش حذف گردد.
از طرف دیگر با تقسیم ساعات طلایی پخش در ایام هفته یا تقسیم ایام طلایی پخش در مناسبت های طولانی مانند ماه مبارک رمضان و ایام نوروز باز هم می توان با مدیریت شایسته ی زمان،  بعضی از این ساعات و ایام طلایی را به کارهای جدی تر در حوزه مستند و حتی گفتگو محور اختصاص داد و حرف های مهمی را با مردم در میان گذاشت. البته اصل جذابیت در این نوع برنامه ها از فاکتورهای بسیار مهمی است که می تواند  باعث شود تا بیننده در چنین ساعاتی با یک برنامه همراه شده و از آن تاثیر بگیرد.
امروز در دنیا برنامه های مستند و گفتگو محوری تولید و پخش می گردد که درعین طرح مباحث بسیار جدی در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی و طرح دیدگاه های مختلف و نظرات مخالف و موافق و با استفاده ازساختار محکم حرفه ای، از بسیاری برنامه های نمایشی پربیننده تر و موثر تر هستند. در رسانه  ملی نیز البته نمونه هایی از این نوع برنامه ها را پیش از این دیده ایم و بعضی از نمونه های موفق آن نیز مانند برنامه "نود" هم اکنون در حال پخش است؛ اما متاسفانه کماکان کمبودها و بی توجهی های زیادی در این باب وجود دارد که باید در رفع آنها کوشید. البته در خصوص برنامه نود باید این نکته را متذکر شد که  این برنامه از معدود برنامه هایی است که علی رغم پخش شدن در یک ساعت غیر طلایی و حتی مرده یعنی در ساعات آخر دوشنبه شب ها که به  طور طبیعی ساعتی پربیننده برای تلویزیون محسوب نمی شود، اما به دلیل مباحث صریح مطرح شده در آن و نوع نگاه تهیه کننده و مجری برنامه یعنی "عادل فردوسی پور" توانسته ساعات مرده ی دوشنبه شب های تلویزیون را به یکی از  طلایی ترین ساعات پخش تلویزیون تبدیل کند.  اینجاست که  باید افسوس کمبود برنامه سازانی همچون عادل فردوسی پور را بیشتر خورد و بر لزوم حمایت از این نوع برنامه ها بیشتر تأکید نمود.
نکته ی مهم دیگری که باید در این باره متذکر شد، توجه به این مهم است که گاهی حتی  پخش یک برنامه‌ی خوب اما غیر مناسب برای ساعت طلایی پخش، منجر به نادیده گرفتن همان برنامه و تلف شدن آن می‌شود. در نتیجه ساعات طلایی پخش از ویژگی های خاصی برخوردار است که رعایت آنها ضروری است.
در دنیای عکاسی و در کادر هر عکس نقاطی تحت عنوان " نقاط طلایی" وجود دارد که هر عکاس حرفه ای و کاربلدی براساس اصول مسلم هنر عکاسی سعی می کند تا با کادر بندی درست، موضوع اصلی و مهم عکس خود را در آن نقاط جای دهد تا سوژه ی مورد نظر بهتر و زیباتر دیده شود؛ ساعات طلایی پخش در تلویزیون نیز چنین وضعیتی را دارند و برنامه ریزی صحیح برای جای دادن برنامه های مناسب در این ساعات به دیده شدن  و درک بهتر آنها کمک شایان توجهی می کند.

 

https://shoma-weekly.ir/PAz0i0