نگاه

چرا مهندس میرسلیم پدیده مناظره دوم بود؟

ظهارات میرسلیم در مناظره دوم به دلیل شعار دولت راستی و درستی و احقاق حقوق حقیقی ملت در جایگاه دولت و نشان بودن از صداقت وی و حمله بی‌پروا و منتقدانه و عالمانه به بی‌صداقتی موجود، امواج صادقی را منتشر ساخت که حاصل آن پدیده شدن است
نصر عزیزی- در مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری شاهد بودیم مهندس میرسلیم بنا دارد با تدابیر محاسبهشده و علیرغم اینکه آقای روحانی را رقیب خود میداند، مناظره را به سمتی جهت دهد که فضای اخلاقی و کارشناسی حاکم باشد و بهطور طبیعی رقبای اصلی ایشان از کارنامه چهارساله خود دفاع و درواقع گزارش کار به ملت داده و برنامههای تکمیلی و پیشنهادی خود را به استحضار ملت برسانند.

از طرفی انتظار طبیعی دیگر از دو نامزد محترم دیگر که قرابت فکری و گرایشی بیشتر با ایشان دارند، نقد عملکرد دولت مستقر و ارائه پیشنهادها و راهکارها بوده که با آغاز قطع سخنان آقای دکتر قالیباف و کمتحملی آقای روحانی و پاسخ خارج از ضابطه، مناظره به سمت دیگری کشیده شد.

مهندس میرسلیم با علم به شرایط تشدیدکننده رقابتهای طرفین، بنا داشتند با استفاده از وقت محدود خود احترام همگی حفظ شود و فضا برای طرح انتقادات اساسی و راهکارهای مبتنی بر برنامه محوری فراهم شود ولی طرح مباحث احساساتی و توأم با برخی اهانتها و تهاجم به دولت نهم و دهم عملاً توجهات را برای دریافت مباحث علمی و کارشناسی و برنامهای به انحراف کشانده و در مقام قضاوت سه نوع بازتاب را به دنبال داشت.

نوع اول بازتابی منطقی و پسندیده، نوع دوم بازتابی احساسی نگر و نوع سوم قضاوت یا متن و یا حاشیه را ایجاب نمود. چنانچه با قضاوت سه نوع بازتاب مذکور روند مناظره اول از سوی مهندس میرسلیم در مناظره دوم پیش میرفت، در مناظره دوم به دلیل نابرابری محتوای مباحث و نامتجانس بودن نوع رویکرد نامزدها و انتظاری که مخاطبان میلیونی با نگاه مقایسهای داشتهاند، هدف مناظره محقق نمیشود. بنابراین طبیعی بود در رویکرد وی در مناظره دوم، اصلاحاتی به عمل آید که قضاوتها را آسانتر سازد.

واقعیت این است آقای میرسلیم به دلیل شخصیت چندبعدی خود شامل ابعاد مذهبی، فنی، پژوهشی، دانشگاهی، مدیریتی، سیاسی، تشکیلاتی، کار در میدان، نظریهپردازی عملگرا و سایر ابعاد دیگر از تسلط کافی در نحوه اداره مطلوب کشور برخوردار است و ضمن برخورداری از نقاط قوت دیگران، نقطهضعفهای هیچکدام را ندارد بنابراین با محاسبه برخاسته از این نوع تجارب در مناظره دوم ظاهر شد که انتساب لقب پدیده بودن این دور از مناظره از سوی موافقان و مخالفان وی به دلایلی بود که به بعضی از آنها اشاره میشود.

مهندس میرسلیم خود را مقید به آرمانهای حزبی میداند که در راهبردها و رویکردهای سیاسیاش همواره منافع و مصالح نظام را موردتوجه قرارداد و خود وی با متفاوت ظاهر شدن هم در مناظره اول و هم در مناظره دوم از این موضوع غافل نبود. به همین دلیل روش دوم ایشان با تفاوت زیاد نسبت به مناظره اول مورد استقبال افکار عمومی قرار گرفت.

سید مصطفی میرسلیم در فرایند انتخابات اخیر و با تکیهبر مبانی اعتقادی و اخلاقی خود، برای جلب رأی حلالتر اقدام میکند یعنی پرهیز وی از شائبههایی که ممکن است رأی آوری داشته باشند ولی منافع ملت را در برنداشته باشند ازاینجهت چنین صداقتی در بیان مواضع انتقادی متفاوت ایشان به پدیده شدن وی کمک نمود.

آقای میرسلیم به دلیل اینکه قریب دو دهه همه تخصص و تجارب خویش را به میدان تحقیق و توسعه موتور ملی در ابعاد متفاوت بهعنوان نماد اقتصاد مقاومتی برد، یعنی همان کاری که شهید تهرانی مقدم، شهید شهریاری و شهید راه فناوری نانو انجام دادهاند و گمنام بودهاند، گمنامانه به حاشیههای سیاست وارد نشدند حال که در قریب کمتر از دو هفته ملت ایران با مجاهدت ایشان آشنا شده و گفتهها مناظره ایشان از روی عمل است، عکسالعمل پدیده سازی ایشان را صدچندان کرد.

اظهارات میرسلیم در مناظره دوم به دلیل شعار دولت راستی و درستی و احقاق حقوق حقیقی ملت در جایگاه دولت و نشان بودن از صداقت وی و حمله بیپروا و منتقدانه و عالمانه به بیصداقتی موجود، امواج صادقی را منتشر ساخت که حاصل آن پدیده شدن است. حال اگر نگاهها و قضاوتها به سمت ارزیابی میزان رأی باشد، باید مقایسهای صورت گیرد بین رقبایی که هزاران بار مصاحبه و بیاناتشان و چهرهشان از سیمای عمومی و صدا و سایر رسانهها منتشر گردید، با ایشان که یکهزارم این فرصت را نداشتهاند و پسازآن به ارزیابی رأی مردم پرداخت، ضمن اینکه نورانیت حق و حقیقت اگر در نگاهها جلوه ننماید، در دلها جای میگیرد.

بنابراین برای پدیده شدن ایشان دلایل دیگری هست و مناظره بعدی تبلیغات چهره به چهره مردمی برای ایشان پیش روی بوده تا ببینیم ملت چگونه گزینش نموده و به سرنوشت خود حساس است.

https://shoma-weekly.ir/Y7fic8