نگاه

چرا فهرست جبهه متحد اصولگرایی!؟

محمد کاظم انبارلویی
کمتر از ده روز به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است. از فردا تبلیغات انتخاباتی شروع می‌شود و نامزدهای مجلس نهم می‌توانند به مدت یک هفته به بیان دیدگاه‌ها و نیز شایستگی‌های خود برای جلب آرای مردم بپردازند. مردم طی 33 سال گذشته بیش از 30 بار به پای صندوق‌های رای برای تحکیم جمهوریت نظام آمده‌اند. تمام نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم گیر نظام متکی به پشتیبانی مردم است و از این طریق مردم در فرایند تصمیم‌گیری‌ها حضور پیدا می‌کنند.انتخابات مجلس نهم پس از فتنه 88 زیر ذره بین ناظران جهانی است. مردم می‌خواهند نشان دهند بار دیگر برای تثبیت اقتدار و امنیت ملی و قدرت‌نمایی در برابر قدرت‌های جهانی به پای صندوق‌های رای خواهند آمد.
انتخابات آینده با دورخیزی که گروه‌ها و احزاب و جناح‌های سیاسی برداشته‌اند یک انتخابات سالم،‌قوی و پر رقابت خواهد بود.
 طی ماه‌های گذشته افراد،‌احزاب و گروه‌ها در رایزنی‌های مختلف به فهرست‌های متفاوت رسیده‌اند و هر کدام برای فهرست خود نام و مشخصاتی را معرفی کرده‌اند.
یکی از فهرست‌های مطرح در تهران و شهرستان‌ها فهرست جبهه متحد اصولگرایی است. از مدت‌ها قبل شماری از شخصیت‌های سیاسی کشور در کنار احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا به توصیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز با ابداع یک ساز و کار حقوقی وارد یک میدان آزمون سیاسی برای طی کردن فرایند همگرایی و وحدت شدند.
آنها موفق شدند فهرست خود را در تهران و شهرستان‌ها براساس منشور هشت ماده‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  و روحانیت مبارز سامان دهند. این فهرست از سوی جامعتین به عنوان محصول خرد جمعی اصولگرایان مورد تائید قرار گرفت.
حضرات آیات مهدوی کنی و محمد یزدی دیروز با امضای بیانیه‌ای رسما اعلام کردند فقط از این فهرست حمایت می‌کنند و به طور کامل به آن رای خواهند داد. اضلاع اصولگرای گردآمده در جبهه متحد اصولگرایی براساس قاعده "المومنون عند شروطهم" باید به عهد و پیمان خود وفادار باشند. این قاعده یک قاعده عقلی و شرعی است و لزوم وفاداری به آن از نظر کتاب و سنت و عقل و بنای عقلا تردید ناپذیر است. طبیعی است اعضای احزاب و گروه‌های گردآمده در ساز و کار حقوقی جبهه متحد اصولگرایی به تبعیت از جامعتین و نمایندگان ویژه‌ای که از سوی خود در این ساز و کار حقوقی برگزیده‌اند به فهرست جبهه متحد رای خواهند داد. آنها نمادی از فرایند اجماع سازی نخبگان را به نمایش گذاشته‌اند که این خود ارزش شایسته‌ای دارد بر مردمی که در این ساز و کار حقوقی و سازمانی حضور ندارند می‌توانند به این فهرست از دید خریداری نگاه کنند. به این معنا که موضع اعضای محترم جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز بویژه حضرات آیات مهدوی کنی و محمد یزدی به دلیل فقاهت، عدالت و سوابق ممتد طولانی در انقلاب و همراهی با امام (ره) و رهبری معظم انقلاب می‌تواند "حجت‌آور" باشد و مومنین با طیب خاطر به آن رای دهند. البته طبیعی است کسانی که به فهرست جبهه متحد به عنوان یک فهرست حجت‌آور نگاه نمی‌کنند، می‌توانند به یقین خود در مورد هر فهرست یا هر نامزدی عمل کنند و یا به نظر شخصیت‌ها و علمایی که برای آنها "حجت‌آور" است عمل نمایند. حال فارغ از اینکه فهرست جبهه متحد مورد تائید چه کسی یا کسانی است، این فهرست‌انصافا ویژگی‌ها و برجستگی‌هایی دارد که خود این ویژگی‌ها می‌تواند حجت‌آور باشد.
در زیر به بخشی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنم:
1- فهرست جبهه متحد اصولگرایان به لحاظ بُعد در برگیری، شمار زیادی از اصولگرایان را با سلایق متفاوت گردهم آورده است و نوعی جامعیت در آن دیده می‌شود. لذا این امتیاز، آن را از فهرست‌های دیگر متمایزتر می‌کند. این فهرست تمایلات فردی و باندی ندارد و از اشخاص و افراد معتبر و احزاب شناخته شده تشکیل شده است.
2- بیش از یک سوم فهرست از چهره‌های جدید انتخاب شده‌اند معنای این رویکرد استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های نخبگانی جدید است.
3- فهرست براساس سهمیه‌بندی بسته نشده است بلکه
حتی المقدور سعی شده عناصری که به مصداق خطوط مطرح در منشور اصولگرایی نزدیک هستند انتخاب شوند.
4- شمار زیادی از کاندیداهای فهرست، سوابق ممتد کار اجرایی و کار تقنینی در مجلس و دولت داشته‌اند و از این بابت می‌توانند در کمیسیون‌های مورد نیاز مجلس مفید باشند.
5- فهرست جبهه متحد اصولگرایی بر خلاف برخی سخنان ناروا فاقد عناصر ساکتین فتنه و انحراف است. همه آنها کارنامه مشخصی در نبرد نرم با دشمن دارد و مرزبندی مشخصی با خطوط فتنه و انحراف دارند.
6- سوابق جبهه و جهاد و ایثارگری حداقل 19 تن از اعضای فهرست زبانزد است و از این بابت با فهرست‌های دیگر قابل مقایسه نیست.
7- فهرست، محصول خرد جمعی است و بر عقل فردی،‌جناحی و گروهی تکیه ندارد.
8- فهرست، تجربه را در کنار جوانگرایی دیده است.
9- تیم اقتصادی مجلس هفتم و هشتم در آن حضور دارد.
10- فهرست، مشتمل بر کسانی است که سوابق ممتد مبارزه با رژیم شاه خائن و آمریکای جنایتکار داشته و التزام عملی خود را به اسلام و نظام و ولایت فقیه در کارنامه سیاسی خود دارند.
فهرست ویژگی‌های دیگری نیز دارد که فارغ از 10 موردی است که از آن یاد شد.
ویژگی‌ شکلی و محتوایی فهرست جبهه متحد اصولگرایی می‌تواند اطمینان بخش برای کسانی باشد که بخواهند روی یک ضلع نیرومند از رقابت‌های انتخابات آینده به عنوان یک فهرست حجت‌آور تکیه کنند.
بی‌تردید احزاب و گروه‌ها و عناصری که برای این وحدت و همگرایی زحمت کشیده‌اند پاسخگوی تعهدات خود در بیانیه‌هایی که تاکنون صادر کرده‌اند می‌باشند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/Hjuwk9