نگاه

چرا عمار نماد بصیرت شد؟

حضور پررنگ عمار در دفع فتنه ها، در زائل کردن غبار فتنه ها نقش موثری داشته است مخصوصا در جنگ صفین می بینیم حضور عمار چقدر در اینکه غبار فتنه را از اصحاب و یاران امیرالمومنیین بزداید موثر بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین ذاکری- عمار یاسر یکی از شخصیت های برجسته ی دنیای اسلام و از اصحاب ثابت قدم وجود مبارک پیامبر اسلام (ص) و همچنین مولا امیر المومنین علی ابن ابی طالب هستند. عمار که از اولین مسلمانان محسوب می شود از کسانی هستند که در شرایط سخت، هم خودش و هم پدر و مادرش به اسلام گرویدند و جزء یاران پیامبر اکرم(ص) قرار گرفتند. نکته ی مهم در این قسمت این است که برخی مسلمانان از قریش بودند و از حمایت برخی ارکان قدرت استفاده می کردند. لذا مشرکان قریش نمی توانستند به آنها تعرض کنند اما عمار و پدر و مادرش حامی خاصی در قریش نداشتند و در شرایط بسیار سختی در آن دوران قرار گرفتند و همه می دانیم که یاسر و سمیه زیر شکنجه ی مشرکان قریش به شهادت رسیدند. هم چنین خود عمار هم در آن سال ها مورد شکنجه قرار گرفت. در منابع داریم که حتی وقتی عمار را درون آتش انداختند قریش برای اینکه عمار را از بین ببرد او را داخل آتش قرار داد که این صحنه را وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) می بینند و همان لحظه دعا می کنند و از خدا می خواهند که آتش بر عمار، برد و سلام شود.

از این روایت و روایات دیگری استفاده می شود که وجود مبارک پیامبر اعظم راجع به عمار بیان فرمودند که آتش دنیا و آخرت بر عمار حرام شد.
نکته ی مهم دیگر در زندگی عمار این بود که از ایمانش حتی به قیمت اینکه او را درون آتش بیافکنند یا زیر شکنجه های سختی قرار گیرد حراست می کرد. این مطلب نشان می دهد که ایمان در عمق جان عمار نفوذ کرده بود و حقیقتا مومن واقعی بود. این ایمان راسخ عمار در سراسر زندگی او تبلور و نمود داشت تا جایی که وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) در حق عمار می فرمایند که خدا ایمان را از فرق سر تا قدم عمار قرار داده یعنی سر تا پا ایمان است و ایمان مخلوط با گوشت و خون عمار است و خداوند او را در آتش نمی سوزاند.
این تعبییر عجین شدن ایمان در عمار یعنی «عمار سر تا به پا مملو از ایمان است و گوشت و خونش مخلوط با ایمان است.» نشان می دهد که در عمق جان او ایمان رسوخ کرده و از درجات بالای ایمانی برخوردار بوده است. آثار این ایمان در زندگی او نمایان شده است. در جای جای مختلف که دین و عدل اسلام در خطر است حضور عمار،حضور پررنگی است به ویژه در بحث جانشینی امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) و دفاع از ولایت و امامت او.یکی از نقش آفرینان این صحنه و حامیان امیر المومنین، عمار است ، این هم برگرفته از ایمان حقیقی است. می بینیم که در همه ی این برهه ها نام عمار می درخشد که به یک حامی حقیقی از ولایت و امامت،روشنگری می کند و برای دفاع از حق در صف اول قرار دارد.
اما آن چه امروز باید مد نظر قرار گیرد آن است که ظهور ایمان به اعمال است. این نکته ی مهم یعنی آنجایی که به ایمان من و به حضور من نیاز است باید این ایمان و علم را اظهار کنم. یعنی وقتی کسی عالم به مسائل دینی و حق است، فقط این علم کفایت نمی کند، یک جایی باید این علم را اظهار کند یعنی به صحنه بیاید و برای دفاع از حق از آن علم استفاده کند. این خصوصیت دیگر عمار است که آنجایی که به علمش نیاز است آن علم را اظهار می کند که این ریشه در ایمان و دین داری عمار دارد. لذا طبیعی است که ما هم بایستی در مراحل مختلف زندگیمان سعی کنیم ایمانمان را راسخ کنیم و در قلوبمان استوارش سازیم و هم بتوانیم در موقعیتی که ولی مان به ما نیاز دارد و حق نیز نیاز به حضور ما دارد در صحنه حاضر شویم.
لذا می بینیم حضور پررنگ عمار در دفع فتنه ها، در زائل کردن غبار فتنه ها نقش موثری داشته است مخصوصا در جنگ صفین می بینیم حضور عمار چقدر در اینکه غبار فتنه را از اصحاب و یاران امیرالمومنیین بزداید موثر بوده است. این نقش مهم و تاثیر گذار عمار بود که به هرحال اوضاع را به سمت امیرالمومنیین برگرداند.
باز نسبت به بحث ایمان عمار و وظیفه شناسی او تایید میکنیم،کسی که اهل ایمان بود. یکی از نشانه های اهل ایمان وظیفه شناسی است یعنی بتواند وظیفه اش را خوب تشخیص دهد و به آن وظیفه عمل کند این هم در عمار یکی از نکات مهم زندگی اش است که وظیفه شناسی او در کنار ایمان و بصیرتی که همه ی ما می دانیم او در اوج بصیرت قرار داشت. این بصیرت هم ناشی از ایمان است.
باز تایید میکنم که از ثمره های ایمان همین بصیرت است،ایمان حقیقی باعث بصیرت می شود هم بصیرت خودش و هم بصیرت افزایی برای دیگران و در روشن کردن دیگران نقش اساسی دارد.

منبع: نمانیوز

https://shoma-weekly.ir/bus2P1