نگاه

چرا درجا می‌زنیم؟

به ما گفته‌اند اگر نمازی را به جماعت بخوانیم که تعداد آن از ده نفر بیشتر باشد، بسیار ثواب دارد! ما که بسیار نماز جماعت خواندیم، پس چرا ما را بالا نمی‌برد؟! جواب آن است که کارهای دیگر و خرابمان نمی‌گذارد، یک غیبت می‌کنیم همه آن از بین می‌رود. لذا در این دو ماه تصمیم جدی بگیریم برای آنکه ماه رمضان را درک بکنیم آن کارهایی که اعمال نیک را خراب می‌کندرا ترک کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی- ماه رجب ماهی است که خداوند به عنوان یک مقدمه برای ورود به ضیافت الهی یعنی ماه رمضان قرار داده است. در واقع ماه رجب ماه ولایت و ماه امیرالمومنین علیه السلام است، ماه شعبان ماه خیر برکت است که حضرت رسول (ص) فرمودند: شعبان شهری. یعنی این ماه، ماه من است و ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است.

دو ماه رجب و شعبان به عنوان مقدمه ماه رمضان گذاشته شده است که اعمال مستحبی بسیاری دارد، به گونهای که بزرگان از جمله اهل بیت (ع) از زمانی که دعوت الهی را از زبان پیغمبر (ص) شنیدند، روزه مستحبی در این دو ماه ترک نشده است. ماه رجب به عنوان ماه رجب الاصم مشهور است، که به معنای ریزش است، ماه ریزش رحمت خدا است. ماه رجب مانند آبشاری که سرازیر است، رحمت پروردگار عالم نیز سرریز است. مهمترین عمل در این ماه استغفار است. مهمترین عملی که انسان خود را پاک کند و آماده شود که فیوضات الهی را دریافت کند و ماه بعدی را درک کند.

پاک وصاف شو از چاه طبیعت به در آی که صفایی ندهد آب تراب آلوده/

شست و شویی کن و آن گه به خرابات خرام تا نگردد ز تو این دیر خراب آلوده

شستشوی را آدمی باید در این ماه انجام بدهد، لذا اگر دقت کنید، در دعای اول ماه رجب در هنگام رویت ماه رجب، از خداوند میخواهیم که خدایا؛ به ما کمک و یاری بده، بلکه بتوانیم خودمان را، چشم و زبانمان را در این ماه حفظ کنیم وآلوده نکنیم، تا بتوانیم ماه رمضان را درک کنیم. یعنی در این ماه درک ماه رمضان هدف قرار گرفته شده است و برای ورود به آن ماه مراقبتها را باید از اینجا شروع بشود. شوخی نیست! اگر بخواهیم شب قدر، که یک شب عجیب و سنگین است، را درک کنیم، فرمودند که عرفا و بزرگان یک سال همچنان که ماه رمضان به اتمام میرسید، دوباره خود را برای رمضان بعدی آماده میکردند، چون میدانستند که شب قدر چه عظمتی دارد! حالا ما در این دوماه خود را آماده میکنیم و در این ماه با استغفار، طلب رحمت الهی میکنیم. اولین شب جمعه ماه رجب به عنوان شب لیله الرغایب یعنی شب آرزوها است، انسان به آنچه نیت میکند و آرزو دارد میرسد؛ از آن مهمتر ریزش باران رحمت الهی است و به تعبیر دیگرخداوند خریدار آدم میشود، ولایت اهل بیت پذیرفته میشود و درجه انسان بالا میرود.

در این شب احیا و شب زنده داری برای کسانی که میتوانند احیا بگیرند، فوق العاده ارزشمند است؛ بحمدا... اکنون دیده میشود که در بسیاری ازهیات و مساجد احیا میگیرند، از این شب استفاده بسیاری بکنید و بنا اعمال را بر چه نکنید؟ بگذارید.

بنده بارها در خیلی از محافل گفتهام که در ماه رجب و شعبان و رمضان بنا را بگذاریم بر اینکه چه نکنیم؟ نه، چه بکنیم؟ خیلی از جوانان میپرسند که در این ماه چه بکنیم! اما بنده توصیه میکنم که به دنبال این برویم که چه نکنیم، آن کارهایی که نباید بکنیم چه هست! به دنبالای مساله باشیم که جلوی کارهایی که نباید انجام بدهیم را بگیریم.

ما در زندگی خیلی کارهای خوب انجام میدهیم ولی چرا در جا میزنیم و رشد نمیکنیم؟! ما که خیلی کار خوب انجام میدهیم نماز جماعت، روزه گرفتن، قرآن خواندن، کارهای خیر کردن و... به ما گفتهاند اگر نمازی را به جماعت بخوانیم که تعداد آن از ده نفر بیشتر باشد، بسیار ثواب دارد! ما که بسیار نماز جماعت خواندیم، پس چرا ما را بالا نمیبرد؟! جواب آن است که کارهای دیگر و خرابمان نمیگذارد، یک غیبت میکنیم همه آن از بین میرود. لذا در این دو ماه تصمیم جدی بگیریم برای آنکه ماه رمضان را درک بکنیم آن کارهایی که اعمال نیک را خراب میکندرا ترک کنیم.

امیدوارم در ماه رجب امسال بتوانیم ترک محرمات را شروع کنیم. شب جمعه اول ماه رجب که شب فوق العادهای است، زیارت امام حسین (ع) سفارش شده است، از خداوند متعال کمک بخواهیم که در این دوماه بتوانیم آماده شویم تا به ضیافت و مهمانی خدا در شب قدر ما را وارد بکنند.

https://shoma-weekly.ir/EcdpUO