نگاه

چرا داعش؟ چرا القاعده؟

در آمارها آمده بود که گروه داعش و گروه‌هایی نظیر آن در شش ماه گذشته حدود 1400 خانه را منفجر کرده و حدود 2000 نفر را کشته و حدود 3000 نفر را مجروح کرده‌اند. اگر سازمانی با اهداف تعیین‌شده، قدرت داشته باشد و جلوی آن گرفته نشود، پیشتازی خواهد کرد و جنایات جدیدی را مرتکب خواهد شد، جنایاتی را که در تاریخ سابقه نداشته و نمونه آن‌را در دوران توحش بشر و ازمغول شنیده بودیم. آن هم در دورانی که عصر تمدن نام گرفته و اصل حقوق بشر مطرح است!
علیرضا اسلامی- در خصوص موضوع طالبان، القاعده، الشباب، سلفیها، وهابیها، داعش و امثالهم چند نکته را باید توجه نمود. اول این که با پیروزی انقلاب اسلامی، مارکسیسم در شرق از هم فرو پاشید و لیبرالیسم هم در غرب به بنبست رسیده و استکبار جهانی احساس کرده است که گرایش به طرف اسلام ناب محمدی(ص) خواهد رفت و لذا القاعده، سلفیها، تکفیریها، داعش ـ که الان در عراق است ـ و امثالهم را به وجود آورد.

نکته دوم دلائل ادعای مذکور چیست؟ حداقل به چهار دلیل میتوان اشاره کرد؛

1-تا به حال با اسرائیل و امریکا و غرب نجنگیدهاند.

2-تا به حال با امارات، قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و... کاری نداشته اند.

3-سران آن مثل بن لادن و دیگران از سرمایهداران بزرگ و مورد حمایت آمریکا بودند. اغلب اینها در آمریکا تحصیل کرده و میلیاردرهای سعودی بودهاند.

4-در طول این چهارده سالی که از تأسیس این سازمان میگذرد میلیاردها دلار خرج استخدام نیروها و جابهجایی آنها، سلاحها، تأمین امکانات در کشورهای مختلف شده است. این بودجهها از کجا تأمین شدهاند؟

به این دلایل به نظر میرسد که این جریان را خود آمریکا، صهیونیسم و استکبار جهانی به وجود آورده است.

موضوع سوم این است که سازمان القاعده یک استراتژی 20 ساله در سال 2000 نوشته که شامل هفت بند است.

1-مرحله بهبودی و بیداری، یعنی بیدار کردن امت اسلامی که تا سال 2003 را برای این اختصاص داده بودند.

2-باز شدن چشمها که جهاد الکترونیک یا گرفتن زکات و... از مردم مسلمان را پیشبینی کردهاند، یعنی چشم مسلمانها به این موضوع باز بشود که تا 2006 برنامهشان این است.

3-مرحله خیزش که القاعده روی پای خودش بایستد و قدرت تأثیرگذاری داشته باشد که تا 2010 را برای این اعلام کردند و گفتند هدف ما تغییر در اطراف عراق، تمرکز در شامات که به اصطلاح جندالشام را ایجاد کنند.

4-بازگرداندن و بهبود القاعده یا آغاز درگیریهایشان در سوریه برای براندازی دولتهای موجود که پایان این مرحله 2013 است، یعنی پارسال.

5-اعلام دولت خلافتی و افزایش قدرت القاعده که این را تا سال 2016 اعلام کرده بودند، لذا در این دو سه سال باید دولت خلافتی اینها تشکیل بشود.

6-جهاد با کفر که تا 2020 طول میکشد.

7-پیروزی نهایی که به اصطلاح خودشان امت اسلام، یعنی یک میلیارد و نیم مسلمان را تحت حکومت خودشان قرار بدهند.

این یک استراتژی 20 ساله است که در سال 2000 توسط القاعده نوشته شده است.

چهارم هدف از ایجاد القاعده چه بود و سلفیها و تکفیریها چه هدفی داشتند؟ به نظر میرسد هدف حضور القاعده ده مورد بوده است.

1-جوانان مسلمان جذب حزبالله لبنان نشوند، چون حزبالله پیروزیهایی را علیه اسرائیل به دست آورده بود و جوانان مسلمان را جذب خودش میکرد.

2-بهانهای برای دخالت کشورهای استکباری در کشورهای اسلامی بشود، به بهانه مبارزه با تروریسم وارد عراق، افغانستان، سوریه، مصر، یمن، لیبی و امثالهم بشوند.

3-اسلام را بد جلوه بدهند و با عملکرد این مسلمان بدلی، موجب تنفر نسبت به اسلام بشوند.

4-ایجاد درگیری بین خود مسلمین به جای درگیری بین مسلمین و صهیونیسم و دشمنان اسلام.

5-عدم ثبات در کشورهای اسلامی. وقتی القاعده در کشورهای اسلامی سوریه، عراق، شامات، پاکستان و... پدید بیاید، بالطبع اینها ثبات نخواهند داشت و مشکلاتی برای آنان پدید خواهد آمد. این هدف استکبار جهانی است.

6-نابودی زیرساختها در کشورهای اسلامی به دلیل درگیری. الان میبینید وقتی تصاویر مناطق جنگزده سوریه یا عراق یا افغانستان را نشان میدهند، چیزی سالم نمانده است. این مقصود آمریکا و صهیونیسم جهانی و غرب است.

7-آزمایش سلاحهای جدیدی که دارند و آنها را در این میادین آزمایش میکنند و ضعف و قوتهای آنها را میسنجند. در واقع کشورهای اسلامی برای آنها مثل آزمایشگاه است.

8-مصرف سلاحهایشان، زیرا غرب سلاحهای فراوانی تولید میکنند و این سلاحها باید در جاهایی مصرف شود و این سلاحها را به دست مسلمانها میدهند تا خودشان توسط همدیگر از بین بروند.

9-در مقابله با تروریستها، نیروهای خودشان تلف نشوند، یعنی از آمریکاییها، غربیها و صهیونیستها کسی کشته نشود، بلکه هزینه آن را نیروهای مسلمان و کشورهای اسلامی بدهند.

10-نابودی اقتصاد کشورهای اسلامی که اینها به فقر و مسکنت کشانده شوند. وقتی زیرساختهای کشوری از بین رفت و اعتبارات و درآمدهایش صرف جنگ شد، بالطبع نمیتواند اقتصاد قویای داشته باشد و این یعنی مصونیت اسرائیل و غرب.

از وقتی القاعده تشکیل شده، در واقع اسرائیل توسط القاعده صاحب مصونیت شده است. بنابراین ایجاد القاعده این آثار را داشته که همه آنها به نفع استکبار و غرب و صهیونیسم است.

موضوع پنجم سوالاتی در این زمینه مطرح است از جمله؛ تکفیریها چه مطلب و تفکری دارند که موجب جذب هزاران جوان شدهاند؟ ما باید روی این کار کنیم. چه جوری تبلیغ کردهاند که موجب جذب این همه نیروی جوان شده‌‌اند؟ مثلاً همین داعش را که الان در عراق مشغول درگیری است، نقل میکنند که چند هزار نیرو دارد. این نیروها چگونه جذب شدهاند؟ چگونه تبلیغ کردهاند؟ از چه طریقی تبلیغ کردهاند که از کشورهای مختلف این جوانها را جذب میکنند و میبرند؟! چرا خانوادههای کشتهشدههای اینها، جسد کشته هایشان را نمیخواهند و پیگیری نمیکنند!؟ در درگیریهای دو سه ساله اخیر در سوریه هزاران نفر کشته شدند. چرا خانوادههای اینها هیچ اقدامی برای بازپسگیری جنازه فرزندانشان نکردند؟ اینها سئوالاتی است که باید پاسخ داده شوند. آیا خانوادههای اینها اقدام کردهاند، اما کشورهای متبوعشان ترتیب اثر ندادهاند؟ در حالی که در ایران وقتی کسی به دلیل قاچاق مواد مخدر یا مسائل امنیتی قرار است، اعدام شود، توی بوقهای تبلیغاتیشان سر و صدا به راه میاندازند که یک نفر قرار است در ایران اعدام شود، ولی هزاران نفر از جوانان در این درگیریها کشته شدهاند و خانوادههایشان پیگیری نمیکنند یا ما نمیشنویم! چرا مدعیان حقوق بشر در باره این جنایات سکوت کردهاند؟ اینها که سر میبرند، آتش میزنند و به پیروان هیچ دینی رحم نمیکنند، چطور مدعیان حقوق بشر که اگر صدمهای به حیوانی بخورد، دادشان به آسمان بلند میشود، در برابر این جنایات صدایشان در نمیآید و هیچ اقدامی نمیکنند!؟ اینها سئوالات جدیای است که دنیای غرب و مدعیان حقوق بشر باید به آنها پاسخ بدهند.

موضوع ششم این است که مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد در مزار امام راحل، تکلیف ما را روشن و طبق آیه 27 سوره مائده فرمودند؛ اگر فرزندان حضرت آدم (ع)، قابیل قصد کشتن هابیل را داشت و: «قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ-تو را خواهم کشت» گفت، ولی حضرت هابیل (ع) گفت: «لَئِن بَسَطتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی مَا أَنَاْ بِبَاسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لَأَقْتُلَکَ إِنِّی أَخَافُ اللّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ - اگر تو بخواهی مرا بکشی، ولی من تو را نمیکشم»(1). ایشان فرمودند سیاست ما در مقابل قابیلیان، سیاست هابیلی و عدم کشتن است، مگر برای دفاع از خویش. یعنی اگر بخواهند به ما حمله کنند، ما در دفاع از خودمان کوتاهی نخواهیم کرد. این تکلیفی است که مقام معظم رهبری روشن فرمودند و استراتژی برخورد با طالبان، القاعده و امثالهم برایمان روشن شد.

موضوع هفتم این است که اگر واقعاً مسلمین جهان متحد بشوند و تکفیریها را بایکوت کنند، دفع میشوند، والا موجب آسیب‌‌های بزرگی میشوند.

در آمارها آمده بود که گروه داعش و گروههایی نظیر آن در شش ماه گذشته حدود 1400 خانه را منفجر کرده و حدود 2000 نفر را کشته و حدود 3000 نفر را مجروح کردهاند. اگر سازمانی با اهداف تعیینشده، قدرت داشته باشد و جلوی آن گرفته نشود، پیشتازی خواهد کرد و جنایات جدیدی را مرتکب خواهد شد، جنایاتی را که در تاریخ سابقه نداشته و نمونه آنرا در دوران توحش بشر و ازمغول شنیده بودیم. آن هم در دورانی که عصر تمدن نام گرفته و اصل حقوق بشر مطرح است!

لذا باید به این نکته عنایت کرد و کسانی که صاحب فکر و ایده هستند توجه کنند و برای حفظ امت اسلام در این خصوص توجه کافی را داشته باشند.

پینوشت: (1)قرآن کریم، سوره مائده، آیه 28

https://shoma-weekly.ir/5p0aCm