نگاه

چرا جوان مؤمن و انقلابی؟

حجت الاسلام والمسلمین ذاکری - محور قرار دادن خطاب‌های مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف و توجه به محورهای سخنان ایشان به عنوان ولی امر مسلمین، و کسی که در رأس نظام اسلامی و الهی ما قرار گرفته است و به عنوان یک دیده‌بان بصیر تمام افعال دشمنان نظام و اسلام را رصد می‌کند، بسیار اهمیت دارد.
این خطاب‌ها را می‌توانیم به سه قسمت تقسیم کنیم. یکی خطاب‌هایی است که نسبت به مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند، دیگری خطاب‌هایی که به آحاد مردم می‌کنند و نهایتاً هم خطاب‌هایی است که به جوانان متدین و انقلابی دارند. خود قشر جوان هم که شامل طلاب، دانشجویان و جوانان انقلابی و مؤمنی است که در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در حال فعالیت هستند. توجه ویژه مقام معظم رهبری به مسئله فرهنگ و تأثیر به‌سزای آن و اهمیت بیشتر آن نسبت به اقتصاد که در فرمایش‌های ایشان در حرم مطهر امام رضا(ع) در آغازین روز سال جدید مطرح شد حاکی از اهمیت این مسئله است و ایشان بر نقش مهم فعالیت‌های خودجوش و گسترده توسط جوانان مؤمن و انقلابی تأکید کردند.
این اشاره‌ای به موضوع امسال بود، اما در بیانات ایشان که در اول عرایضم اشاره کردم، وقتی به بیانات ایشان مراجعه می‌کنیم و این که جوانان مؤمن و انقلابی را خطاب قرار دادند، یکی از نقاط حساسی است که نیازمند حرکت گسترده، جهادی و مؤثر است. در این گونه حرکاتی که مطالبات رهبری از این قسمت از جامعه است، نشان می‌دهد مقام معظم رهبری توجه ویژه و دغدغه خاصی نسبت به این امر دارند و ایشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع کارها فقط به دست جوانان انقلابی و مؤمن در جهتی که مد نظر ایشان هست پیش برود، لذا به نظر من این تلاش‌ها ابعاد مختلفی دارد و در برهه‌های زمانی مختلف با توجه به شرایط موجود و نیازی که ولی امر مسلمین احساس می‌کنند جامعه اسلامی در آن مقطع به آن موضوع نیاز حیاتی دارد و از این بازو و ابزار بسیار مهم و اثرگذار استفاده می‌کنند و مردم را به صحنه می‌آورند که بتوانند این کار را پیش ببرند، لذا این مطالبه و این نقش و حضور می‌تواند در عرصه‌های مختلف باشد. یک موقعی عرصه سازندگی است و یک موقع عرصه مبارزه و دفاع از مرز و بوم کشور بود و هشت سال دفاع مقدس را همین جوانان مؤمن و انقلابی اداره کردند. بعد در دوره‌های مختلفی که کشور با سازماندهی و مباحث فرهنگی نیاز داشت باز هم جوانان در عرصه‌های مختلف در آبادانی کشور و پیشرفت علمی و فناوری آن نقش بسیار مؤثری داشتند و ملاحظه می‌کنید عمده پیشرفت‌های هسته‌ای ما حاصل تلاش‌های جوانان‌ و دانشمندان جوانی بود که در این عرصه فعالیت می‌کردند. در حال حاضر هم می‌بینیم مقام معظم رهبری مجدداً در مقوله فرهنگ که دغدغه اصلی‌شان است و سال‌هاست به کرّات روی این نکته تأکید کرده‌اند و از زمانی که به رهبری نظام انتخاب شدند، همواره مسائل فرهنگی دغدغه‌ ایشان بوده است. ایشان در سال جاری در باره رخنه بسیار خطرناک فرهنگی هشدار دادند و از مسئولین و آحاد مردم خواستند هوشیار باشند.
اما نسبت به جوانان مؤمن و انقلابی دید دیگری دارند که این عرصه نیاز به حضور جهادی این قشر از جامعه اسلامی دارد و وظیفه جوانان مؤمن و انقلابی را دو چندان می‌کند که بتوانند مثل گذشته فعالیت کنند و به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند.
مسئولین و کسانی که در جمهوری اسلامی به عنوان مدیران تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی هستند که بایستی امور را دنبال کنند، بر اساس قوانین موضوعه یک‌سری وظایفی دارند و از سوی مقام معظم رهبری هم مورد خطاب قرار می‌گیرند و ایشان ابتدا از آنها مطالبه می‌کنند، چون عهده‌دار مسئولیت‌های اصلی هستند و وظیفه رسمی آنها این است که نسبت به این مسائل حساس باشند، اما متأسفانه در طول سالیان مختلف در دولت‌های گوناگون با گرایش‌های سیاسی مختلف معلوم شد مقوله فرهنگ که مطالبه اصلی مقام معظم رهبری است، نواقصی داشتند و همه مسئولین فرهنگی توجه لازم برای ایجاد بسترها و زمینه‌سازی لازم برای بسط، توسعه و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی و بحث تمدنی که مقام معظم رهبری هم اشاره می‌کنند، کوتاهی کرده‌اند. برخی از دولت‌ها که اساساً زمینه را برای حضور فرهنگ‌های بیگانه مهیا کردند و در دوران اصلاحات خودشان پایگاه ترویج فرهنگ بیگانه شدند و دیدیم کسی که در رأس نهاد فرهنگی و وزارت ارشاد بود چگونه زمینه را فراهم کرد و نماینده و مبلّغ این فرهنگ و سرانجام هم نماینده غرب شد.
این نشان می‌دهد مطالبه اصلی مقام معظم رهبری روی زمین مانده و اجرا نشده است. امید مقام معظم رهبری به همین حرکت‌های انقلابی و خودجوش جوانان ماست، لذا همان طور که اشاره کردید، این مسئله نشان می‌دهد و به هر حال کوتاهی‌هایی صورت گرفته و این امر پیشرفت و سرعت لازم را نداشته است که مقام معظم رهبری به این شکل فرمودند و این نقص باید جبران شود.
مقام معظم رهبری جوانان را به دو ویژگی متصف کردند، داشتن ایمان و انقلابی بودن. تقویت ایمان و بنیه دینی و عقیدتی و فکری جوانان باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد، یعنی یک جوان خودساخته از نظر دینی و تقویت ایمان او در عرصه‌های مختلف دینی، فکری و عقیدتی در جهت‌گیری و فهم وی و دخیل شدن او بسیار مهم است. یکی از راه‌های بصیرت تقویت ایمان است و وقتی انسان اهل ایمان شد، خود ایمان نور می‌شود و وقتی این نور در وجود یک جوان قرار گرفت، راه را برای وی روشن می‌کند و بصیرت یعنی همین. کسی که فهم دین پیدا کرد، ثمره‌اش بصیر شدن اوست و این مهم است که جوان در اثر ایمان بصیر شود و بصیرت پیدا کند. جوانانی که می‌خواهند در این عرصه به عنوان بازوی ولی امر همراهی کنند و باری را به دوش بکشند تا بتوانند مسیر را برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) آماده کنند، می‌بایست ایمان‌هایشان را تقویت کنند.
جهت دیگر هم روحیه انقلابی و تقویت این روحیه در جوان است، یعنی در کنار ایمان، تقوا و بصیر شدن نیاز به روحیه انقلابی است. ممکن است کسی اهل ایمان باشد، اما در گوشه‌ای عزلت گزیند و آنجایی که لازم است به میدان نیاید. بایستی این روحیه انقلابی را در خودش تقویت سازد و همیشه به دنبال تحول باشد و در مسیری که ولی امر مسلمین ترسیم می‌کند گام بردارد و به دنبال تحول مورد نظر رهبری باشد که همواره پیشرفت و توسعه کشور مد نظرشان هست.
بنابراین انقلابی بودن در جوانان ما یک اصل مهم است تا این جوشش و جریا را استمرار ببخشد و بدون هیچ واهمه‌ای وارد عرصه‌های مختلف شود و انقلابی بودن جوانان مؤمن است که مسیر را با سرعت بیشتری طی می‌کنند، یعنی مثلاً راهی را که باید در عرض ده پانزده سال طی کنند، یک وقت می‌بینید در ظرف دو الی چهار سال به‌خوبی می‌پیمایند. روحیه انقلابی یعنی حرکت در راه خدا همراه با تحول، پیشرفت و تعالی بدون خوف و ترس از جریانات مختلف، هواهای نفسانی، مطامع دنیا و حرکت انقلاب‌گونه به سمت رشد شخصی و اجتماعی.

https://shoma-weekly.ir/lquAEh