نگاه

چرا از روحانیت می ترسند؟

موسس حزب موتلفه اسلامی، امام خمینی (ره) به ما آموخته است که سخن مدرس سرمشقمان باشد که«سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است». دیانت ما نیز برگرفته از روحانیت است، چنانکه بنیانگذار کبیر انقلاب در همان روزهای نخست پیروزی انقلاب در جواب این تفکر مردود گفت: «اسلام منهای روحانیت خیانت است. می‏خواهند اسلام را ببرند، اول روحانیت را می‏برند.»
علی حقجو- دو هفته قبل بود که تیتر اول هفته نامه شما به مصاحبه یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اختصاص داشت که گفته بود «ضرورت حضور جامعتین بیش از گذشته محرز است.»آنچه آن مصاحبه بر آن تاکید داشت ، ضرورت حضور وحدت بخش این دو تشکل روحانی پیشتاز در میانه میدان سیاست بود تا اصولگرایان بتوانند از افتراق حاصل از حضور ده ها نامزد به وحدت عبور نمایند. این تیتر موجب خشم برخی جریانات سیاسی شد تا آنجا که یکی از فعالان رسانه ای با بازنشر تصویر صفحه اول هفته نامه ، کسانی که از جامعتین دعوت می کنند را به تبدیل انتخابات به انتصابات متهم کرد! اینکه چنین اتهامی به دو نهاد مردمی که دخالتی در اجرای انتخابات ندارند تا چه اندازه مضحک است و در مقابل جایگاه اتهام زنندگان در کدام نقطه تعریف می شود و ... نیازی به شرح ندارد؛ اما آنچه محل تأمل است دو نکته جدی است.
نخست آنکه بسیاری از دیده بانهای عرصه سیاست کلیدواژه «انتخابات آزاد» را رمز بازسازی فتنه برای انتخابات سال 1392 معرفی می کنند و دمیدن این
گروه ها به چنین سخنان موهومی، قرار گرفتن در پازل دشمن است. مناسب است عقلای جریان مذکور، اینک که ابتدای مسیر انتخابات است به یاران خویش گوشزد نمایند که عدم تمایز مرزبندی با دشمن نقطه آغاز سقوط در فتنه 88 و نیز در دیگر ریزشهای تاریخ انقلاب بوده است.
نکته دوم آن است که چرا کسانی که به اسلام منهای روحانیت اعتقاد دارند، قصد شکستن روحانیت را دارند و از ناحیه حضور روحانیت چه احساس خطری می کنند؟
یادمان نرفته است که امام خامنه ای در دیدار با جامعه مدرسین در سال 89 ، از روحانیت خواستند که در مسائل سیاسی در میانه میدان حاضر باشند و نیز در سفر خراسان شمالی تصریح کردند که « نظام، مرتبط و متصل و همزاد است نسبت به روحانیت» و از کسانی که خواستار عدم دخالت روحانیت در عرصه سیاسی و حمایت از نظام هستند، انتقاد کردند. یادمان نرفته است که امام خمینی (ره) درباره جامعه مدرسین و بزرگانی همچون آیت الله مهدوی کنی چه سخنان منحصر به فردی بیان کردند و تصریح کردند که «از قول من به فرزندان انقلابیم بفرمائید تندروی عاقبت خوبی ندارد اگر آنان جذب حضرات آقایان جامعه محترم مدرسین نشوند در آینده گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکائیند.»جالب اینجاست که امروز هم کسانی به دعوت از روحانیت برای وحدت بخشی میان اصولگرایان حمله می کنند که حتی در میان جمع دوستان خویش نیز به تندروی شهره هستند وحتی در نقطه مقابل سخنان فردی که وی را موسس جریان خویش می دانند، از عباراتی همچون موهوم دانستن گروه انحرافی استفاده می کنند.اما اگر پرسیده شود که چرا تا این اندازه به حضور روحانیت در انتخابات اصرار ورزیده
می شود، باید گفت موسس حزب موتلفه اسلامی، امام خمینی (ره) به ما آموخته است که سخن مدرس سرمشقمان باشد که«سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است». دیانت ما نیز برگرفته از روحانیت است، چنانکه بنیانگذار کبیر انقلاب در همان روزهای نخست پیروزی انقلاب در جواب این تفکر مردود گفت: «اسلام منهای روحانیت خیانت است. می‏خواهند اسلام را ببرند، اول روحانیت را می‏برند.»

https://shoma-weekly.ir/Xt5UpP