نگاه

چرایی پیشگامی بحرین و امارات برای سازش با اسرائیل

سازش اسرائیل با مصر، اردن، امارات و تا حدودی با سعودی‌ها هم راهبردی و هم اقتصادی است.
حمیدرضا ترقی- یکی از مهمترین پیامدهای این اقدام که از امارات متحده عربی آغاز شد و بحرین آن را تکمیل کرد، در واشنگتن و کمتر از ۵۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شنیده شد. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس چه با اکراه و فشار کاخ سفید یا از روی میل و برنامهریزی داخلی حرکتی را انجام دادهاند که کمک شایانی را به کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» انجام داد. ضمن آنکه تاحدودی در بهبود وضعیت خراب سیاسی «بنیامین نتانیاهو» در اراضی اشغالی هم موثر خواهد افتاد.

برخی ناظران اعتقاد دارند روابط پنهانی این بازیگران از حدود سه دهه قبل شکل گرفت و نمایش بیرونی آن تنها در دوره ریاست جمهوری ترامپ فرصتی برای پدیدار شدن پیدا کرده است. از اینرو تحولات مهم اخیر فراتر از یک عادی سازی روابط دیده میشود زیرا انگیزههای پنهانی حکام عربی در آن بسیار برجسته است.

برخی رسانههای غربی اعتقاد دارند در این شرایط سواحل جنوبی خلیج فارس ممکن است به عرصهای برای حضور اسرائیل و انجام اقدامات ضدایرانی تبدیل شود. نشریه «فارین پالسی» در گزارشی توافق صلح میان اسرائیل و برخی حکام عرب خلیج فارس را رخدادی نامطلوب برای تهران تصور میکند. با این حال این تحلیل از هوشیاری مقامات ایران در برخورد با احتمال وقوع رفتارهای تحریک آمیز اسرائیل سخن میگوید. تهران در بیانیهای رسمی هشدار داده که خاک این کشورها نمیتواند پایگاه اقدامات خصمانه و امنیتی رژیم صهیونیستی علیه ایران شود.

اهداف عادی سازی روابط

1- صلح با اسرائیل برای مهار ایران .

2- ایجاد یک ائتلاف امنیتی و اقتصادی در منطقه ضد ایران

3- ائتلاف اسرائیل با رژیمهای حاشیه خلیج فارس به منظورپایان دادن به موضوع فلسطین بر اساس تدابیر عملیاتی و به رسمیت شناختن اشغال گری اسرائیل بر فلسطین و سوق دادن فلسطینی های مخالف به میهن جایگزین در اردن وگرفتن تابعیت آنجا..

4- ایجاد ائتلاف با اسرائیل برای از بین بردن آرمان فلسطینیان و جلو گیری از وحدت امت اسلامی .

5- منابع نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دلارهای نفتی این کشورها یکی دیگر از اهداف اسرائیلیها و محافظه کاران آمریکایی به شمار میرود. سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که اگر این ابزارها در مسیر مقابله با اهداف آمریکا و اسرائیل در منطقه به کار گرفته شود، میتواند برای آنها مشکلساز باشد، لذا تخریب این توانمندی تنها از طریق ایجاد تنش و چالش بین کشورهای مذکور و خریدهای گسترده تسلیحاتی آنها امکان پذیر است و به این ترتیب امکان فرسایش ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم میشود.

6- انتقال عرصه درگیریهای رژیم صهیونیستی به سرزمین دشمن. از دیدگاه اسرائیل تمام منطقه عربی و حاشیه خلیج فارس و ایران و ترکیه و ملتهای منطقه دشمن اسرائیل به شمار میروند. رژیم صهیونیستی همچنین تلاش دارد که کشورهای عربی را از تمامی وزنههای استراتژیک خود تخلیه کند و آنها را به بازیچه های طرفهای مختلف تبدیل کند.

7- «ایجاد ناتوی عربی اسرائیلی در منطقه به خاطر صلح در ازای محفاظت است» و آن طور که گفته می شود صلح در ازای صلح نیست.

8- «هدف رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی از شوی عادی سازی روابط ،منحرف کردن افکار عمومی از سیاست های شکست خورده آمریکا در داخل و سطح بین الملل است.»

9- سازش اسرائیل با مصر، اردن، امارات و تا حدودی با سعودیها هم راهبردی و هم اقتصادی است.

10- اسرائیل به دنبال امنیت منطقهای است، آن هم بر خلاف اینکه دشمنان ساختگی دارد نه واقعی.

11- اسرائیل به بازارهای جدید صادراتی نیاز دارد تا بتواند اقتصادش را رشد دهد.

12- اسرائیل به دنبال حمایت منطقهای برای سرقت بخشهای ارزشمند فلسطین بدون چالش است.

https://shoma-weekly.ir/4n3PNl