نگاه

چرایی رضایت صهیونیست ها از برجام

آمریکایی‎ها در یک مقطعی به این نتیجه رسیدند اگر تحریم‎ها با همان شیب ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر نیست این روند مستمری باشد و ممکن است این قواعد بازی را که آمریکایی‎ها چیدند به هم بزنند، لذا همین مسئله سبب شد فضا را به سمت یک توافق‌نامه‎ای که به برجام مشهور شد ببرند تا هم مانع از به هم خوردن این قواعد بازی شوند و هم نارضایتی‎های موجود در بین مردم را حفظ کنند.
صالح اسکندری- مواضع دوگانهای که صهیونیستها قبل و بعد از اجرای برجام داشتند خود، حاوی کتابها و حرفهای ناگفته در مورد توافق برجام است.

واقعیت این است که اگرچه روی کاغذ قرار بود طرف غربی امتیازاتی را به ایران بدهد اما در عمل حاضر نشد به هیچ کدام از آن تعهدات خود پایبند باشد. وزن دادهها و ستاندههای ما در برجام و مسئله پایبندی غربیها و به خصوص آمریکا نسبت به تعهداتی که در متن و روی کاغذ برجام دادند، به خودی خود مؤید این موضوع باشد که خیال صهیونیستها بعد از اجرای برجام از این موضوع راحت شده که دادهها و ستاندههای ایران هم عرض و هم وزن نیست؛ داده های ایران بیش از ستاندههای آن است و طرف غربی در اجرای تعهدات خود به جمهوری اسلامی ایران نوعی عدم پایبندی و عدم تعهد و التزام را به تعهدات خود نشان داده است.

یکی از علتهایی که صهیونیستها امروز از برجام ابراز نارضایتی نمیکنند؛ این است که میبینند دموکراتهای آمریکایی و کاخ سفید توانستهاند همان فضای پیشابرجام را حفظ کنند، فضای تحکمی نیز که در پیشابرجام بود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام هم ادامه پیدا کرده، فقط اهرمهای خروج ایران از این قواعد بازی گرفته شد و ایران حاضر شد در آن موضع هنوز ادامه پیدا کند.

آمریکاییها در یک مقطعی به این نتیجه رسیدند اگر تحریمها با همان شیب ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر نیست این روند مستمری باشد و ممکن است این قواعد بازی را که آمریکاییها چیدند به هم بزنند، لذا همین مسئله سبب شد فضا را به سمت یک توافقنامهای که به برجام مشهور شد ببرند تا هم مانع از به هم خوردن این قواعد بازی شوند و هم نارضایتیهای موجود در بین مردم را حفظ کنند.

ما یک سال دیگر با انتخابات ریاست جمهوری در ایران روبهرو هستیم و 6 ماه دیگر انتخابات آمریکاست که هیئت حاکمه امریکا تغییر خواهد کرد و این تغییرات منجر به تحولاتی در معادلات مربوط به برجام خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/X47OGe