نگاه

چراغ ایزدی



نرگس قدیری- ایام فاطمیه در هر سال یادآور تکلیف شرعی همه ما چه زن وچه مرد در تبعیت از ولایت تا پای جان بدون داشتن توقعی از مقام ومنصب وموقعیت های سیاسی واجتماعی است.فاطمیه نماد تشیع فاطمی است همان گونه که محرم نماد تشیع حسینی و ادامه آن تا مهدویت است وپیوستگی رسالت نبی مکرم اسلام وامامت سلاله پاکشان را تداوم و ثبات می‌بخشد.
به جرات میتوان گفت فاطمیه با همه سنگینی بار آن وتمامی خسارت ها ومصایبی که بر اهل بیت پیامبر و به تبع آن بر همه مسلمین رفت اما نقطه عطفی شد در تجلی حمایت از ولایت تا همه ولایت مداران تاریخ بدانند که فرزند رسول الله(ص) ودردانه خلقت چگونه خود را قربانی ولایت کرده ودر این مسیر حتی در سخت ترین حالات خود و فرزندشان را به مهلکه می افکندند تا از ولی خود دفاع نمایند. ایشان بنا بر جایگاهشان به عنوان تنها فرزند رسول الله (ص) و به عنوان بانویی که در شرایط خاص جسمی هم قرار دارند خود را از حمایت علنی از ولی زمان معاف نمی کنند وشخصا به این مهم قیام می‌نمایند. زهرای اطهر(س) که در روزهای پس از وفات پیامبر با تمام وجود در مقابل خط نفاق قد علم کرده بودند ذره ای طمع به مال و مقام و منصبی نداشته وهرگز ادعایی در میراث معنوی رسول خدا(ص) نداشتند وبا تمام وجود در حمایت از ولی امر خود می‌کوشیدند.بر این مبناست که فاطمیه صدها سال است که به پیروان ولایت می آموزد که اطاعت محض از ولایت وفنا شدن در ولی با تحلیل وتفسیر حقیقی منویات او و بدون دخالت دادن هواهای نفسانی ومنافع دنیوی در هر زمان وهر مکان ودر هر مقام وشان وشرایطی بر همه ما تا آخرین مرحله که فدا کردن جان است واجب بوده وهیچ مصلحتی فوق این مهم قرار ندارد.با بررسی دقیق ویژگی های حضرت زهرا(سلام الله علیها)دراین واقعه جانگداز همچون:
1-زن بودن ومحدودیت حضور در میان نامحرمان برای عفیفه ای همچون ایشان.
2-فرزند رسول خدا بودن وجایگاه ویژه شخصیتی واجتماعی ایشان.
3-مادر بودن وداشتن 4 فرزند ومحدودیت های مادرانه .
4-باردار بودن وداشتن شرایط ویژه جسمی.
5-داغدار بودن در فراق پدر محبوبی همچون رسول الله(ص).
6-مواجهه با دشمنان وقیحی که هیچ ملاحظه ای برای هتک حرمت ایشان چه از لحاظ جایگاه  فرزندی رسول خدا وچه از لحاظ اینکه ایشان بانویی باردار هستند نداشتند.
7-همسر امیر‌المومنین(ع) بودن واحتمال تهمت قدرت طلبی وسهم خواهی.
8-احتمال قطعی وارد آمدن اهانت و ضرب وشتم وآسیب های غیر قابل پیش بینی از سوی دشمنانی که سالها بود، منتظر چنین فرصتی بودند.
9- قلیل بودن تعداد یاران یکرنگ وقطعیت از در اقلیت بودن وتنها ماندن در موضع دفاع از ولایت.
10-علاقه وغیرت شدید امیر المومنین (ع)در دفاع از ایشان وفشار شدید دشمن بر حضرت علی (ع) در ساکت کردن حضرت زهرا(س).
11-محاصره اقتصادی این خاندان و نبودن امکانات مالی کافی برای به کرسی نشاندن سخن حق.
12-خطرات جنگ روانی دشمن وشایعه پراکنی علیه ایشان واحتمال بدنام کردنشان .
13-مغشوش بودن اوضاع در میان مردم و اینکه منافقان امت از بین یاران قدیمی پیامبر قد علم کرده بودند که بسیاری از مردم را به اشتباه می انداخت.
14-نفی وانکار وصایای رسول الله(ص) در حفظ احترام اهل بیتشان وجانشینی امیر‌المومنین(ع) و وقاحت وصراحت دشمنان در مردود شمردن وصایای رسول خدا بلافاصله بعد از وفات ایشان.
15-ادامه دفاع از ولی حتی تا آخرین لحظات حیات و با توجه به مجروحیت ،از دست رفتن طفل شش ماهه شان ولطمات شدید جسمی وروحی که بر ایشان وارد شده بود.
16-...وبسیاری از عوامل دیگری که میتوانست عامل کناره گیری وعدم حضور جدی وعملی حضرت زهرا (س)در میدان گردیده ویا توجیهی در عدم حضور علنی در میدان ونثار تمام ظرفیت هایشان در پای مقام ولایت باشد اما زهرای اطهر با تمام جلال وجبروت وملکوتش پا به میدان گذاشت وهر آنچه که داشت تا آخرین لحظه عمر شریف وپر برکتش در طبق اخلاص به ولی خود تقدیم کرد واین سنت عظیم الهی را در امت پدرش ماندگار کرد که ولایت مدار نه آنکس است که ولایت برای او تنها عکسی است در درون قاب ویا لفظی پر طمطراق بر زبان بلکه ولایت مدار زهرایی است بی نشان که سهم او از ولایت مداری‌اش فخر است برای عالم کون ومکان وچراغی است روشن در هر زمان وسنت خدا چنین است که چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کند ریشه‌اش بسوزد وچنین شد که ریشه دشمنان ولایت سوخت و چراغ ولایت تا دنیا دنیاست فروزان خواهد بود.


https://shoma-weekly.ir/JoAcHL