نگاه

چالشهای وحدت اصولگرایان

هدف اصلاح طلبان این است، حالا که رهبری تأکید کردند دولت به اصلاح طلبان طرفدار فتنه و فتنه گران نزدیک نشود، جلوی نزدیک شدن دولت به اصولگرایان را نیز بگیرند و با تشدید اختلافات و بزرگ نمایی هر گونه نقد اصولگرایان نسبت به دولت، سعی کنند شکاف میان دولت و اصولگرایان را افزایش دهند و فاصله میان دولت و اصولگرایان را نیز دور‌تر کنند.
حمیدرضا ترقی- اصولگرایان، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را آسیبشناسی کرده و به مشکلات و عوارض چند دستگی پی بردهاند، لذا امید میرود که در انتخابات آینده انشقاق بین جریان اصولگرایی کمرنگ باشد. برای انتخابات مجلس خبرگان وحدت حداکثری محقق شده است و مقدمات آن فراهم شده است، اما برای مجلس شورای اسلامی هنوز توافقی صورت نگرفته و اختلافاتی وجود دارد. البته روی مصادیق هم صحبت نشده، چراکه هنوز زود است.

در ‌‌نهایت بنا، بر این است آنچه جامعتین در خصوص خبرگان نظر بدهند و بگویند، مورد قبول سایر گروههای اصولگرا باشد. ولی در مورد مجلس هم نیاز است مذاکرات بیشتری بشود. اما موتلفه اسلامی بنایش بر روی وحدت و همگرایی حد اکثری اصولگرایان است.

اصولگرایان در حال مذاکره برای مشخص کردن مرکز ثقل این جریان برای فعالیتهای سیاسی آینده هستند. حجتالاسلام رضا تقوی به عنوان عضوی از روحانیت مبارز جلساتی با حضور سران جریان اصولگرایی به عنوان شخصیتهای حقیقی برگزار کرده و این روند همچنان ادامه دارد و این جلسات تحت عنوان شورای همگرایی اصولگرایان ادامه دارد و اکثرعناصر موثر تشکلهای اصولگرا در آن حضور دارند تا به سمت وحدت پیش بروند.

قطعا آنچه اقتضا میکند این است که همه نیروهای اصولگرای واجد شرایط مورد حمایت قرار گیرند. بنابراین عناصر افراطی مورد حمایت اصولگرایان قرار نخواهند گرفت چرا که به صورت طبیعی رای لازم را هم از مردم نخواهند گرفت.

لذا فکر میکنم در ائتلاف نهایی حداکثری، عناصر تندور و به اصطلاح غضنفرهای سیاسی که دائما حاشیه و مشکل برای کل جناح درست میکنند، جایی نخواهند داشت.

برخی از اصولگرایان معتقد به محوریت جامعتین هستند و برخی دیگر معتقد هستند باید اشخاص حقیقی دیگر هم در محور اصولگرایان حضور داشته باشندتا وحدت حداکثری محقق شود. لذا بحث محوریت اصولگرایان از موضوعات قابل بحث ما است که روی آن صحبت میکنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم اما موتلفه بر محوریت جامعتین تاکید دارد.

جلسهای بین شخص آقای تقوی و آیت الله مصباح برگزار شد که در این جلسه گزارشی از فرآیند وحدت اصولگرایان به ایشان داده شد. آن چیزی که صورت جمعی و کلی دارد؛ جلسهای است که پیشنهاد شده جمع اصولگرایان، یعنی همه تشکلهای اصولگرا حضور داشته باشند و آیت الله مصباح هم دعوت بشوند تا آنجا نظراتشان را بگویند.

جلسه آقایان تقوی و آیت الله مصباح فقط به خاطر شخص
آیت الله مصباح یزدی است. اینجا جبهه پایداری مطرح نیست. از جانب اصولگرایان با جبهه پایداری تا کنون هنوز دیدار و برنامه
ای نداشتهایم. دعوتی که از آقای مصباح شده به خاطر شنیدن نظرات ایشان است و قرار بر این است که حتی روند فعالیت و کار اصولگرایان را به آقای مصباح گزارش بدهیم.

اصولگرایان حس کردهاند که وحدت و انسجام آنها میتواند در موفقیت سیاسی آنها نقش اساسی داشته باشد، لذا اصولگرایان باید در جهت تحکیم وحدت و همگرائی بین خودحرکت کرده و اگر چنین اقدامی را دنبال کنند به نظر میرسد اکثریت مجلس آینده نیز در دست اصولگرایان خواهد بود.

در آن سو نیز باید در نظر داشت که اصلاح طلبان از موقعیت مناسبی در کشور برخوردار نیستند. به همین دلیل تلاش کردهاند زیر سایه اعتدال اهداف خود را دنبال کنند، اما با موانع متعددی
رو به رو هستند. چهره
های اصلی این جریان به دلیل سوابقی که دارند به عنوان چهره سوخته به حساب میآیند و در رقابتهای سیاسی قابل طرح نیستند. چهرههای غیر مطرح این جریان نیز با اقبال عمومی کمی مواجه هستند.

اصلاح طلبان در چند ماه اخیر هم نشان دادند که اختلافات درون گروهی زیادی دارند. آنها نه میتوانند احزاب تازه تاسیس جریان خود همچون ندا را بپذیرند و نه انتقاد و اختلاف نظر اعضای منتسب به خود را. این مشکلات حضور آنها در عرصه سیاسی را با موانع مواجه میکند.

شنیدهایم برخی از چهرههای منتسب به جریان اصلاحات در حال برنامه ریزی برای همسو شدن با جریان دولت هستند. تلاش اصلاح طلبان برای ایجاد شکاف میان دولت و اصولگرایان و تعمیق این شکاف نیز موضوع تازهای نیست.

بارها چنین تلاشی توسط اصلاح طلبان صورت گرفته است که اجازه ندهند دولت به اصولگرایان نزدیک شود یا اینکه اصولگرایان به دولت نزدیک شوند در حالیکه مقام معظم رهبری در توصیه به دولت فرمودند که دولت از فتنه و فتنهگران فاصله بگیرد اما اصلاح طلبان تلاش میکنند نقطه عکس این موضوع عمل شود و زمینه نزدیک شدن فتنه و فتنهگران و اصلاح طلبان به دولت را بیش از گذشته فراهم کنند.

بنابراین هدف اصلاح طلبان این است، حالا که رهبری تأکید کردند دولت به اصلاح طلبان طرفدار فتنه و فتنه گران نزدیک نشود، جلوی نزدیک شدن دولت به اصولگرایان را نیز بگیرند و با تشدید اختلافات و بزرگ نمایی هر گونه نقد اصولگرایان نسبت به دولت، سعی کنند شکاف میان دولت و اصولگرایان را افزایش دهند و فاصله میان دولت و اصولگرایان را نیز دورتر کنند.

طبیعتاً اصولگرایان در این خصوص از هوشیاری لازم برخوردار هستند و به هیچ وجه در پازل آنها بازی نخواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/QBtjgU